Tusen tack för tipsen.
Jag ska fundera vidare.
Återkommer med resultatet.
/Nicke
 
notera den lilla pumpen, utan den kokar det i rören. enkalst själv är att köpa en intex poolpump. med lite övergångar kan du ansluta en vattenslang.
 
och i vanlig ording. använd jordfelsbrytare om du har el inblandat. dock e intexpumparna väldigt säkra. själv kör jag 12v pumpar på batteri
 
Vi har ju en intexpump till barnens pool på 7 kbm.

Kanske skulle man använda den dimensionen på rör och slang som barnens pool har. Då skulle man rent tekniskt kunna flytta över slangarna dit och elda upp den lite med när man känner för det. Inte till några badtunnetemperaturer, men några grader till så det blir behagligare för dem.
/nNicke
 
  • Gilla
Killander
  • Laddar…
Hej, fantastiskt roligt projekt!

Några frågor kring rören:

- Vilken typ av rör kan man billigt få tag på? Helst så stora att man kan få "självsug"
- Hur långt rör behöver man?
- Hur böjer man röret, och vilken form ska det ha?

Jag utgår ifrån en sån där "delad" tunna som meckis evolverat fram :).

Mvh,
Daniel
 
  • Gilla
Jiwest
  • Laddar…
notera den lilla pumpen, utan den kokar det i rören. enkalst själv är att köpa en intex poolpump. med lite övergångar kan du ansluta en vattenslang.
Jag har tittat runt lite men inte hittat något lämpligt i pumpväg.
Kommer inte koppla in barnens poolpump utan ska köpa en ny/beg pump.
Din pump på bilden Meckis verkar smidig. Dock tänker jag mig en liten pump som kan snalutas till 230V-uttaget.
Problemet är att jag vill ju hålla nere budgeten. Det är ju liksom hela grejen med detta bygge :D
Någon med pumptips?
/Niklas
20140718_112551.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ronny_b
  • Laddar…
7meter 18mm kopparör ger 2-3h uppvärmningstid vid "normala förhållande" funkar inte utan pump. Annars får man hålla på med grova dimensioner o svetsa. Eller h gott om pengar o köpa koppar i 50-60mm dimesioner o löda ihop.
 
Köp pump på ebay 12v bldc pump kör jag med! Sedan en väggvårta som man har inomhus med lång sladd
 
ImageUploadedByTapatalk1405688569.492739.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hundring för denna! Funkar skitbra!
 
meckis skrev:
Köp pump på ebay 12v bldc pump kör jag med! Sedan en väggvårta som man har inomhus med lång sladd
Sitter det cigguttag på den?
 
Nope, man får löda dit själv! Eller kör med flatstift
 
meckis skrev:
[bild]
En hundring för denna! Funkar skitbra!
Perfekt. Tack för tipset. Har beställt en pump nu. Hoppas på snabb leverans från Asien :|
Fått tag på 25 m rör nu billigt på blocket. Dock 15 mm. Hoppas det går bra ändå.
Kanske behöver jag några meter extra i fatet eller vad tror du meckis? Har du "hängt upp" rören i tunnan på nåt sätt?

Jag kapade fatet igår. Nu ska jag bara komma på ett bra sätt att fästa spiroröret.

Badsugen !
 
  • Gilla
Magnus jakobsson
  • Laddar…
Häng upp dom med hålband och drillskruv. Spiro använder du avstick för stort rör. Passar oljefatet :)
 
meckis skrev:
Häng upp dom med hålband och drillskruv. Spiro använder du avstick för stort rör. Passar oljefatet :)
Tack igen. Nu blev det en lite annan lösning med rörupphängningen. Tog 2 plattjärn som jag bultade ihop. Håller rören på plats och bra att fästa hela paketet i taket på fatet.
20140721_141707.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140721_141719.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ImageUploadedByTapatalk1406034490.290814.jpg
Prova denna som anslutning! Köp avstick till så stort rör du hittar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.