E
Skrivet av: Helmer

Slut på fusk och slarv nu kanske?
 
E
Skrivet av: raveper

Detta skulle ju vara perfekt. Man sätter upp en stor skylt på dörren att man har kamera övervakning. Detta kommer förmodligen att sätta press på de hantverkare man tar in och eventuellt redan vid ytterdörren så att säga skilja agnarna från vetet.
 
E
Skrivet av: pelle

raveper: det som kommer hända är att man tillfälligt gör om agnarna TILL vete. När man lämnar någons hem släpper man den trevliga fasaden och är sig själv igen och svär över hur dryg kunden varit.
 
E
Skrivet av: Robert

Om man själv är tvungen att jobba en full arbetsdag för att betala 2 snickare för en timma så vill man väl att det ska jobbas och inte fikas. Dölj kameraövervakningen bättre!
 
E
Skrivet av: Maria

Det bästa av allt är - det är helt och hållet tillåtet att sätta upp en skylt som informerar om kameraövervakning utan att det för den sakens skull finns det. Det finns mängder med arbetsplatser där det finns kameraövervakning av olika anledningar - om man arbetar på och har rent mjöl i påsen så är det väl inget att oroa sig över. Vem vid sina sinnens rätta anmäler en kund??? Lycka till att få ett nytt jobb. Kan vi få namnet på firman som anmälde tack!
 
E
Skrivet av: Olle

Robert: inte för att det har med saken att göra men du kan ju trösta dig med att snickaren i sin tur får arbeta en hel dag för att lämna in en dator på enklare service och att datateknikern i sin tur får jobba en hel dag för att fixa till en tand och att tandläkaren i sin tur får jobba en hel dag för att....

Ja du förstår nog poängen.
 
E
Skrivet av: Oznogood

Efter att ha sett 2h arbete och fått en faktura på 8h inser jag plötsligt behovet av en kamera...Bör tilläggas att hantverkaren visste att jag var i tidnöd och aldrigs kulle anlita honom igen pga flytt....
 
E
Skrivet av: Spelman

Olle, Robert
Ni har rätt båda två, det viktiga är att kunna avgöra att timmarna man betalar för verkligen är för utfört arbete, och inte annat. Det är väldigt ovanligt att tandläkaren lämnar dig i stolen för att gå och fika. Jag har åtminstone aldrig varit med om det. Och nu kommer kopplingen till tråden - hur ska byggherren kunna avgöra om timmarna det betalas för verkligen är utförda byggtimmar? Kameraövervakning är självklart extremt, men om dessa byggherrar som jag blivit blåsta av dyngan i hantverkarbranschen är det förståeligt. Det finns antagligen sjyssta hantverkare som ligger inom rimligheten att anlita som privatperson, men dom syns dåligt. Jag säger inte att det var rätt att övervaka, det vet jag för lite om situationen för, men jag kan förstå det i vissa lägen...
 
E
Skrivet av: Rätt eller fel

Hade hantverkarna inget att dölja så borde det ju inte ha anmält kunden!
Möjligen blivit grymt sura, och aldrig satt sin fot där igen.
Jag personligen tycker det var helt rätt att smygfilma arbetarna. Man vill ju veta att
att man får det man betalar för. Jag tror dom flesta är lite skeptiska inställda till hantverkare... Man undrar ju varför det är så.. (Fuskbyggarna på tv finns säkert av någon anledning)
Vad lär vi oss av det här.
Sätt upp en lapp med kameraövervakning. Jag har en sitter på tomtgränsen då jag filmar både i garaget, tomten och givetvis inne i huset.
 
E
Skrivet av: tom

jag har under 20 år jobbat på 2 ställen där kunderna monterat upp kameror och en kund va nog den mest jobbiga vi någonsin jobbat hos som snickare .

Vi hade fullständig dokumentation och avtal men ändå försökte kunden få oss till att göra saker som inte stog med i offerten/avtalet.
Även så ifrågasattes varenda minut som va utanför kamerorna då vi tex gick till bilen för att hämta en maskin så frågades det vad gjorde ni där? varför hämtade du den maskinen i bilen /vad skulle du med maskinen till.
även så att dom hade en kamera riktad mot toaletten så dom såg om vi gick på toaletten på arbetstid för att kissa så skulle dom minuterna dras av.
vi fick inte tvätta händerna i ett handfat på ena toaletten , på den toaletten som var på samma plan där vi jobbade fick vi inte vara alls.
vi täckte in hela huset trappa golv räcken till trappan med papp och masinit och ändå så skulle vi lacka om trappan som var ca 20 år sedan den lackades så sa dom den va nylackad förra året och skulle vi laga.
Vi skulle även ta av oss skor när upp till det våningsplanet vi jobbade på även fast hela huset var täckt.
dom klagade på att det va dåligluft i huset när vi jobbade där så vi hyrde luftrenare och samma dag den kom dit så va det hux flux superbra luft även fast den aldrig ens hade startats. (hypokondriker till kund)
listan kan göras hur lång som hellst.
och den kunden har brutit mot lagen om kamera övervakning samt vår integritet och vi är på väg att anmäla händelsen .
vi har bjudit kunden på jobb över 130 000kr och dom är ändå inte nöjda och allt vi gjort är besiktigat och godkänt men då hette det att den oberoende besiktningsmannen ej var kunnig nog.
ytterligare en besiktningsman kom dit som dom kände/ släkting han slog ner på målningen av en vägg och att hans kusin som var målare hade målat allt annat i deras hus 1 år innan där va det inga fel enligt familjen och då är det rinningar på färgen på varje stående trappräckes del han har målat som vi skrattat åt.

så våran känsla nu med kunder är att känns kunden fel redan på första mötet tackar vi nej till jobbet direkt.
Vi har jobbat i långt över 20 år och alla har yrkesbevis samt gått gymnasieutbildning i bygg och vi är med i byggnads mm så är detta en stor chock för oss och firman när kunder beter sig på detta viset vi har som sagt aldrig någonsin haft en diskussion med kunder dom är alltid super nöjda .

lagar finns för att följas .
oavsett om det är att du kör förfort eller kameraövervakas.
begår man brottet skall man straffas. punkt slut
 
E
Skrivet av: Mathias

Vem säger att det var snickare? det kanske var ett murat och putsat hus?... men så e de ju nu för tiden, snickare är bara opolitliga slödder som tar era pengar..... Gör något åt saken och ta en komvux kurs och bygg ert egna hus då så slipper ni jobba en hel dag för att betala 2 snickare för 1 timma.
 
E
Skrivet av: agnes

kanske de kan betala skadestånd efter att fåt avdrag från fakturerat arbete
 
E
Skrivet av: Jocke

Men lägg ner, det är ju som bevisat olagligt att filma snickarna, även om det är i någon annans hus, om man inte har skyltat. Många här som försvarar en olaglig handling, inte ok.
 
E
Skrivet av: Steve-o

Vi satte upp övervakningskamera på tomten när vi skulle bygga hus, och informerade markentreprenören om detta, så när han sedan fakturerade 6x fler timmar än han faktiskt varit där en vecka var det väldigt enkelt att bestrida den fakturan. Kostnaden för den kameran sparades snabbt in kan man väl säga :) Han måste ha glömt att kameran satt där...
 
E
Skrivet av: Jahn Mender

Hur vore det om du sktev på svenska och inte på blurrsvenska med fel ordföljd bland annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.