Chicke skrev:
A Haddock: Jag har kört min med start kl.20 på 6timmars schema sen inköpet i början av april och aldrig varit med om att den klippt längre än till kl.2 någon gång. Du har kanske ökat procenten?
Nej procenten står på noll och de dagar den har varit inställd på att klippa i 3,8 timmar har den slutat som vanligt. Jag ska prova att ändra lite i schemat igen till veckan så får vi se. Kanske starta om den med men jag tror inte det hjälper eftersom den kört fast en gång den här veckan och då stänger den ju av sig själv.


Att säga att klipparen inte har några brister, det finns bara förslag på förbättringar, är ju att säga emot sig själv lite. Fanns det inga brister skulle det ju inte behövas förbättringar. Klart Landroiden har brister, och det har Automowern och alla andra robotar med.
 
  • Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Jonas Hedberg skrev:
Jag behöver dock varken dubb eller vikter och min slänt är strax över vad den skall klara
Läser man och följer manualen så funkar den som den ska(y)
 
  • Gilla
Henke2
  • Laddar…
peternicklas
A Haddock skrev:
Att säga att klipparen inte har några brister, det finns bara förslag på förbättringar, är ju att säga emot sig själv lite. Fanns det inga brister skulle det ju inte behövas förbättringar. Klart Landroiden har brister, och det har Automowern och alla andra robotar med.
Försökte att var lite humoristisk, men det ska man inte vara på detta forum:thumbdown:
 
  • Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
A Haddock skrev:
Jo jag skrev om det för några dagar sedan. Den verkar dra ganska mycket ström när den står i laddaren och väntar på schemalagda klippningen. Första klippturen min gör när det är dags enligt schemat så går den sällan i mer än en timme, ibland bara 45 minuter, vilket tyder på att batteriet inte är i närheten av fulladdat. När den sen går ut andra gången och är alldeles nyladdad går den i runt 90 minuter.
Jag har inte observerat om den laddar extra ibland när den bara står och väntar, men troligtvis gör den det om den står i vila tillräckligt länge så att batteriet kommer under en viss nivå.
Frågan är hur mycket extra detta sliter på batteriet?
Jag har gjort samma observation som du.

Dagens första klippning blir ibland inte mycket mer än kring en timme. Medan andra klippningen när den går ut helt nyladdad brukar blir kring 1:30. Så visst kan man konstatera att klipparen nog drar en del ström när den står i st.by läge eftersom dagens första klippning nästan alltid blir kortare än efterföljande klippningar.

Det uppfyller dock med råge specifikationerna som Worx anger till ca 60 minuter klipptid och ca 90 minuter laddtid. Så det är svårt att klaga. ;)

Idag kollade jag klipparen av ren nyfikenhet precis innan den gick ut enligt schema. Den visade då 100% batteri och den gröna dioden lyste på laddningsstationen. Så idag gick den ut redan första klippningen med fulladdat batteri vilket även märktes på körtiden som blev 1:34

Efter att sedan ha laddat i 1:09 gick den ut för en andra klippning.
Då blev körtiden 1:49 (y)
Det är den längsta klipptiden jag observerat hittills för min klippare.
 
Har två frågor ang gränstråden.
1.Hur nära muren kan jag lägga tråden?
2.Har en kantsten som är 10cm bred som avgränsa gräsmattan, Hur nära kan jag lägga tråden där? Vill att två hjul ska köra på stenen.
Ni som har "provat er fram" hur nära har ni lagt tråden?
 
peternicklas
dajjes skrev:
Har två frågor ang gränstråden.
1.Hur nära muren kan jag lägga tråden?
2.Har en kantsten som är 10cm bred som avgränsa gräsmattan, Hur nära kan jag lägga tråden där? Vill att två hjul ska köra på stenen.
Ni som har "provat er fram" hur nära har ni lagt tråden?
Generellt gälller runt 20 - 25 cm till fasta hinder utom vid sväng, då kan den behöva upp till 30 - 35 cm. Det beror på hindret, vilken typ av sväng samt om det är ytter- eller innersväng. Här får man prova sig fram. Orkar du leta så finns det mer info tidigare i tråden.
 
