Henke skrev: Att klipparen stannar pga soppatorsk måste programmeras bort, en höjd spänning för hemgång helt enkelt.
Eller åxå får man lura gräsklipparen att tro att spänningen är lägre än den verkligen är. Alltså montera någon form av spänningsfall på anslutningskabeln till batteriet. T.ex en resistans eller ett par parallella/motriktade shottky-dioder. (Ger ungefär 0,2 V spänningsfall, måste tåla laddströmmen och vara motriktade - annars går det ej att ladda)
En eventuell resistans skall vara ganska lågohmig (jag har inte räknat på det men skulle gissa 0,5 ohm eller mindre) , kanske helt enkelt ett stycke hoprullad kabel räcker som resistans? Det senare är ju en lösning som är enkel att testa! :)
 
Redigerat:
Linuxpingvinen skrev:
Eller åxå får man lura gräsklipparen att tro att spänningen är lägre än den verkligen är. Alltså montera någon form av spänningsfall på anslutningskabeln till batteriet. T.ex en resistans eller ett par parallella/motriktade shottky-dioder. (Ger ungefär 0,2 V spänningsfall, måste tåla laddströmmen och vara motriktade - annars går det ej att ladda)
En eventuell resistans skall vara ganska lågohmig (jag har inte räknat på det men skulle gissa 0,5 ohm eller mindre) , kanske helt enkelt ett stycke hoprullad kabel räcker som resistans? Det senare är ju en lösning som är enkel att testa! :)
Tror nog du får mye testing før du klarer å få Landroiden til å tro at den har en blyakkumulator ombord.

Li-Ion har en mycket brantare urladdnigskurva enn blybatteriet och setter du inn en motstand i kretsen vil utladdnigen gå enda snabbare, men spänningen vil synke. Nær mjukvaran upptekker spenningen som betyder ``gå hemm och ladda`` vil du med et motstånd som krever energi ha enda mindre å kjøra hem med.

Noen roboter stannar klippningen på hemkjøring før at ha nok soppa, hvis det kan programmers inn kan det avhjelpe.

Dere som får nye Li-Ion batterier måste etterfråga mjukvara som er tilpasset Li-Ion, hvis Works inte kan komme opp med det så er vel alternativet å bytte til originale Works bly batterier.
 
Li-Ion har en mycket brantare urladdnigskurva enn blybatteriet och setter du inn en motstand i kretsen vil utladdnigen gå enda snabbare, men spänningen vil synke. Nær mjukvaran upptekker spenningen som betyder ``gå hemm och ladda`` vil du med et motstånd som krever energi ha enda mindre å kjøra hem med.
Vad är det för ologiskt surr? Laddar ur ännu fortare....???? :banghead:

Klart att det vore bäst att omprogrammera Landroiden - MEN det var ju det som inte gick, därför måste man försöka komma runt problemet.

När Landroinden tror att "bly-batteriet" har för låg spänning finns det lite mer kraft kvar i Lion-batteriet än tidigare. (= Lite större spänningsskillnad till dess att Lion-batterien stänger av)

Eftersom klipparmotorn stänger av sig belastas den återstående laddningen dessutom alltid mindre under återgången än under klippfasen.

Ibland fungerar ju faktiskt återgången, så det gäller bara att öka marginalen något.
 
Redigerat:
Linuxpingvinen skrev:
Li-Ion har en mycket brantare urladdnigskurva enn blybatteriet och setter du inn en motstand i kretsen vil utladdnigen gå enda snabbare, men spänningen vil synke. Nær mjukvaran upptekker spenningen som betyder ``gå hemm och ladda`` vil du med et motstånd som krever energi ha enda mindre å kjøra hem med. [/QUOTE

Vad är det för ologiskt surr? Laddar ur ännu fortare....???? :banghead:
Du forslår å sette inn en motsånd i form av en ihoprullad kabel. Den vil trekke strøm ock da laddar den ut batteriet fortare ... er det ulogisk surr ?
 
Redigerat:
Yes!

Du lär knappast ha elteknisk problemlösning som proffession?
 
U=RxI
 
Linuxpingvinen skrev:
Vad är det för ologiskt surr? Laddar ur ännu fortare....???? :banghead:

Klart att det vore bäst att omprogrammera Landroiden - MEN det var ju det som inte gick, därför måste man försöka komma runt problemet.

När Landroinden tror att "bly-batteriet" har för låg spänning finns det lite mer kraft kvar i Lion-batteriet än tidigare. (= Lite större spänningsskillnad till dess att Lion-batterien stänger av)
Du är på rätt spår men med fel metod. Ett motstånd kommer bränna bort 3volt i värme och dra energi. Bränner du bort 3 av 30 volt så vaskar du ju 10% i värme. Men det kan ju kvitta egentligen, klipptid på 94min istället för 104min.

Men när du laddar sen då vad händer då?, då kommer 3 volt också saknas.

Jag tror att jag är smartare än Worx och att min metod med lifepo4 hade fungerat bättre för en 1.0:a eftersom de mer liknar en blyack än vad Worx batteri från 2.0/M gör vad gäller spänningen.
 
Henke2 skrev:
Ett motstånd kommer bränna bort 3volt i värme och dra energi. Bränner du bort 3 av 30 volt så vaskar du ju 10% i värme. Men det kan ju kvitta egentligen, klipptid på 94min istället för 104min.

