D09
Kan rekommendera appen ( android )

Total recall för den muntliga dialogen i tel.

Det enda jag saknar på min iPhone
 
AnneFi
pappskallen skrev:
Det här blir bara snurrigare och snurrigare.

Ska försöka bena ut vad som sagts:
utifrån offerten så sms:ar ni E och påtalar att den ser konstig ut, svaret blir då att slutsumman på 18.850 stämmer för vi har lämnat rabatt.
När fakturan kommer så förklarar E att dom 18.850 avser rotavdraget, arbetskostnaden skulle således vara drygt 37k.
Har jag rätt så långt annefi??
1. Vi kontakt företaget för att dra el och jord in ett rum som skulle renoveras där företaget säger att all el måste dras om för att få jord.
2. Vi får en offert på jobbet.
3. Sambon ringer företaget eftersom offerten är rörig och inte går ihop.
Vi får svaret att slutpriset stämmer och vi beställer jobbet.
4. Företaget kommer och drar om el till vardagsrum kök hall och toalett.
5. När jobbet är klart kommer ett sms att slutpriset är fel och att det istället är rotavdraget där sambon skriver att vi pratat om det. Företaget håller med och ska fixa problemet.
6. Fakturan kommer och är fel.

Så när all den här röran är över måste vi hitta ett nytt företag som ska dra el i det nya rummet som nu är ganska akut då vi blivit med barn under tiden.
 
oceanis skrev:
Om konsumenten upplever att denne har fått en offert på ett visst pris och får en faktura som är dubbelt så hög. Då menar du att man ska utgå ifrån att kunden bara ringer och får bekräftat att det är fakturan som gäller och sen är det att betala oavsett vad offerten visar.
Nej, jag menade tvärt om. Ser nu att jag skrev "faktura", när jag hela tiden menade "offerten". Det är offertens rimlighet man skall kontrollera om det ser skumt ut, och det har också TS gjort i tillräcklig mån tycker jag. Om inte fakturan sen stämmer överens med offerten, skall man i normalfallet skicka tillbaka fakturan och be företaget återkomma med korrekt faktura.

Ber om ursäkt för förvirringen! :) Är du med nu, oceanis?
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Hemmakatten
Nu verkar fakturaproblemet lösas, skönt för er. En liten reflektion från min sida är att ni kanske inte ska spara så mycket i låsta sparkapitalfonder som du kallade det, utan spara lite mer på mer lättillgängliga konton.
 
AnneFi
Vi sparar 60 40 typ men som jag skrev så har allt hänt på samma gång på senaste och vår graviditet var inte helt planerad så då går det åt lite mer pengar. Vi har pengar så det räcker och blir över och kan spara ganska mycket i månaden så vi kan fylla upp kontot snabbt igen men ändå är 20000 mycket mer pengar än vad vi räknat med
 
Om man fått ett fast pris och till och med kollat en extra gång att det priset gäller, vem kommer då vilja betala mer oavsett hur mycket pengar man själv har?

Inte jag iallafall. Hade bara kört stenhårt på att bara betala summan i offerten.
 
AnneFi skrev:
Jag har pratat med konsumentrådgivning på kommunen. Mailat offert och faktura till dem så ska de höra av sig till mig imorgon
Hej, har du fått något svar av konsumentrådgivningen? Vad anser de?
 
Hemmakatten skrev:
Nu verkar fakturaproblemet lösas, skönt för er. En liten reflektion från min sida är att ni kanske inte ska spara så mycket i låsta sparkapitalfonder som du kallade det, utan spara lite mer på mer lättillgängliga konton.
Jag har lyckats få loss bundet sparande genom att hävda ångerrätt vid distansköp mot banken. I det mitt fall hade det bara gått en vecka när en stor och oväntad utgift dök upp, men har inte banken upplyst om ångerrätten så gäller den faktiskt i ett helt år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.