Hej

Jag skulle vilja få lite hjälp eller synpunkter angående eventuella bulvaner vid budgivning på bostäder. Alltså att säljaren till bostaden har bett någon som den känner att lägga bud för att trissa upp priset. Mäklaren är alltså helt ovetande och inte inblandad på något sätt.

I mitt fall har jag tyvärr lite misstanke om detta. Bostaden vi tittat på har haft många visningar och det är inte förrän den senaste visningen som priset lyckades komma upp i utropspriset via en ny budgivare. I övrigt har det varit väldigt få budgivare. Via mäklaren har vi vid en tidigare visning fått reda på att säljaren markerat tydligt att de vill att utropspriset uppnås.

Jag vet att om jag blir den som vinner budgivningen så får jag reda på namn och telefonnummer på de andra budgivarna. Men vad hjälper det för att kunna avslöja om någon av dem är en bulvan? Även om jag skulle få reda på att en av dem tex är en jobbarkompis eller släkting till säljaren så räcker ju inte det som bevis på att de är en bulvan. De kan ju faktiskt varit ärligt intresserade av att köpa bostaden.

Ett annat sätt är ju syna en bluff och låta den andra budgivaren få det högsta budet. Om det är en bulvan så kommer mäklaren att ringa och säga att den andra budgivaren drar tillbaka sitt bud. Men det är ju ett stort risktagande när man samtidigt är mycket intresserad av bostaden.

Jag är mycket tacksam om jag kan få lite synpunkter eller tips. Också från någon mäklare om det finns någon här. Jag misstänker att jag inte kan vara helt ensam om det här :)
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
OM det nu skulle vara en bulvan som ni budar mot och sen vinner budgivningen; vems fel är det då att priset blivit högt? Ni måste själva ta ansvar för era bud. Vad tycker ni bostaden är värd? Hur gärna vill ni ha bostaden och hur högt är ni villiga att gå?

Ni ska buda till den nivå ni bestämt och om priset drar iväg över det är det bara att fortsätta leta.
 
Det är inte lätt att råda hur du skall gå till väga.

Alt. 1: Bjuda över "bulvanen" och riskera att betala mer än vad som är ett rimligt pris.

Alt. 2: Lägga dig, och låta "bulvanen" få affären med risk att du förlorar huset.

Det är nog bara du själv som kan avgöra vilken risk du är villig att ta.

Hur är priset i jämförelse med liknande bostäder i närheten?
Hur svårt är det att hitta en bostad över huvud taget i trakten?
Om det har varit flera visningar utan resultat låter det ju inte så hett.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Som sagt, i praktiken är det omöjligt att komma åt ev. bulvanköp. Iallafall om de sköts med finess.

En kollega till mig som bjöd på en lägenhet råkade ut för att mäklaren berättade att just nu var hans bud 4e högsta bud, men alla de tre före honom hade säljaren lagt in själv, så säljaren (en gammal man) bjöd över sig själv i tre olika namn. Mäklaren verkade lite förundrad över vad säljaren höll på med.

När vi köpte vårt hus för 15 år sedan, så kopplade mäklaren in en bulvan, vi kunde nästan bevisa det. Men samtidigt så hade vi väldigt starka indicier för att mäklaren egentligen försökte sälja huset till sig själv till underpris. Mäklren gjorde nästan vad som helst för att få bort oss som budgivare. Försökte tom. övertyga vår bankman om att vi inte kunde ses som kreditvärdiga.

Så när mäklaren gav upp sina egna köpförsök, då plötsligt dök det upp en ny budgivare, vi kunde ju inte syna bluffen, för det var just det mäklaren hoppades på, om hon bara blev av med oss så kunde hon ju genomföra sin egen lågprisaffär. Så det var bara att bjuda över bulvanen. Det blev ett rätt bra pris ändå. Mäklaren hade ju gjort sitt bästa för att få bort alla riktiga budgivare.
 
  • Arg
Harrison
  • Laddar…
Hej igen och tack för synpunkterna. Som sagt så är jag långt ifrån säker på att det är en bulvan, men misstanken dök upp pga av lite olika händelser runt budgivningen.

Och det är nog tyvärr som ni säger väldigt svårt att få reda på om det finns någon bulvan i budgivningen. Hade budgivning varit bindande så hade känslan inte funnits där på samma sätt.

Vi har ju räknat på hur högt vi är beredda på att gå men det betyder ju inte att vi tycker det är ok att betala det priset ifall någon annan som inte är beredd att betala samma summa dragit upp priset. Det snedvrider ju även prisbilden på sålda bostäder.
 
  • Ledsen
Harrison
  • Laddar…
En variant du kan köra med (om du också vill spela "ful") är ju att bjuda över i första läget. Sen när det väl närmar sig kontraktskrivning så börjar du förhala och verka osäker, hitta nåt småfel som gör att du kan gå med på köpet om dom sänker och börja nojja om att du ska dra dig ur. Om säljaren då endast har en bulvan kanske denne bli orolig att han inte får det sålt och går med på ett lägre bud. Det kan iallafall vara en variant för att försöka syna en bluff
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Hej Bjolo360

Ja det är ju en variant också. Jag får se vad som känns bäst när det blir dags. Det är inte lätt det här :)
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
D09
Kan ju vara en mäklare som kör höjning bakom säljarens rygg för att bli av med objektet.

