Om du kikar några rader upp så ser du att du kommer skrota hjulen om du gör större än 18mm på diametern.
 
Jag såg det, nöjer mig med 2cm /blad ger 160mm klippbredd 👍
 
Tollarn skrev:
Jag såg det, nöjer mig med 2cm /blad ger 160mm klippbredd ��

Alltså, ni är för goa.

Standard är 180mm klippbredd. Ökar man 2cm per blad blir det 220mm och det går inte. 200mm är nog max (kommet testa det med givetvis)
 
Henke2 skrev:
Alltså, ni är för goa.

Standard är 180mm klippbredd. Ökar man 2cm per blad blir det 220mm och det går inte. 200mm är nog max (kommet testa det med givetvis)
Sorry😬tänkte fel, fick för mig att klippbredd idag va 12cm, får väl nöja mig med 1cm styck då...
 
Nicke Nyfiken
Tollarn skrev:
Sorry😬tänkte fel, fick för mig att klippbredd idag va 12cm, får väl nöja mig med 1cm styck då...
Hur mycket "effektivare" tror du att din klippare blir i jämförelse med standardutförandet?
Och hur många klippcykler sparar du per vecka?

Jag är bra nyfiken - Nicke Nyfiken.
 
Nicke Nyfiken
Jonas Hedberg skrev:
Borde det inte ge typ 10%?
Hade det varit en parallellklippare typ Indego hade jag varit benägen att hålla med, men på en slumpklippare så vet jag inte...
 
Man ökar hastigheten på kniven en smula och klipper lite bredare, men ökar även knivens längd en smula. Ingen aning om vad resultatet blir mer än att det är kul att prova.
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Nicke Nyfiken skrev:
Hur mycket "effektivare" tror du att din klippare blir i jämförelse med standardutförandet?
Och hur många klippcykler sparar du per vecka?

Jag är bra nyfiken - Nicke Nyfiken.
Enligt mina beräkningar så bör det bli ca 9,8% mer klippt under given tid
+ att jag troligen inte behöver bekymra mig nå vidare med att byta blad..;)
 
Nicke Nyfiken
Tollarn skrev:
Enligt mina beräkningar så bör det bli ca 9,8% mer klippt under given tid
+ att jag troligen inte behöver bekymra mig nå vidare med att byta blad..;)
Vad innebär det rent praktiskt? Hur många klippcykler kan du "ta bort" per vecka?

Byta blad kommer du nog få göra ändå. Troligtvis lite oftare än nu eftersom ökad diameter betyder ökad hastighet på bladspetsarna, och därmed ökat slitage. Men det skulle vara intressant att höra resultatet när det är provat. :)
 
Nicke Nyfiken skrev:
Vad innebär det rent praktiskt? Hur många klippcykler kan du "ta bort" per vecka?

Byta blad kommer du nog få göra ändå. Troligtvis lite oftare än nu eftersom ökad diameter betyder ökad hastighet på bladspetsarna, och därmed ökat slitage. Men det skulle vara intressant att höra resultatet när det är provat. :)
Har ingen aning om resultat, men rapport kommer😃
 
Henke2 skrev:
Henke vet, det funkar inte med 220mm..... hjulet är i vägen(!) Går att öka radien med ca 9mm innan det riskerar att ta i.
Haha, tänkte inte på det!™

Enligt den här underbara simuleringen skulle en ökning av bredden med 10% korta tiden för att klippa hela arean med mer än 10%. http://cwrucutter.wordpress.com/2012/11/30/random-moving-lawnmower-robots/

Jag skulle hemskt gärna vilja ha den där Matlabkoden för att simulera inverkan av hur man vinklar och lägger gränskabeln, har mailat förftattaren och frågat.

Men du Henke2, vilken snuskpelle va? Sitta och skriva ut grejer i 3D mitt på ljusan dan! Eller startar du upp den när mörkret faller...? :)
 
Tollarn skrev:
Enligt mina beräkningar så bör det bli ca 9,8% mer klippt under given tid
+ att jag troligen inte behöver bekymra mig nå vidare med att byta blad..;)
Jag förstår inte riktigt, varför ger större klippdiameter minskat slitage på bladen?
 
martin43 skrev:
Jag förstår inte riktigt, varför ger större klippdiameter minskat slitage på bladen?
Han skulle göra dem av titan, skrev han tidigare. Titan vs gräs, titan borde vinna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.