Japp, kan bekräfta Gimbals teori om risken att den synkar utanför. Det är min bild arsson länkar till. Och jag hade i början problem med att den synkade utanför. Sedan drog jag om slingan så att den löpte längs med den låga stenkanten en bit, innan den leddes ut mot gräset (som Gimbal beskriver). Har fungerat klockrent sedan dess.
 
Hur gör man för att komma åt krocksensorerna under det rörliga ytterhöljet?
Min klippare stannar flera gånger om dagen nu med Bump error efter att den kört emot sitt bo eller något träd.
Speciellt om kollisionen sker då klipparen svänger vid hindret så kan den efter en sidorörelse inte gå tillbaka till neutralläget.
I de fall jag hinner fram innan klipparen stannat så kan jag genom att skaka på locket få den att fortsätta.

Det verkar som om det kommit in skräp (damm) under kåpan (som på Thomas Nordlingers maskin). Bedrövligt att det ska ske på en maskin som bara kört några veckor.
Jag tänkte försöka montera någon form av dammtätning som inte stör kåpans rörlighet men behöver tips om demontering.
 
Pröva att lossa lite på de två stora muttrarna som sitter på ovan sidan. (De som går i mot blecken vid laddning).

Jag tror inte det är damm som är problemet.
Har kört med min -13 i en hel säsong+ pollen säsongen nu i år utan problem och det har varit fullt med pollen och damm på maskinen för övrigt.
Dessutom kommer det ju även in gräs innanför skalet då man har den uppåner och rengör så kommer det alltid in gräs som ramlar in under skalet oundvikligt. Tog bort skalet och rengorde en gång förra året men mest för att se hur det såg ut under skalet. Men inga problem med den saken annans.

För att lossa ytterhöljet lossa de två stora muttrarna samt den stora skruven i mitten med ett insex uttag.
Så minns jag det. Rätta mej om jag har fel..
 
bjoma skrev:
Japp, kan bekräfta Gimbals teori om risken att den synkar utanför. Det är min bild arsson länkar till. Och jag hade i början problem med att den synkade utanför. Sedan drog jag om slingan så att den löpte längs med den låga stenkanten en bit, innan den leddes ut mot gräset (som Gimbal beskriver). Har fungerat klockrent sedan dess.
Japp har tänkt dra den som din senaste uppdatering.
Tackar för tipset.
 
"bjoma"
Får du mycket slitage på gräset framför garaget?
 
arsson skrev:
"bjoma"
Får du mycket slitage på gräset framför garaget?
Nej. Jag var rädd för att det skulle bli hjulspår. Särskilt pga den gör en ganska skarp u-sväng. Men det är verkligen inget jag märkt av. Min är ju i för sig en 520, men borde inte vara jätteskillnad mot 527 tycker jag.
 
uploadfromtaptalk1405160200618.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som kan förklara för mig vad detta felmeddelande betyder.
Tror inte att jag skall kolla till hunden, som är problemet ;)
 
Jag undersöker. Det var något nytt för mig ivf...
 
Har detta hänt flera ggr eller det är en isolerad händelse? Är meddelandet borta?
 
Flera gånger. Endast under dagen. Går en stund, sen tvärstannar den. Så kommer larmet. Stänger av och startar om. Fungerar en stund
 
Alright, pratat med en gammal vän på stiga och det som rekommenderas är att i första hand kontrollera så att klippmotor samt hjulmotorer fungerar som dom ska. De kan testköras i servicemenyn. Låter ändå som att dom är ok om dom fungerar en stund. Annars är det nog tyvärr byte av moderkort som gäller om fenomenet uppstår frekvent.
 
  • Gilla
Thomas Nordlinder
  • Laddar…
Oki. Får testa lite under morgondagen. Annars blir det besök hos åf. Som turligt nog har semester stängt i tre veckor till :(
 
Kan ev. tillföra lite bakgrundsinfo som gammal programmerare av inbyggda system. En watchdog är i dylika sammanhang en funktion som övervakar att systemet fungerar som det ska. I det enklaste utförandet kan det vara en enkel hårdvarutimer som startar om systemet om timern inte nollställs av systemet med jämna mellanrum. Så om mjukvaran buggar ur och hänger sig så nollställs inte hårdvarutimern och när tiden gått ut så startar systemet om (eller gör självtest eller bara stoppar på ett säkert sätt).

I detta fallet så är det tydligen någon del av systemet som fått något fel varpå "watchdogen" stoppar klipparen.
 
  • Gilla
Thomas Nordlinder
  • Laddar…
Bump error / Stotfel
Förra säsongen stannade min Autoclip 527s väldigt ofta med felmeddelandet "Bump error". Damm och skräp under stötsensorernas runda fästplattor medförde att dessa inte kunde röra sig som så som det var tänkt.
Klipparen kunde till och med stanna mitt på gräsmattan. Ojämnheter i gräsmattan medförde att huven skakade till men kunde sedan inte återgå till neutralläget.

Flera gånger i veckan fick jag gå ut och ruska till i huven för att starta om klipparen. Att resa bort och lita på att den gjorde sitt jobb var inte att tänka på.
Så inför den här säsongen tänkte jag att det skulle bli slut på alla "Bump error".

I stället för att lämna in klipparen på vinterservice så gjorde jag den själv. Det var mest för att kolla upp orsaken till problemen och försöka hitta en lösning.
När jag demonterade klipparen och skruvade bort plastlocket som sitter under stötsensorernas runda fästplattor så hittade jag orsaken till alla driftstopp.

I utrymmet under plastlocken låg massor med gräsklipp och damm. Hur det lyckats nästla sig in där är ganska märkligt, för det är inga stora springor in dit.
Dammet gjorde också att friktionen mellan chassiet och sensorplattorna blev så stor att plattan hade svårt att återgå till neutralläget.

Efter en ordentlig rengöring av sensorhusen så monterade jag en tunn teflonduk mellan sensorplattan och locket under denna.
Teflonduken minskade friktionen avsevärt och trots en hög belastning på plattan så var det inga problem att röra denna i sidled.
Teflonduken (ca 0,1 mm tjock) klippte jag till som en kvadrat. I mitten tog jag upp ett ø15 mm hål och klippte sedan upp duken från ena hörnet in mot centrum.
Sedan var det bara att trä in duken mellan chassiet och sensorplattan (lite pilligt var det).

Teflondukens slits vände jag bort från det avlånga spåret i plastbricken där gräsklippet nästlat sig in. På så sätt blir det en lite bättre tätning mot damm och gräs också.
Snart skall klipparen ut på grönbete och det skall bli spännande och se hur det kommer att fungera.

Men önskvärt hade ju varit om Stigas tekniker hade tagit fram en bra och fungerande lösning, men jag tror tyvärr att det är som att tala för döva öron :(
Nedmonterad stötsensor med fästplattor från en robotgräsklippare, synliga spår av gräs och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.