Nicke Nyfiken skrev:
Jag har gjort samma observation som du.

Dagens första klippning blir ibland inte mycket mer än kring en timme. Medan andra klippningen när den går ut helt nyladdad brukar blir kring 1:30. Så visst kan man konstatera att klipparen nog drar en del ström när den står i st.by läge eftersom dagens första klippning nästan alltid blir kortare än efterföljande klippningar.

Det uppfyller dock med råge specifikationerna som Worx anger till ca 60 minuter klipptid och ca 90 minuter laddtid. Så det är svårt att klaga. ;)

Idag kollade jag klipparen av ren nyfikenhet precis innan den gick ut enligt schema. Den visade då 100% batteri och den gröna dioden lyste på laddningsstationen. Så idag gick den ut redan första klippningen med fulladdat batteri vilket även märktes på körtiden som blev 1:34

Efter att sedan ha laddat i 1:09 gick den ut för en andra klippning.
Då blev körtiden 1:49 (y)
Det är den längsta klipptiden jag observerat hittills för min klippare.
Det står alltid 100% tills den behöver underhållsladda. Tryck på stora stoppknappen och sen på Home så den börjar ladda igen så ser du vilken laddnivå den egentligen har.
 
Nicke Nyfiken
MBygga skrev:
Det står alltid 100% tills den behöver underhållsladda. Tryck på stora stoppknappen och sen på Home så den börjar ladda igen så ser du vilken laddnivå den egentligen har.
Okej, bra att veta.
Så i detta fallet var det bara en tillfällighet att den troligen var fulladdad när jag tittade och den visade 100%, eftersom den sedan klippte i 1:34?
 
martin43 skrev:
Det är ca 22-23 mm luft kvar mellan skydd och kniv på M.
Så en ökning från 180 till 220 känns som ett gränsfall.
Henke vet, det funkar inte med 220mm..... hjulet är i vägen(!) Går att öka radien med ca 9mm innan det riskerar att ta i.

Går utmärkt att snurra igång knivarna dock och ingen obalans, så reservdelar kan jag tillverka själv den dagen det behövs och med kort varsel hihi.

mwru.jpg
v1uzk.jpg
2k6x.jpg
 
Henke2 skrev:
Henke vet, det funkar inte med 220mm..... hjulet är i vägen(!) Går att öka radien med ca 9mm innan det riskerar att ta i.

Går utmärkt att snurra igång knivarna dock och ingen obalans, så reservdelar kan jag tillverka själv den dagen det behövs och med kort varsel hihi.

[bild]
[bild]
[bild]
Säg INTE att du har en 3d skrivare!!! Hur mycket tar du för en större platta?
 
Jonas Hedberg skrev:
Säg INTE att du har en 3d skrivare!!! Hur mycket tar du för en större platta?
Jag lär väl göra en till som passar och då är det en smal sak att göra fler. Tror på 4blad med för att öka antalet skärningar/klipp per färdad väg. Hm... Säljer inte saker i forumet då det säkert är förbjudet så det får se via PM i så fall även om det handlar mer om att va snäll än att sälja saker.

Funderar på att köra fram nya hjul med kullager fram med :)
 
Henke2 skrev:
Jag lär väl göra en till som passar och då är det en smal sak att göra fler. Tror på 4blad med för att öka antalet skärningar/klipp per färdad väg. Hm... Säljer inte saker i forumet då det säkert är förbjudet så det får se via PM i så fall även om det handlar mer om att va snäll än att sälja saker.

Funderar på att köra fram nya hjul med kullager fram med :)
Kan Du tänka Dig även batteritillverkning?
 
Nyfiken-41 skrev:
Kan Du tänka Dig även batteritillverkning?
Självklart. Vad önskas där? (vi kanske ska skapa en speciell tråd för eftermarknadsdelar?)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Var i tråden finns manualen som visar hur man ställer in olika zoner?
 
Tänker prova med längre klippblad tillverkade av titan. Tänker mig ca 1-2 cm längre styck, ev längre ändå..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.