Hej! Nyss blivit medlem och det här är mitt första ämne.
Jag har i många år velat bygga eget hus och nu äntligen så finns pengarna och ett bra deltidsarbete och jag börjar bli "färdig" med min bild av huset och mark.

Jag hade tänkt att bygga ett avlångt hus ståendes på murblock och ha torpargrund.

Sedan fortsätta murblocken ovanför mark som vägg, eller är det riskfyllt? Tänker på sprickor osv, men vill helst ha det, för utseende och isoleringsförmåga.
Klädsel runtom stommen har jag inte bestämt än.

Är lite osäker på hur tjock och vilken isolering som är bäst på olika väggar.
Kommer att blanda min isolering med cellplast och stenull.

Har tänkt såhär, men är inget proffs på isolering så det kanske är för mycket el. för lite på vissa ställen.
Ö,V och N Väggar: 40cm cellplast + 22cm stenull.
Sydvägg: 30cm cellplast.
Golv: 40cm cellplast.
Tak: 30cm cellplast + 12cm stenull

5 st 1x1,6m 3-glas fönster. 4st på sydväggen och 1st på östra väggen.
1 st dörr.



Kommer att använda solel som energi och inte ha tillgång till annan el, så viktigt att det håller värmen under vintern.

Hade tänkt använda 2 stora element (1x1m tjocka ungefär) kopplat till en solfångare, som även kan ta emot el utifrån. Alternativt koppla solcellerna till den solfångaren under vintern och använda batterierna istället (vilket behövs ändå eftersom Sverige får så dåligt med sol under vintern). 1200Ah som batterikapacitet. Solpanelerna ska generera enligt kalkyl ca 5KwH/år.

Så det kommer inte ge jättemycket värme, men 30grader ska nog inte vara några problem att ha i elementen under vintern.

Marken är på 1050kvm.
Om någon är kunnig på egenträdgård eller har erfarenhet av större trädgård och kan svara på om 300-600kvm yta räcker för att odla ca hälften av en årsförbrukning av mat för 1 person, så vore det också tacksamt :)
 
Redigerat:
Cellplast skall du inte ha förutom där du bygger in den i brandsäkert material - t.ex. under en betongplatta.
(varför vill du förresten blanda cellplast och stenull?)

Du säger du vill ha murblock som vägg pga av isolerförmåga. Mur isolerar i princip inget alls...
Om du har tänkt använda solvärme under vintern tror jag du måste isolera tjockare.
 
För minerallull är betydligt billigare än cellplast, och brandskyddande *host* knappt.
Men det kanske blir mer praktiskt att bara ha cellplast, betydligt smidigare ohc smalare väggar, murblocken är väl mest till för att isolera cellplasten ifrån brand men vad jag läst ska de ha en relativ god isoleringsförmåga, men det är kanske försumbart i jämförelsen med cellplasten?
Isådanafall skulle ett alternativ jag tänkt förut fungera. att ha 2 murblockväggar vardera sida om cellplasten, isolering, brandskydd och stomme i ett? Väldigt tjock vägg dock då. Stommen ska även stå på betongplatta.

kan tilläga att marken i fråga ligger i västra götaland, så vintern här är väl ungefär medel, inga -40 norrlandsvintrar åtminstone
 
Betongplatta (valv??) och torpargrund, vad är planen egentligen? En ordentligt isolerad platta borde väl lösa ditt behov och är ganska enkel att bygga?

Förstår inte heller murblock om du skall ha beklädnad på. Har du tittat på cellplastblocken man fyller med betong?
 
Blir väldigt dyrt att gjuta en ca 50kvm stor betongplata, därav bara ha en betongplatta "ram" för murblocken, där emellan vanligt jordgolv och ingen värme och det blir då en torpargrund? Blir förmodligen ingen beklädnad utanpå murbruket, men blanda lite trä så looken blir blandad med murblock och träd. Ursäktar min otydlighet.

Så planen:
Gräver ur 50kvm ca 1m djupt, lägga betongblock osv på betongplatteramen, sedan bygga huset ca 2m ovanför betongplatteramen på murblocken. Golvet som då står på murblocken har kallt tomrum under, så det borde inte bli fuktvandring? Tänkte att golvet skulle bestå av träreglar, plastduk, gipsskivor och cellplast. Funkar de tro?
 
Du har väl inte tänkt att värma med elvärme om du ska köra el från solceller? Det är inte ekonomiskt försvarbart, mängden solelpaneler och batterier kommer vida överstiga övriga husets byggkostnad.
 
Jonas Lindberg skrev:
Blir väldigt dyrt att gjuta en ca 50kvm stor betongplata, därav bara ha en betongplatta "ram" för murblocken, där emellan vanligt jordgolv och ingen värme och det blir då en torpargrund? Blir förmodligen ingen beklädnad utanpå murbruket, men blanda lite trä så looken blir blandad med murblock och träd. Ursäktar min otydlighet.

Så planen:
Gräver ur 50kvm ca 1m djupt, lägga betongblock osv på betongplatteramen, sedan bygga huset ca 2m ovanför betongplatteramen på murblocken. Golvet som då står på murblocken har kallt tomrum under, så det borde inte bli fuktvandring? Tänkte att golvet skulle bestå av träreglar, plastduk, gipsskivor och cellplast. Funkar de tro?
Den lösningen blir väl så dyr som att gjuta en platta.

Varför är du så förtjust i cellplast? Det är inte särskilt praktiskt för en självbyggare.
 