Hade jag misstänkt sådant hade jag stannat i budgivningen och avvaktat.

Bulvan, ja då drar de sig ur och återkommer till dig ( såvida säljarens begärda pris är uppnått ) så det är nog ganska riskfritt för en mäklare att göra så. Kommer priset inte upp till säljarens begärda så är säljaren ändå inte intresserad av att sälja och kommer be mäklaren om en ny visning.

Men det är lite foliehatt över mitt resonemang =p men de mäklare jag har gjort affärer genom har varit allt annat än just ärliga.
 
Hej D09

Hade inte tänkt i de banor som du nämner men det passar in rätt bra i mitt fall. Att mäklaren själv gjort en höjning så att budet kommer upp i utropspriset och han efter många visningar till slut kan avsluta affären. Om vi vinner budgivningen så blir det ju väldigt intressant att få titta på listan över de som budat och få se namn och telefonnummer. Mäklaren måste ju kunna visa upp en verklig person som varit med och budat.

Ja det kanske är lite överdrivet misstänksamt men samtidigt rör det ju sig om mycket pengar. För många är ett hus det allra dyraste de köpt i hela sitt liv.
 
Fråga: är det olagligt att buda på sin egen bostadsrätt/villa alt. låta någon man känner dra upp priset utan att ha avsikt att köpa objektet?
 
Budgivningar kan vara mycket konstiga, jag har varit med i 2st som var helt märkliga.

Ett hus som började för 810 000kr, vi var 4 budgivare, jag var med upp till 925 000kr som var mitt sista bud, efter ca 1 vecka ringer mäklaren, de övriga 3 budgivarna hade hoppat av och nu ville de sälja till mig för 925 000kr, ett bud som jag lagt mot budgivare som inte var intresserade av huset, tackade helt sonika nej till detta "erbjudande".

Ett annat objekt var ute för 645 000kr, budgivningen började lågt, vi var 3st, jag la 525 000kr i första bud, de andra bjöd över så jag la 650 000kr, sen ringer mäklaren upp och säger att budet var 810 000kr...
Jaha tack för mig då, 2 månader senare var det ute i tidningen att huset sålts för 530 000kr..
Ringde upp mäklaren och frågade vad detta handlade om, i slutändan visade det sig att det var 2 kompisar som bjöd, en som bjöd en skitsumma över mitt första bud och sen en som drog till med ett riktigt dräparbud, sen hoppade killen med det jättebudet av och av någon anledning "glömde" mäklaren ringa upp mig, hon tillade även att ajg inte verkade så intresserad.

Efter alla dessa konstiga budgivningar och husvisningar med mäklare som ljuger så bra att man mål illa så bestämde vi oss för att bygga nytt, det var framförallt en mäklare som stod och raljerade över hur tokigt dyrt det var att bygga nytt som gjorde att vi bestämde os för att det måste vara det rätta, tilläggas bör ju att huset vi kollade på den gången var med direktverkande el och uppvärmningskostnaden översteg kostnaderna för våra lån på den nybyggda villan..
 
Om jag får spela djävulens advokat skulle jag ju säga att det verkar som ni haft chanser att slutföra affären med ett pris som både säljaren mycket tydligt markerat och som det verkar ni fortfarande kan tänka er att betala, utropspriset. Säljaren verkar ju ha satt det på sin acceptnivå.
Ofta målas det ut en gniden säljare, med sin skumme hantlangare, mäklaren, men så enkelt är det inte.
Om ni nu tror att det är ett bulvanbud, lägg ett obetydligt högre bud och uttala klart att det är ert definivt sista bud. Är det ett bulvanbud lär ni få huset. Om det däremot är ett verkligt bud har ni ju däremot visat er hand, och lär missa det
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr är det rätt vanligt med sådant här i Sthlm. eller vanligt och vanligt. Jag vet att det förekommer när det skall säljas lägenheter.

En bekant köpte en lägenhet, fick sedan budlistan från mäklaren, lite enkelt detektivarbete visade att Säljaren och Budgivaren fanns på många bilder tillsammans på Facebook...

Vem säljer till sin kompis via mäklare och med budgivning dessutom?
 
oobum skrev:
Tyvärr är det rätt vanligt med sådant här i Sthlm. eller vanligt och vanligt. Jag vet att det förekommer när det skall säljas lägenheter.

En bekant köpte en lägenhet, fick sedan budlistan från mäklaren, lite enkelt detektivarbete visade att Säljaren och Budgivaren fanns på många bilder tillsammans på Facebook...

Vem säljer till sin kompis via mäklare och med budgivning dessutom?
Den som vill sälja till marknadspris och inte kompispris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.