Oj! Någon som redan nu har en billigare lösning?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B
Nyfiken-41 skrev:
Oj! Någon som redan nu har en billigare lösning?
Bara öppna och kolla vilka celler som sitter i och beställa från Kina.
 
Nyfiken-41 skrev:
Oj! Någon som redan nu har en billigare lösning?
Ehm, köp celler och en lödkolv.... en timmes jobb typ att byta ut dem.

Har små planer på att vikta min maskin bak med ett stötte batteripaket. kroka på 2x kapaciteten till så den går 4.5h. Men det är mer en kul grej än nödvändigt.
 
Någon som vet vilka celler som sitter i batteripaketet?
 
Är det någon som schemalagt sin klippning så att den går över midnatt?
Jag vet inte om min har ballat ur eller om jag har hittat en bugg, men jag har ändrat lite i mitt klippschema och låter den bara gå kvällstid sen en vecka tillbaka. Två av dagarna kör jag lite längre klippass med tre turer, och då är den programmerad att starta kl 20 och klippa i 6 timmar. När jag kommit ner morgonen efter så är klipparen fortfarande ute och kör, och den bara fortsätter att ladda och köra. Jag måste stoppa den, gå in i menyn och ställa ner klipptiden till under 4 timmar (så den skulle stannat innan midnatt). Stoppar jag den och bara skickar hem den så laddar den fullt och sen kör den ut igen. Detta har hänt nu båda gånger den skulle köra över midnatt.
Nog borde den kunna hantera att starta kl 20 en onsdag och klippa i 6 timmar framåt, även om det innebär ett dygnsbyte? Fortsätter den köra en hel vecka ända fram till kl 02 nästa onsdag om jag inte rör den tro? :D
 
MBygga skrev:
Visst är det så att den drar lite grann och behöver underhållsladdas emellanåt, det gör båda mina maskiner (1.0 och M). Det beror främst på att den inte bara håller reda på tiden den skall ut igen utan att den registrerar hela tiden att befinner sig inom arbetsområdet, att den inte blir lyft eller flyttad osv. dvs. sensorerna och därmed processorn är igång och registrerar läget kontinuerligt vilket självfallet drar en del. Alternativet är att stänga av den när den inte skall klippa så självurdrar den i stort sett inte alls, men då går ju som sagt automatiken och bekymmerslösheten om intet.
Ja, att stänga av är ett alternativ men det finns ju ett annat! Det är så klart att när den är färdigladdad låta batteriet vila och ta strömmen den behöver för att hålla sig vaken direkt från laddstationen!

Sen borde det egentligen räcka med max några mA, men av nån anledning verkar det gå åt betydligt mer än så.
 
  • Gilla
BigSwede1972
  • Laddar…
Hittade bilder från när jag spontant öppnade den. Tyvärr riktigt dåliga och ostrukturerade, men nån kanske vill se ändå?
Det som var lite jobbigt var att ta isär hela klippaggregatet för att kunna lyfta locket.

Vad som syns är att det vore lätt som en plätt att lägga i ett ganska kraftigt batteri där bakom motorerna och koppla det parallellt med kablaget mellan moderkortet och batterikontakten. T.e.x. ett sånt här: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__32770__Turnigy_nano_tech_5000mah_7S_65_130C_Lipo_Pack_EU_Warehouse_.html
Finns ju betydligt billigare också iofs, då detta är ett ack för helikoptrar och sånt skoj.

5Ah + orginal 2Ah det kanske är att ta i lite. 5 timmars klippning på en laddning. :)
Då skulle plötsligt schematiderna kunna respekteras och bli faktisk klipptid eftersom den tar varje pass utan laddning mellan. Batteriet väger passande nog 1 kg!
Om man dessutom kunde hitta samma kontakter som orginal kunde man göra en plug-and-play-mod.

Jag tror inte att laddningen är en sån avancerad som räknar mAh, den är nog en vanlig enkel CC-CV standradladdare som styrs på spänning och skulle acceptera ett större batteri. Jag tror det eftersom visningen av batteri-% fladdrar med spänningen om man gläpper lite mellan laddning och ej laddning.
 
  • 20140520_164105.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140520_164117.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140520_164123.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140520_164127.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140520_164135.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20140520_164143.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A Haddock: Jag har kört min med start kl.20 på 6timmars schema sen inköpet i början av april och aldrig varit med om att den klippt längre än till kl.2 någon gång. Du har kanske ökat procenten?
 
Redigerat:
martin43 skrev:
Ja, att stänga av är ett alternativ men det finns ju ett annat! Det är så klart att när den är färdigladdad låta batteriet vila och ta strömmen den behöver för att hålla sig vaken direkt från laddstationen!

Sen borde det egentligen räcka med max några mA, men av nån anledning verkar det gå åt betydligt mer än så.
Inget aktuellt alternativ vad jag vet. Kanske bra att hålla sig till fakta och inte till personliga önskemål när vi tipsar varandra på tråden.
Möjligt art det bara borde dra några mA men igen, fakta är att det drar mer än så.
 
MBygga skrev:
Inget aktuellt alternativ vad jag vet. Kanske bra att hålla sig till fakta och inte till personliga önskemål när vi tipsar varandra på tråden.
Möjligt art det bara borde dra några mA men igen, fakta är att det drar mer än så.
Förstår. Det känns som att listan över brister är rätt lång vid det här laget. Kanske ingen slump att mjukvaran ännu inte är uppe i version 1.0?

Men gräsklippningen fungerar!
 
peternicklas
martin43 skrev:
Förstår. Det känns som att listan över brister är rätt lång vid det här laget. Kanske ingen slump att mjukvaran ännu inte är uppe i version 1.0?

Men gräsklippningen fungerar!
Landroid har inga brister, finns bara förslag till förgättringar.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Landroid har inga brister, finns bara förslag till förgättringar.
När man monterat vikter och skruvat dubb i hjulen för att överhuvudtaget få klipparen att klara den lutning som utlovats, så sticker såna uttalanden lite i ögonen. Och jag tror inte att du menade det som ett skämt heller.
 
  • Gilla
rcjofo och 2 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Landroid har inga brister, finns bara förslag till förgättringar.
Om man resonerar så, så är det svårt att vara realistiskt
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Henrik_75 och 5 till
  • Laddar…
Jag behöver dock varken dubb eller vikter och min slänt är strax över vad den skall klara
 
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.