Har du funderat på att skaffa ett ritprogram för att rita hus? En tillbyggnad? Här får du tips på hur du väljer program och en lista på olika ritprogram. Arkitekt Calle Posse menar att du ska se upp så att ritprogrammet inte blir en begränsning.

Du kan läsa artikeln här: Välja ritprogram
 
E
Skrivet av: Lundhagen

En liten rättelse. Gratisversionen kan importera dwg, dock inte exportera.
 
E
Skrivet av: Börje Ivegård

Googles initiativ är intressant, men lever tyvärr inte upp till mina förväntningar.
Två-D är absolut nödvändigt, och dessutom tror jag mig förstå att programmet inte är vektoriserat. Branschstandarden dwg måste även vara implementerad.
Det skulle vara intressant att veta varför det är så svårt att göra ett enkelt ritprogram för gemene man.
Med vänlig hälsning
Börje Ivegård
 
  • Gilla
Submarin
  • Laddar…
E
Skrivet av: Anonym

Hej vet någon vart man kan hitta bra program för att skapa egna möbler. Jag är bara nybörjare.
 
E
Skrivet av: Magnus

Jag använde QCad när jag ritade mitt kök. 2D, vektorbaserat. Man kan bygga upp sin ritning i lager, skapa egna objekt, exportera till DXF. Finns till Linux, WIndows, Mac OS och Unix.

Kanske en lite hög inlärningströskel, massor av funktioner. Kändes genomtänkt.

http://www.ribbonsoft.com/qcad.html.
 
E
Skrivet av: Joel

Faktiskt så är google sketchup väldigt bra för ritningar och för att få fram arkitektuella ideer. Man kan få precisa mått.

Med en "icke pespektiv" kameravinkel och olika linjerenderingar ex "cadstyle" så får man det att se ut som en 2D ritning. Mått går även att infoga.
Dessutom kan man i externa renderingsprogram producera fotorealistiska bilder. Ett gratis sådant:

http://www.kerkythea.net/joomla/index.php

Runda former är lite knepigare att jobba med i sketchup, men det går. Finns en hel uppsjö av plugins
och en stor skara anhängare som utvecklar finesser som man kan tanka ned och installera.

Väldigt bra och enkla videotutorials, Sketchup for dummies:)

http://www.aidanchopra.com/
 
E
E
Skrivet av: Peter Carlström

Hej!

Vet ni om det finns något bra ritprogram för trädgård och utemiljö.
Tacksam för svar.

MVH

Peter Carlström
 
  • Gilla
Vesh och 1 till
  • Laddar…
E
Skrivet av: Roger Kindström

Ett mycket bra ritprogram 2D är TriTools Visual Cadd, en Windowsversion av gamla Generic Cadd. Det är lätt att lära sig och har ett överkomligt pris, 395$ om man laddar ner det.
Jag har själv använt det i grundskolans högstadium.

God
 
E
Skrivet av: Peter

Har länge letat efter ett bra ritpogram som har en enkel och logisk uppbyggnad för exempelvis husritningar. Hittils tycker jag det är överlägset enklast att skapa husritningar på millimeterpapper och rita med linjal och blyertspenna. Men ibland vill jag rita i flera lager och enkelt kunna göra förändringar utan att behöva "sudda" och även gärna visualisera det hela tredimensionellt vilket är svårt på millimeterpapper.
Provade TriTools Visual Cadd ikväll men som "vanligt" blev det en besvikelse. Det är dock bra att man kan prova ritprogrammet fullt ut innan köp, gratis!
Inställningar för skala och skrivare är bra i programmet även om vanliga formatbenämningar som A4, A5 etc ej finns som förval. Det första man får göra i programmet är att ändra alla måttenheter ifrån förvalda tum-skalor till exempelvis meter. Sedan kommer den första stora besvikelsen, det går inte att göra "raka" streck mellan två punkter, utan det blir ett litet "hack" på linjen vad detta beror på vet jag ej men är mycket irriterande!
Sedan så finns det ingen bra "snabb" funktion för att rita en linje mellan två koordinater utan man måste vimsa runt med musen tills man hamnat på önskade koordinater vilket är onödigt tidsödande. En enkelhusritning som tar ca 2 -3 timmar att rita på millimeterpapper tar förmodligen flera dagar att rita med detta program. Rekommenders Ej !!
Om det finns något bra ritprogram som är lika enkelt att använda som millimeterpapper skulle jag köpa det direkt, priset har mindre betydelse.
 
E
Skrivet av: Roger Kindström

TriTools Visual Cadd ritar i naturlig storlek. Du kan ställa in på att rita i mm och ta bort decimaler. Har du en skrivare som skriver ut A3 så går det att ställa in.
Nu är det så att testversionen är en fullskaleversion med den begränsningen att det inte går att skriva ut.
När man ritar så ska man inte ha "corsor free" markerad utan "orto mode". När man då ritar med Sigel line så ritar man vinkelrätt vågrät och lodrät. Börja med att sätta krysset någonstans och markera riktningen. Skriv sedan in längden i mm och tryck enter. För att fästa nästa streck mot en ände sätter man krysset nära och skriver "np" (närmaste punkt) och den fäster. Ange ny riktning och skriv i längden.
Jag har själv ritat bygglovshandlingar inklusivae situationsplan och tycker att programmet är överlägset andra program. Elever i grundskolan åk 8-9 har ritat med programmet med mycket bra resultat.
 
E
Skrivet av: Rikard Malmborg

Skribenten uttrycker sig luddigt vad avser hur man får fatt i program. Så vida man inte använder det på jobbet (arkitekt eller bygg-firma, rimligen) så har man sannolikt INGEN rätt att "låna" eller "hämta på nätet" och gör man det riskerar man lagbrott!
Även om man använder sig av "jobbets" program kan det vara lagbrott eftersom licenshantering kan vara luddig och extremt begränsad avseende hur många program som används på hur många datorer.
Generellt kan man utgå ifrån den enkla satsen "en licens/programvara på en dator per inköpt programvara". Allt annat måste undersökas noga. Har firman ett kvitto på 5 inköpta licenser, måste man verifiera att endast 4 finns installerade på någon dator som tillhör firman (och inte tillhör någon annan!), oavsett om de används eller ej.

Vidare finns det ofta begränsningar vad avser "privat bruk". Man får ofta INTE använda ett program för privat bruk i jobbet, eller ens resultatet av användningen, i jobbet. Då använder man ett icke-kommersiellt program i kommersiellt syfte vilket kan vara ettt brott mot programmets licensieringsform.

Det är något av en djungel, så man gör bäst i att läsa på ordentligt innan man laddar ner något.
 
E
Skrivet av: jan niburg

easycad eller fastcad kan laddas ner en demo med fullt fungerande cad från cadone.se och få support
från alf gruvö. Angående rita linjer ellar vad du vill , enkelt i de här programmen avänder man snabela
och sen skriver in x,y cordinater . Testa en demo själv.
MVH Janne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.