Fredrik-i-skogen skrev:
Du har väl inte tänkt att värma med elvärme om du ska köra el från solceller? Det är inte ekonomiskt försvarbart, mängden solelpaneler och batterier kommer vida överstiga övriga husets byggkostnad.
Solfångaren ger mig inte elvärme, utan vattenburen värme, jag kan använda solel för att värma vattentanken till solfångaren direkt vintertid, men det hoppas jag slippa, men det är en nödfallssituation, Ca 300Ah för en hel dag => 900Ah för en vinter, enligt kalkyl borde jag då ha ca 800Ah över till annat, men skulle helst vilja se mer.


@andersmc Sparar ca 30tusen på det, ca 7-10 % av totalkostnaden. Men är det väldigt opraktiskt med en "betongplatteram" så klart jag får skippa det o betala.

Vet faktiskt inte, kanske blivit hjärntvättad av en arbetskollega att det ska vara så otroligt mycket bättre än minerallull, och även sett många använda det för vinteranpassade "earthships".

Efter lite noggrannare läsning såg jag nu att det skiljer inte mycket mellan cellplast och minerallull gällande u-värde, eller att cellplast t.o.m skulle vara sämre.

Nu blir jag lite förvirrad då jag blivit totalövertygad om att cellplasten är överlägsen, innan han nämnde det hade jag dock bara stenull i tankarna. Cellplasten är dessutom dyrare, och en viss mängd stenull kan jag dessutom få tag i till väldigt billigt pris via kontakter, därav tanken från början att blanda cellplast och stenull, just för att jag kunde få tag i billig stenull.

Även tänkt att kanske ha en kamin och elda lite ved under vintern, men vill helst inte vara beroende av den utan bara ha som komplement.
 
Redigerat:
Ha även i tankarna att en mulen vinterdag ger solen ingen energi, varken till el eller vatten så du måste ha ett system som klarar energiförsörjningen i många veckor. För det KAN bli mulet OCH kallt i en månad eller mer.
 
Jag tycker du skall omarbeta dina planer ordentligt, dina solplaner är ren fantasi och i övrigt tror jag heller inte du har grunderna för husbyggnation klart för dig.
 
Jonas Lindberg skrev:
...
Vet faktiskt inte, kanske blivit hjärntvättad av en arbetskollega att det ska vara så otroligt mycket bättre än minerallull, och även sett många använda det för vinteranpassade "earthships"...
Du har inte missförstått vad din kollega pratade om?
Uretanplast (PUR) har bättre isoleringsegenskaper än mineralull och polystyren, men är samtidigt avsevärt mycket dyrare.

Varför inte vara lite "mainstream" och ta en vedertagen konstruktion och förbättra isolering och ventilation lite?
Dvs ett litet standardhus, som Polhus stugor, och sedan förbättra isoleringen en aning.
På ett så litet hus som 50 kvm bör det inte vara svårt att hålla nere energiförbrukningen.
Men att vara "självförsörjande" är väl inget självändamål, om det medför jättelika investeringar?

Att värma ett hus + varmvatten med solel och solvärme mitt i vintern skulle kräva hisnande stora batteribankar och ackumulatortankar.
Om du dessutom vill ha kyl, frys, mikro, spishäll och ugn får du nog snällt be Eon, Fortum eller Vattenfall om hjälp.
Såvida du inte har en egen bäck och kraftverk.


Har du gjort någon budget för projektet?
Som innehåller både en investerings- och en driftkalkyl?
 
Dina ambitioner är goda. Dock lever vi i ett land med 30 plusgrader o 30 minusgrader. Det gör att det ska funka i praktiken. Inte bara i teorin o drömmarnas värld. Kika istället på beprövade byggmetoder.

Uppfinn inte hjulet igen för ditt kan bli fyrkantigt. Mitt råd...
 
Budget för huset tänkte jag skulle vara 500,000 varav 100,000 till el.
Jag tycker inte att jag ska bygga på ett så obeprövat sätt. Då betongplatta kanske blir för dyrt är det kanske bäst att räkna med att bygga huset på en torpargrund, med vattentålig undersida, cellplast, (tryckimpregnerat virke till reglar för golv o isolering?)

I Princip en välisolerad friggebod med stenmur runt om ståendes på en torpargrund av murblock eller annan grund.

Vatten och el finns draget till marken, vattnet har jag tänkt att använda, då brunn på den platsen inte är att rekomendera och det är dessutom en ytterst liten kostnad jämfört med installation. Elen vill jag ansluta som sista alternativ.

För ungefär 70,000 kan jag köpa ett 6kW solpanelssystem, 1200Ah Batteritid, ca 5000Kwh/år (Vinter ca 3-6Kwh/månad) och solfångare för varmvatten ungefär halva året. (ca 47KAh/år)
Kyl o frys: 48A/dygn
Lampor: 2A/dygn
Dator och mobil och annan elektronik: 40A/dygn. (Reglerbart)

Tycker att det borde räcka gott och väl för det, vet inte om och hur mycket som borde bli över till att använda som värme under vintern.

Vedkamin som vinteralternativ? Räcker det?
 
Låter som ett roligt projekt! Med en vattenmantlad vedkamin + gasolspis så är det klart genomförbart. + kylskåpet går förmodligen bra att stänga av vintertid och utnyttja kylan utifrån. men det krävs nog mer planering.
 
Lycka till!

Mvh Patrik Albin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.