Haha, att mata en trefasbelastning via tre stickproppar kan väl närmast jämföras med att montera ett uttag med "piggar istället för hål" :)

Samma scenario uppstår (spänningsförande berörbara stift i stickproppen)
 
Det var ett ''äkta'' hempul..
 
palbin skrev:
Jag matade trefas-spisen med tre "lösa" gummisladdar liggande
på golvet (liknande) från de tre övre uttagen på bilden under en
övergångsperiod

jag har ju koll på vad som är nolla och fas och dessutom vilka fa-
serna är så jag tog fas 1, noll o jord ur första sladden, fas 2 ur an-
dra, och fas 3 ur tredje ,,, funkade döbra :) ... inte helt enligt regle-
mentet gissar jag ... skall fixa trefasuttag både inomhus och utom-
hus under hösten ... har dem liggande - först köpte jag fel så det
blev vägguttag med piggar istf hål - inte helt lyckat :) - men nu har
jag bytt till vägguttag med hål och sladdhanar med piggar - mycket
bättre ... .
Tips, använd inte bindestreck, det är enbart på din dator (eller andra datorer med samma upplösning och webbläsare etc) orden slutar där de gör.
 
Alfredo skrev:
Skulle vara rätt intressant att veta på hur stor andel av liknande pooler som faktiskt sitter bakom JFB, Jag gissar på runt hälften...
Just den poolen har en jordfelsbrytare fast monterad på anslutningskabeln.
 
Müssli skrev:
Just den poolen har en jordfelsbrytare fast monterad på anslutningskabeln.
Aha, någon har tänkt till lite i varje fall. Brukar dessa "småpooler" ha det i allmänhet? I så fall är läget säkert bättre än vad jag trodde.
 
Alfredo skrev:
Aha, någon har tänkt till lite i varje fall. Brukar dessa "småpooler" ha det i allmänhet? I så fall är läget säkert bättre än vad jag trodde.
Jag och brorsan har varsin pool från M-spa (fast olika modeller) och de har fast monterad jfb i alla fall. Såg att denna poolen från Rusta också var från M-spa så jag gissar att alla deras pooler har det. 😊
 
Tog ner en list ovanför altandörren. "Danskarna" satte in dörren någon gång på 90talet. ImageUploadedByByggahus.se1405503019.716955.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1405503033.861504.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tydligen behövdes det kopplas om...
 
AndersMalmgren skrev:
Tips, använd inte bindestreck, det är enbart på din dator (eller andra datorer med samma upplösning och webbläsare etc) orden slutar där de gör.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tankstreck :)
 
mag00 skrev:
[länk] :)
Jag tror anmärkningen gällde bindestrecken i följande ord:
fa-serna, an-dra, regle-mentet, utom-hus

Radbrytningarna hamnade rätt hos mig, så jag hade inte lagt märke till det. Det är bättre att enbart trycka "Enter" när man vill göra mellanrum mellan stycken. Då fixas radbrytningarna automatiskt på ett bra sätt.
 
Sorry, my bad. Fort och fel som vanligt. :) Radbrytningarna hamnade "rätt" hos mig också ...
 
Intressant när folk postar sina egna hempul i tråden "värsta elkopplingen" :rolleyes:
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
imported_Benno skrev:
Intressant när folk postar sina egna hempul i tråden "värsta elkopplingen" :rolleyes:
Det kallas självinsikt.
 
  • Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Har du köpt ett hus med el från helvetet :) Där har du alla chanser att göra det snyggare, för det är verkligen fult gjort. Verkligen fånigt med en kopplingsdosa som inte förmedlar mer än 1 utgång.
- Kablar så gå vinkelrätt in i dosor.
- Kablar ska avmantlas max 1 cm in i dosan.
- Klammer ska sitta symmetriskt och med jämna avstånd.
- Böjar ska vara precis lagom stora, ca 5 gång diametern på kabeln.
- Kopplingsdosor ska användas för kopplingar, inte apparatdosor (normalt).
- Kapslingen för strömbrytaren har använts som kopplingsdosa.
- Strömbrytaren är troligen avsedd som "allpolig brytare" till badet, men används som funktionsbrytare? Märkligt placerad. Men den bryter ju dammsugaren också.
- Strömbrytare till belysning utanför bild borde ha en kabel till sig, med omkoppling i kopplingsdosan.
- JFBn matad på undersidan.
Och till listan kan väl en icke-elektriker få lägga till:
- Övre kabel som går in kopplingsdosan har faktiskt ledarna mellan dosa och doslock, inte genom avsett hål ..
 
Finrestaurangen (i alla fall inte billig) i Göteborg har blivit av med en lampett på toaletten och säg vad som inte går att fixa med lite målartejp.
 
  • 1406571738168.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Alfredo skrev:
Aha, någon har tänkt till lite i varje fall. Brukar dessa "småpooler" ha det i allmänhet? I så fall är läget säkert bättre än vad jag trodde.
Många småpooler har inte jfb. Vår pump/filter har en ojordad stickpropp....

Påminner om denna på Kula. 951020-jpg.jpg
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.