5 338 läst · 13 svar
5k läst
13 svar
sålt bostadsrätt, nu gick diskmaskinen sönder.
Om det varit jag så hade jag ordnat och betalt reparationen eller köpt en motsvarande på blocket.
Alternativet att lämna den i söndrig skick finns inte för mig. Att skita ner mitt namn och rykte för några tusenlappar finns inte på kartan.
Alternativet att lämna den i söndrig skick finns inte för mig. Att skita ner mitt namn och rykte för några tusenlappar finns inte på kartan.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 252 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 252 inlägg
Dina skyldigheter är att lämna lägenheten i det skick den var vid kontraktsskrivningen. Varken bättre eller sämre så köp en begagnad 7 år gammal diskmaskin av motsvarande modell på Blocket och installerad den så är det ok.davveno1 skrev:
Den kostar knappast mer än några hundra kronor.
Antingen köper du en gammal maskin på Blocket och installerar den, eller så erbjuder du köparen motsvarande värde kontant så att köparen kan köpa en sprillans ny. Du kan ju också erbjuda köparen att du installerar en helt ny maskin, mot att du får mellanskillnaden i värde från köparen. Köparen har kanske ett favoritmärke eller kanske hade tänkt renovera köket ändå, så det kan ju vara läge att ta upp dialogen med köparen om detta.
Nu kan man väl inte jämföra med en 60 cm maskin. Förmodar att man satt dit en sådan om det funnits utrymme.davveno1 skrev:
Att en 60 cm maskin är billigare beror väl på att volymen sålda maskiner är mycket större.
Jämförelsen bör väl vara mot en rep.kostnad av bef. maskin, mot en annan begagnad 45 cm maskin eller mot en ny 45 cm maskin eller har jag missat något? :eek:
och i kronor räknat så är det väl ingen som går i konkurs för 4.500:- vs. att få en för alltid sur köpare + dåligt eftermäle. Men en dialog med köparen är väl som någon påpekat det bästa...
ca 3500 för en sprillans ny 45 cm på elgiganten och ikea.davveno1 skrev:
Beroende på var du bor så finns det på Blocket för 1500:-
Så så svårt kan det inte vara att lösa detta enkla problem. Och om maskinen fungerade när du visade lägenheten så ska den fungera när du lämnar över den........ "shit happens"
Liknande trådar
-
Sålt hus vid separation och ska nu köpa nytt, hur gör jag med att skjuta upp vinstskatten
Juridik -
Knuttimrat möter modernt i Saltsjö-Boo
Artikelkommentarer -
Svårt att få huset sålt nu?
Köpa & Sälja hus -
köpa bostadsrätt nu? student
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hjälp!! Har sålt vår bostadsrätt men inte flyttat ut,och nu har vi fått massa kryp
Köpa & Sälja hus