KnockOnWood skrev:
Om du ursäktar, så tycker jag att resonemanget är rent nys!

Säg att du har ett duschrum med WC och handfat 10 meter från din VVB.
Först borstar du tänderna vid handfatet, och använder lite varmvatten.
Sedan kliver du in i duschen och tvättar dig ren på utsidan.


På vad sätt skulle det spara vatten om det är separata rör till handfat och dusch?
Systemet behöver ju inte vara dimensionerat för att du samtidigt skall använda handfat och dusch, eller hur?

Hur kan det komma sig att "varmvattnet kommer så gott som ögonblickligen" om du har ett rör till varje funktion?
När jag har borstat tänderna vid handfatet är varmvattnet redan framme,
och kommer det ögonblickligen till duschen.
Systemet är beprövat sedan länge i staterna medan vi i Sverige gärna använder det som alltid varit. Snabbare varmvatten pga. mindre volym i slangen, således högre hastighet vid samma tryck. Du behöver alltså inte spola ur en massa ljummet vatten innan det nyligen uppvärmda kommer. Jag borde lagt till att detta system inte är bäst lämpat för små hus dvs. 90-250kvm utan är för större hus, mitt är på 400kvm, så du har på ett sätt helt rätt i ditt resonemang, så där bekräftar jag dig. Sedan kan systemet göras direkt genom en återcirkulationsslinga, men det innebär en massa nackdelar.
 
Borde även sagt att huvudorsaken till att jag gör HRS är att jag helt och hållet slipper skarvar på PERT-slangen.
 
OK, Johan- då är vi kanske överens ändå :)

Men mitt resonemang bygger på att man inte dimensionerar rören till ett badrum t.ex. efter maxflöden till badkaret, duschen och handfatet tillsammans, för man använder det inte så.
Och då faller, i mina ögon, hela resonemanget.

En fråga, lite utanför sammanhanget:
Du hade i inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/page-425#post-2046643
radat upp fördelarrör med 80 uttag.

Var det ett skämt, eller är det vad du faktiskt skall använda?
Driver du storhotell :)
 
Insett att myrorna jag jagade i hallen förra veckan kanske var hästmyror??? Sömnlös i Gävle inatt då. Det som skulle vara lite avslappnande att åka bort, men nu blir det ångest istället. Åh. Man läser ju bara elände, någon som haft en lätt match mot såna?
 
KnockOnWood skrev:
OK, Johan- då är vi kanske överens ändå :)

Men mitt resonemang bygger på att man inte dimensionerar rören till ett badrum t.ex. efter maxflöden till badkaret, duschen och handfatet tillsammans, för man använder det inte så.
Och då faller, i mina ögon, hela resonemanget.

En fråga, lite utanför sammanhanget:
Du hade i inlägg
[länk]
radat upp fördelarrör med 80 uttag.

Var det ett skämt, eller är det vad du faktiskt skall använda?
Driver du storhotell :)
Det finns fördelar och nackdelar med alla tre typerna av fasta vattendistribueringssystem, annars skulle nog endast ett av den existera idag. Frågan är vad man prioriterar och vilka förutsättningar samt begränsningar som finns. Jag kommer endast använda en del av uttagen, vissa av dem är för att kunna kliva in lätt och kolla trycket i systemet etc. Genom detta system slipper jag skarvarna inne i väggarna och kan i lugn och ro koppla in badrum och kök allt eftersom de blir färdigställda. Har idag två kök och ett flertal badrum och slipper planera så hör i förväg hur bygget ska se ut när det är klart.
 
Såklart har jag en kulvert och ett schakt så att varmvattenslangarna ej går tillsammans med kallvattenslangarna. Genom att dra varmvattenslangarna till kranarna tillsammans med tillflödesslangarna till golvvärmen till alla tre våningsplanen ovan källaren så får jag en vägg bakom ytterkläderna i hallen som verkar som ett stort element höst/vinter-tid, vilket innebär att kläderna torkar på hängarna i det öppna skåpet. 80 uttag =) det vore nått det, nja, det är bara fem fördelare a fyra uttag till kallvatten och fyra fördelare a fyra uttag till varmvatten, dvs 36st där 30st utnyttjas.
 
Det bästa med fördelare och separata rör till varje förbrukare är att man inte blir skållad i duschen när någon spolar i toaletten eller handfatet.

Jag är mycket nöjd med vår installation.
 
......fast just det lilla problemet löstes väl för drygt 40 år sedan med termostatblandarens intåg.....
 
Dom är inte snabba nog för mitt ömtåliga skinn.. :|
 
Börjar äntligen få lite "nästan färdigt" i hallen på ovanvåningen. Fäller in ett par skåp i vä 1405582115582.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1405582128437.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ggen, ska bli ledbelysning och glasade ekluckor.
 
Det blir snyggt. Ser ut som att det lutar åt golvvärme också?
 
Krilleman
Johan- skrev:
Såklart har jag en kulvert och ett schakt så att varmvattenslangarna ej går tillsammans med kallvattenslangarna. Genom att dra varmvattenslangarna till kranarna tillsammans med tillflödesslangarna till golvvärmen till alla tre våningsplanen ovan källaren så får jag en vägg bakom ytterkläderna i hallen som verkar som ett stort element höst/vinter-tid, vilket innebär att kläderna torkar på hängarna i det öppna skåpet. 80 uttag =) det vore nått det, nja, det är bara fem fördelare a fyra uttag till kallvatten och fyra fördelare a fyra uttag till varmvatten, dvs 36st där 30st utnyttjas.
Jo det är ju standard när man bygger idag att varje förbrukare får en egen slang från en central enhet (alltså fördelarskåp)... Men 80st uttag???

Herrgård med flyglar?

Då rekommenderar jag VVC + flera fördelare för snabbare varmvatten!
 
Vad kommer siffran 80 uttag ifrån?
 
Mikael_L
Johan- skrev:
Vad kommer siffran 80 uttag ifrån?
Jag tror det går att räkna till 80 st kulventiler i din (1:a) bild, så det är väl därifrån?
 
Bilden är i så fall missvisande. Det är 36st totalt. Bör tilläggas att dessa fördelare även matar kök duschrum och två kranar i verkstaden som är en extern byggnad. Även förberedd matning till ett hus till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.