meckis skrev:
[bild]
Prova denna som anslutning! Köp avstick till så stort rör du hittar!
Det blev så här.
1406040758216.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1406040787085.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ju skitbra ut :) precis som min :) har du pump så länge tills din ebay kommer?
 
meckis skrev:
Ser ju skitbra ut :) precis som min :) har du pump så länge tills din ebay kommer?
Nä. Tyvärr. Dessutom läcker bordgenomföringarna. Måste försöka tillverka en packning till dem.
 
Nu har jag smugit länge nog i denna tråd...:) Detta är något jag måste göra framöver...jag har haft funderingar på att göra något med mitt gamla gjutjärnsbadkar så det går att bada i det på vintern och denna eldningstunna borde fungera för detta.

Angående bordgenomföringarna så har jag lite erfarenheter eftersom jag är båtmänniska. Jag gissar att de används i badtunnan, inte i eldningstunnan. I så fall är det bästa sättet att täta dem med butyltejp som knådas till en korv. Denna korv läggs runt gängan och kläms sedan ihop när man drar till flänsmuttern.

Alternativt använder man Sikaflex 291. Det är en elastisk tätningsmassa som är klassad för undervattensbruk. Tricket med den är att man lägger det runt gängan och drar åt nästan hela vägen. Sen låter man det härda så det blir som en O-ring och så drar man till det sista utan att ta i för kung och fostervatten.

Nu måste jag bara kolla med sambon om hon kan tänka sig ett minioljefat i trädgården samt kanske en IBC-tank...ballaste vore ju ifall man kan göra vedtunnan portabel så man kan välja, storbad eller litet! (y)
 
Faktum är att förr köpte jag en bordgenomföring med packningar, dessa var täta. Biltemas löste jag med en vanlig oring på insidan :) se bara till att oringen är större än hålet du borrat! Sedan pressar flänsen emot oringen o plasten! Givetvis funkar säkert massorna som förre trådskrivaren tipsa om lika bra!
 
Paxman: visa gärna bilder på din tolkning av detta :)
 
Det med butyltejpen har jag snott/lärt mig av följande kille: http://www.pbase.com/mainecruising/rebedding_hardware (Lite jobbig sida att läsa pga vit text på svart bakgrund...ögonen blir helt knäppa efter ett tag.)

Fördelen med butyltejpen är att den förblir elastisk i typ evighet så har man lite rörelser mellan de grejer man vill täta så håller det tätt till skillnad från härdande tätningsmassor som till slut ger upp och spricker. (Kolla bilden på sidan två i inlägget 22-JAN-2008!)

Nu är det ju inte på något sätt lika viktigt att rören till en badtunna håller 100 % tätt som en genomföring under vattenytan på en båt (den första vattnar ju bara gräsmatten medan den andra ju sjunker till botten) men ska något göras kan det ju lika gärna göras ordentligt! (y)
 
  • Gilla
JP87
  • Laddar…
meckis skrev:
Faktum är att förr köpte jag en bordgenomföring med packningar, dessa var täta. Biltemas löste jag med en vanlig oring på insidan :) se bara till att oringen är större än hålet du borrat! Sedan pressar flänsen emot oringen o plasten! Givetvis funkar säkert massorna som förre trådskrivaren tipsa om lika bra!
Tunnan tät. Skar ut ur en gummiduk.
Proveldat. Allt bra :D
Nu väntar jag bara på pumpen.

20140723_195606.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140723_202747.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Ser ju riktigt najs ut! Tyvärr brukar det ibland ta en månad o få hem pumpen :( hoppas du inte klättrar på väggarna innan dess. Annars får du låna en gammal poolpump o göra en övergång till dess anslutning
 
Jag vet inte om jag missat det i tråden men har ni någon slags varvtalsstyrning på pumpen? Det skulle ju vara ganska smart sätt att reglera värmen på vattnet i karet. Fast det är klart, om man stänger av cirkulationen så kommer det ju ganska snart börja koka i rören och det finns helt klart risk att slangarna smälter...
 
Om man eldar o sänker fryen blir vattnet varmare. Man får lika varmt vatten i badet men hetare vatten i slangarna. Men det var en god tanke annars
 
Fryen = pumphastigheten.. Finns ingen edit på luren
 
meckis skrev:
Ser ju riktigt najs ut! Tyvärr brukar det ibland ta en månad o få hem pumpen :( hoppas du inte klättrar på väggarna innan dess. Annars får du låna en gammal poolpump o göra en övergång till dess anslutning
Jag har en intex poolpump till barnens pool som jag skulle kunna låna de timmar jag vill värma. Men jag hittar inget ställe med bra billiga övergångar.
 
ta annars en bit avtappningsslang från biltema, kanske har en liggandes? som är större än 32mm som pumpens anslutningar är. vik o spänn med slangklämmor över pumpen. sedan gör likadant över vattenslangen, men stoppa i 2 bitar kopparör i slangen så du har ngt som stumnar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.