Letar efter en märkmaskin för att kunna märka upp allting i snickeriet. Vill ha etiketter som sitter bra, tål stryk och inte lossnar/bleks/slits bort etc. Kommer att sätta otroligt mycket märkningar, i stil med 250m+ med märkband. Letar efter en bra totalekonomi, inser att inköpet av märkmaskinen är det billiga. Har svårt att se att jag skulle behöva märkband bredare än 18mm. Jag behöver inte ha en handhållen maskin utan det räcker bra med en "miniskrivare" som man kopplar till datorn.

Ngåon som har erfarenhet? Brother eller Dymo? Eller något annat? Vilken typ av märkband rekommenderas?
 
Brother brukar skryta med etiketter som sitter kvar, elektriker använder gärna dom.
Jag har använt Brother P-touch i jobbet i nåstan 10år snart och dom sitter bra, relativt billiga med.

Dymo Rhino är en annan sort som jag bara provat som hastigast, etiketterna verkar vara lite åt vävtejphållet och sitter snorbra. Rena skiten om man råkar sätta dom fel... ;)
http://global.dymo.com/ieIE/Products/RHINO_5200.html

I ditt fall hade jag desssutom letat efter modell med USB port och programvara till datorn.
 
Jag har dyrare handhållen Dymo (som man kan skriva ut krokodilformade textinramningar med :) ). Den hade jag inte velat köra ut så där vansinnigt mycket etiketter med. Dessutom tar den inte bredare än 12mm och det är för smalt i en del fall. Hur som helst, det jag ville säga var att jag har remsor med olika typer av klister. Dymo har en med "permanent" klister vilken sitter något så in i h-e jämfört med deras vanliga standardremsa.
 
Kör både rhino och brother proffesionellt . Rhino är grym på kabelmärkning. Annars sitter p-touch etiketterna så de klarar hyfsat beständig märkning på medicinteknisk apparatur med allt vad det innebär. Då pratar vi desinfektion med sprit och ganska hård nötning.
Mao, lägger en röst på P-touch.
 
Jag har en P-touch från Brother och all grafik som datorn klarar går att skriva ut.
Begränsa dig inte till 18, köp en för 36 mm tejp. En etikett på brevlådan kan behöva lite bredare tejp. Eller NÖDINGÅNG.

Protte
 
Jag har också en P-Touch (handhållen). Väldigt bra etiketter, jag har haft en på brevlådan i nästan 10 år och den ser ut som ny.

Klippfunktionen krånglar dock lite ibland. Det händer att maskinen säger Cut Error och så har man slösat bort en bit tejp.
 
Tjusigt daniel ordning och reda.

Jag bara väntar på att du kommit igång (verksamheten rullar) då kommer jag ner och myser lite för jag vet att du inte gör saker halvhjärtat.

Om etiketten bara behöver sitta en stund på vad-det-nu-är-som-den-skal-sitta-på tills man lärt sig namnet på-vad-det-nu-är-för-något som man håller i så kan det vara bra med etiketter eller om man skaffar en lärling.

Fast jag har en fräs som det finns en etikett men namnet bordsfräs på. Fast å andra sidan har den ståt på en skyddad verkstad.

Så Daniel hur är det fatt.

Pär
 
Redigerat:
Det är nog inte så dumt med etiketter i verkstan i alla fall. När jag skulle jobba lite så visade det sig att jag inte har någon bordsfräs. Men jag hittade en fräsmaskin som enligt utsago skall funka lika bra.
1406105777391.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Pär med begynande ålders demens
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Den här verkar intressant.
 
Tack för all input!

Tror att jag måste ta mig till någon bra återförsäljare o klämma o känna lite på de olika taperna. Totalt sett blir ju inköpet betydligt dyrare än tex en skruvdragare så det vill ju till att man väljer rätt.

Pär: Du är välkommen! Ge mig 2-3 år så ska nog allting vara "Pärfekt" ;)
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Jag har kört mycket med brady idpal, etiketterna sitter som fan. Har använt den för kabelmärkning, där var den outstanding. Brother etiketterna ramlade av efter någon vecka, de här satt forever (+10 år, lätt). Om de passar hos dig vet jag inte, men undersök 'fästet' i etiketterna, det är väldigt olika mellan tillverkarna...
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Och även på vilka plaster de härdar mot, klar skillnad på ABS och PE plasterna tex
 
Polyeten är ju som vatten på en gås, det bara rinner av.
Dymo och Brothers klister fäster dåligt mot sig själv, t.ex. När man märker kabel.
Om man lägger in papper mellan klistret så sitter det. (Typ laminering)

Protte
 
phl skrev:
Jag har dyrare handhållen Dymo (som man kan skriva ut krokodilformade textinramningar med :) ). Den hade jag inte velat köra ut så där vansinnigt mycket etiketter med. Dessutom tar den inte bredare än 12mm och det är för smalt i en del fall. Hur som helst, det jag ville säga var att jag har remsor med olika typer av klister. Dymo har en med "permanent" klister vilken sitter något så in i h-e jämfört med deras vanliga standardremsa.
När tycker du att 12mm är för smalt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.