ullberg
Remne skrev:
Och där går kissen in??
Jag vet absolut inget om katter, men en sak har jag noterat..dom gör väl aldrig som man tänkt/er sig....
Oj förlåt, gav jag intrycket att det var för kattens och inte min egen (mina verktygs) skull jag byggde den? Det var inte meningen ;) ;)

Men ja, du har rätt, mottagandet är hittills ganska svalt, kommer nog behövas en muta eller två (eller så väntar han på att jag ska måla så han kan få slutbevis och slippa vite...)
 
Byggt på spånsugen till verkstan, snart blir det 3D-pussel deluxe för att få in allting i den tilltänkta skrubben.
 
Börjat måla om panelen på kåken och byta vindskivor
 
ullberg skrev:
Oj förlåt, gav jag intrycket att det var för kattens och inte min egen (mina verktygs) skull jag byggde den? Det var inte meningen ;) ;)

Men ja, du har rätt, mottagandet är hittills ganska svalt, kommer nog behövas en muta eller två (eller så väntar han på att jag ska måla så han kan få slutbevis och slippa vite...)
Snyggt bygge Ullberg!
Skönt att ge sig på ett projekt som har chans att bli klart inom rimlig tid, eller hur :)
Jag känner bara en annan person (eller rättare sagt ett par) som har en "kattkoja" ute.
Det verkar som att katterna använder den mest i nödfall,
dvs när de blivit utestängda eller ingen kommer och öppnar när de vill in.


OT
På torsdag skall jag själv hämta mitt livs första katter, två 10-veckors syskon.
Skall bli intressant att se hur de finner sig till rätta hos oss människor och hos hönsen som nu har en massa kycklingar.

Katterna skall heta Sotnos och Sinus :)

Gulligt så man kräks, eller hur :p
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
OT
På torsdag skall jag själv hämta mitt livs första katter, två 10-veckors syskon.
Redan?
http://www.kattstatus.se/sida32.html
http://www.kks.nu/kattinfo/12_v_kattungar.html
http://www.kattdags.n.nu/tanka-pa-vid-kattkop
http://www.katter.nu/hur-gammal-bor-en-kattunge-vara-nar-den-flyttar-till-ett-nytt-hem/
osv

Själva har jag haft en kattunge som togs lite för tidigt, jag minns idag inte riktigt hur många veckor det var, men ett svagt minne av att det var 8-9v något. (det här var nästan 30 år sedan).
Den katten blev förvisso ganska normal, men några egenheter hade hon som kunde misstänkas ha att göra med den tidiga åldern för att skiljas från mamman, bl.a. så snuttade hon på saker och ting hela sitt liv.

Idag skulle jag personligen inte chansa allt för mycket, jag skulle nog sikta på ca 12 veckor.
Även om jag visst tror att det för det mesta går ganska bra med 10 veckor också.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
ullberg skrev:
Oj förlåt, gav jag intrycket att det var för kattens och inte min egen (mina verktygs) skull jag byggde den? Det var inte meningen ;) ;)
Du kunde snickrat en skärbräda.... ;)

ullberg skrev:
Men ja, du har rätt, mottagandet är hittills ganska svalt, kommer nog behövas en muta eller två (eller så väntar han på att jag ska måla så han kan få slutbevis och slippa vite...)
Du får skaffa en kanin till ungarna, då får du "tacksam" hyresgäst....
 
ute1.jpg

Jag har utnyttjat husets resurser idag, riktigt bra funkar det med uteduschen jag monterade i våras(y)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Förutom sol och bad i poolen med barnen så har jag sågat panel, rivit innervägg i garaget samt haft en elektriker här som har kopplat om lite i garaget.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Hämtat "nya" fönster till huset, får visst anpassa huset efter fönstren.. :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Byggt två "lådor" som ska bli infällda bokhyllor i hallen.
 
Beställt takstolar från kriminalvården 😀
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
vesa1981 skrev:
Beställt takstolar från kriminalvården 😀
Säker på att det inte var Tokstollar?

Ibland är det lätt att höra fel på telefon

😇😇😇
 
  • Gilla
swejocke och 1 till
  • Laddar…
Ha ha tokstollar 😂 hoppas inte det för jag tror inte tokstollar kan hålla upp pannorna i vinter frivilligt ☺ dom va iaf ce-certifierade....
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Rensat lite ogräs, fast det är väl mer trädgård. Har en brutal semesterkoma.
 
Mikael_L skrev:
Redan?
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
osv

Själva har jag haft en kattunge som togs lite för tidigt, jag minns idag inte riktigt hur många veckor det var, men ett svagt minne av att det var 8-9v något. (det här var nästan 30 år sedan).
Den katten blev förvisso ganska normal, men några egenheter hade hon som kunde misstänkas ha att göra med den tidiga åldern för att skiljas från mamman, bl.a. så snuttade hon på saker och ting hela sitt liv.

Idag skulle jag personligen inte chansa allt för mycket, jag skulle nog sikta på ca 12 veckor.
Även om jag visst tror att det för det mesta går ganska bra med 10 veckor också.
Tack för din info Mikael_L!

Jag låter hustrun, som är djurexperten i familjen, läsa och bedöma.
(Min egen kompetens ligger inom mullvadssektorn, och skall inte nämnas här)

Till saken kan dock nämnas att familjen, som "säljer" kattungarna, är katt-, hund- och hästägare sedan mycket länge, och säkert vet vad de gör.
En person i familjen går på naturbruksgymnasiet i Plönninge, och en annan arbetar som tränare för travhästar.
Inga blåbär när det gäller djur alltså.

Och att två kattsyskon (av tre) från en kull kommer till samma hem bör väl också ge lite extra trygghet för de små sötnosarna.

Min egen riktiga erfarenhet av katt härstammar från anno dazumal, 68-vänstern och så.
Då skulle alla ha militärpälsar inköpta på försvarets överskott.
I en av fårskinnspälsens fickor fick en liten katt bra plats.
Jag var "kattvakt" då och då för vännernas husdjur, och hon var lätt att transportera i pälsens ytterficka :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.