kindvall skrev:
Den som vill sälja till marknadspris och inte kompispris?
Det är ju inte marknadspris. Men du kanske bara ville dra en vits?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Det är ju inte marknadspris. Men du kanske bara ville dra en vits?
Fast det blir väl närmaste man kommer?

Om en vän vill köpa min fastighet så är det en så stor affär för många att de kanske vill få betalt enligt vad övriga intressenter vill bjuda, inte ett kalkylerat kompispris. Sen kan jag för en kompis hjälpa till att flytta in, vara medhjälplig och hjälpsam med allting, ge tillgång till förråd/garage om möjligt, ev tom lämna vissa inventarier.

Sen hade jag knappt viljat sälja till en vän med risken för framtida osämjs vid fel eller konstant felsökning om något händer. Säljer hellre till en okänd o tar därefter inget annat ansvar än det juridiska.
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Lolle skrev:
Fast det blir väl närmaste man kommer?
Men jag förstod det som att vännen aldrig var intresserad av att köpa? Är denne det så är ju denne inget annat än en spekulant bland andra.
 
D09
Nyfniken skrev:
Men jag förstod det som att vännen aldrig var intresserad av att köpa? Är denne det så är ju denne inget annat än en spekulant bland andra.
Om man inte är intresserad, varför lägga bud på objektet? :)
 
Vi vet inte om vännen var en genuin spekulant eller inte. Oavsett vilket har det ju gjorts en affär där köparens maxpris matchat säljarens minipris.
 
D09 skrev:
Om man inte är intresserad, varför lägga bud på objektet? :)
Bulvanbud för att trissa upp prisnivån för andra naiva eventuella köpare.

Gör inte du och dina kompisar så?
 
D09
KnockOnWood skrev:
Bulvanbud för att trissa upp prisnivån för andra naiva eventuella köpare.

Gör inte du och dina kompisar så?
Ha ha skulle aldrig falla mig in...

På tok för hederlig för det.. Jag är gubben som lämnar listan på alla kända fel :/
 
  • Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
jag tycker inte det är fel att buda på men är det 4 andra intresserade och man hoppar av pga det ligger ett högre bud och mäklaren sedan ringer tillbaka och drar någon historia och säger att man kan få köpa för sitt senast lagda bud så hade jag nog sänkt mitt bud eftersom de dragit sig ur.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
D09
Andy78 skrev:
jag tycker inte det är fel att buda på med är det 4 andra intresserade och man hoppar av pga det ligger ett högre bud och mäklaren sedan ringer tillbaka och drar någon historia och säger att man kan få köa för sitt senast lagda bud så hade jag nog sänkt mitt bud eftersom de dragit sig ur.
Hållet med.

Tveksamt om jag hade stått kvar för budet om flera hoppar av. Man borde som köpare ha lite att förlora på att objektet går en omgång till. Folk brukar resonera att det är något "fel" på det då.

Eller iaf ta tillbaka budet till där det var innan de som hoppade av la sig i.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D09 skrev:
Hållet med.

Tveksamt om jag hade stått kvar för budet om flera hoppar av. Man borde som köpare ha lite att förlora på att objektet går en omgång till. Folk brukar resonera att det är något "fel" på det då.

Eller iaf ta tillbaka budet till där det var innan de som hoppade av la sig i.
Håller med om de hoppar av varför ska deras tidigare bud räknas?
Om det inte vore ett drömläge så skulle jag backa mitt bud till vad det nu var säg 4 bud eller till det jag är bekväm med, om mäklaren opponerar sig så skule jag bara hänvisa till att han jus ringt mig och informerat att de ej deltar längre och jag inte är intresserad av att buda mot mig själv vilket så är fallet.

Det är en risk som säljaren tar att att budgivningen börjar om igen alternativt att buden blir lägre, men eftersom de ändå oftast är högre än acceptpris så borde det inte vara ett problem mer än att de i sin girighet blir griniga över att de "kunde" fått mer.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Problemet med avhoppade spekulanter är att då har ju de seriösa spekulanterna "bekänt färg". Säljaren vet då hur högt de riktiga köparna är villiga att gå, han har fått fram ett riktigt marknadspris. Då har ju säljaren ingen större anledning att acceptera ett lägre bud än det som köparen gav i konkurrens med en avhoppad spekulant.

I värsta fall får han väl stoppa in ewn ny bulvan som slutar bjuda strax under det han nu vet att köparen är villig att betala.
 
hempularen skrev:
Problemet med avhoppade spekulanter är att då har ju de seriösa spekulanterna "bekänt färg". Säljaren vet då hur högt de riktiga köparna är villiga att gå, han har fått fram ett riktigt marknadspris. Då har ju säljaren ingen större anledning att acceptera ett lägre bud än det som köparen gav i konkurrens med en avhoppad spekulant.

I värsta fall får han väl stoppa in ewn ny bulvan som slutar bjuda strax under det han nu vet att köparen är villig att betala.
"Problemet" som jag ser det är att marknaden "som satt" priset består förmodligen bara av en person, nämligen den som vunnit budgivningen.
Om denna budgivare backar tillbaka sitt bud ett eller två steg så finns inte "marknaden" kvar. ;)
 
hempularen skrev:
Problemet med avhoppade spekulanter är att då har ju de seriösa spekulanterna "bekänt färg". Säljaren vet då hur högt de riktiga köparna är villiga att gå, han har fått fram ett riktigt marknadspris. Då har ju säljaren ingen större anledning att acceptera ett lägre bud än det som köparen gav i konkurrens med en avhoppad spekulant.

I värsta fall får han väl stoppa in ewn ny bulvan som slutar bjuda strax under det han nu vet att köparen är villig att betala.
Jag tror de flesta köpare i ett sånt läge väljer att säga att man återgår till utgångsbudet. Och då är det dags för säljaren att bekänna färg. Vill han sälja kommer han med ett motbud någonstans på mitten, och kanske kan köpare och säljare komma överens någonstans däromkring.
Vill han inte sälja, möjligtvis pga lågt utgångspris och bulvanbudning, får han börja om. Men det är ju inte säkert att förra budcirkusen gick obemärkt förbi...
 
Fast, om man tänker sig ett scenario med en ursprunglig budrunda där säljaren har en eller två bulvaner med. Den ene ligger hela tiden strax under den äkta spekulanten, den andre vinner. Då vet man att köparen är villig att betala ex. 500 000 över ursprungspriset. Bulvanen drar sig ur.

Köparen backar ned sitt bud, antingen till strax över den andre bulvanen (detta kanske säljaren accepterar och så blir det affär), eller så backar köparen hela vägen tillbaka. Man sätter igång budgivningen igen, ev. med en bulvn till. Säljaren vet ju då att ungefär 500 000 upp är köparens gräns. Och kan se till att bulvanerna backar ur, ex. 425 000 eller 450 000 över.

Säljarens risk här är att köparen väljer att hoppa av helt, eller inser vad som händer och med is i magen håller sig lågt.

Men min poäng är att OM det var bulvaner med, så är det ingen större vits för köparen att backa ner och sedan ändå vilja köpa huset. För då får säljaren lätt upp buden till köparens smärtgräns.
 
  • Gilla
Azur och 1 till
  • Laddar…
Nu blir jag riktigt rädd när jag läser Hempularens senaste kommentar!

Skönt att veta att jag aldrig mer skall köpa hus. Ta i trä :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.