.
Presis ... det er hva jag forsøkte å si med at batteriet ville laddas ut enda fortere ... ock Landroiden ville ha enda mindre strøm kvar at kjøra hem med fordi den i tillegg til hjulmotorene må levere energi til motstanden ( hoprullad kabel )

Och jeg tror at når spenningen er nede på ``gå hem och ladda nivåen ``har Li-Ion batteriet mindre energi kvar enn blybatteriet fordi urladdningskurvan er mycket brattare på Li-ion enn på et blybatteri. Mjukvaran upptäcker det alt før sent. Hvis det er rett så kan det være orsaken til at den inte har soppa kvar till hemvegen ....

På stora modelplan anvender man et backupsystem med en sekundærbatteri som tar øver nær primærbatteriet tar slut .. kansje det er greien ...

Henke : Du får lodde inn LiFePo4 celler och prova ...
 
Men när du laddar sen då vad händer då?, då kommer 3 volt också saknas.
Det är där schottky-dioden kommer in. Den ser då till att spänningsfallet vid laddning bara blir ca 0,2-0,3 volt. ;)

Din accumulatorlösning är kanske bättre, MEN det är inte såtdan den faktiska situationen är. Man måste se vad man kan göra med de givna förutsättningarna. Hur mycket spänningsfall du får vid drift kan du ju välja själv och du skall naturligtvis välja minsta möjliga som ger önskat resultat. Lite effektförlust får man förstås alltid räkna med min lösning.

Alla blir saliga på sin tro, men jag vet hur jag kommer att göra om jag ställs inför problemet med min Landroid i framtiden. (än så länge fungerar mina original blyackar utmärkt efter Ctek-vinterladdning) (Tredje sommaren)

Jag ville bara delge en möjlig lösning till andra eventuellt intresserade. Jag har f.ö arbetat med elektronikkonstruktion som yrke i många år, dock aldrig med Lion-batterier.

Jag lägger inte mer kraft på detta ämne nu. Slutdiskuterat för min del, bye bye.
 
rcjofo skrev:
Henke : Du får lodde inn LiFePo4 celler och prova ...
Jag efterlyser fortfarande en 1.0 med defekt batteri till bra peng för experiment :)
 
Linuxpingvinen skrev:
Jag lägger inte mer kraft på detta ämne nu. Slutdiskuterat för min del, bye bye.
Haha näe inte försvinna, du får förklara diodbiten först så jag hänger med. Du använder en diod för att få spänningsfall under drift och dioden bränner bort effekten. Men hindrar inte dioden laddning? eller monterar du flera dioder mot varandra?

Vad är skillnaden att sänka 0.2volt över en diod mot över ett motstånd, det är ju samma effekt som ska brännas bort men motståndet är dubbelriktat?!

Edit: det är inte zenerdiod du tänker på?
 
Redigerat:
JS80 skrev:
Väger i stort sätt lika mycket, Får klipptid ca 1,20 -1,30h och laddtid strax över timmen vilket jag tycker känns väldigt kort? Få se efter några dagar om det håller i sig.
Nu har även jag fått ett nytt Li-ion batteri till min LD 1.0. Kan konstatera att vikten endast är 1,3 kg mot originalbatterieats 4,0 kg, en betydlig viktminskning m.a.o. Tog isär och ser då att vikten är ungefär hälften så stor som på ditt batteri. Borde vara bra vid hemgång då den har mindre vikt att släpa på och därmed borde gå längre. Kan man ju kalla en lösning medels "hårdkodning" i stället för genom SW uppdatering ;)
Sen är det ju faktiskt så att batterimätaren egentligen verkar anpassad till denna batterityp med 28V spänning för nu stannar den ju på nära 100% vid fulladdning i stället för att sjunka ner mot ca. 50% för blybatteriet så fort laddaren stänger av, dvs. ungefär samma uppträdande som för M versionen. Återstår att se vilka gång och laddtider man får nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
JS80
  • Laddar…
Fick ett Li-Ion batteri för ett par veckor sedan, idag stog gräsklipparen död, plockade ut batteriet och mätte upp en spänning på 14v.

Vete katten om jag kommer att klara av att återuppliva det, ska se om jag kan få in lite kräm i det med min RC laddare men den maxar ut på 6S så den kommer att ge för låg spänning för ett 8S batteri. Möjligen kan jag få upp spänningen högt nog för att få gräsklipparen att ta laddning från stationen igen.
 
Efter en halvtimme i RC laddaren så hade jag fått i 500mAH och fått upp spänningen till 25V. Nu sitter batteriet i klipparen igen och den laddar vidare i stationen. Ger den 1h att ladda fullt där sen får vi se hur det verkar.

Skulle gissa att den låga spänningen jag mätte upp berodde på skyddskretsarna i några celler kopplade förbi när spänningen sjunkit under cutoff gränsen
 
Med det ny litium-batteriet har roboten stannat mycket oftare än tidigare, och felmeddelandet lyder "utanför arbetsområde". Detta måste bero på batteriet med tanke på att den stannar på slumpvis utvalda ställen, där den aldrig stannat tidigare. Jag har nu tagit ur vikten ur batteriet för att se vilka problem jag får istället. Roboten är fortfarande i laddaren så den har inte fått klippa än i den viktbantade konfigurationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.