I felsöknings hjälpen står det något om att en rulle som du säger kan störa. ( om jag minns rätt.) Jag hade exakt så vi mina första tester, rullen låg nära laddstationen, och det störde rejält, så att inget fungerade.
 
Tusan också. Nåja kan ju iofs rulla ut alla 180. Funkar det inte får man skarva lite efter utfyllnad av slänten...:)
 
Nicke Nyfiken
xayide skrev:
Går det bra att lägga ut en liten runda med den medföljande begränsningskabeln utan att klippa av den och bara låta det som blir över ligga kvar i kartongen och ansluta båda sidor på korrekt sätt?

Eller blir den knäpp av att det ligger 120meter kabel i en kartong ihoprullad?

Tänkte nämligen testa en backe/slänt innan jag lägger ut hela slingan....
Det kommer med största sannolikhet att bli strul. När tråden ligger kvar i kartongen bildar den en perfekt spole när du kopplar in den i laddstationen. Vill du inte klippa av slingan så måste du dra ut hela tråden ur kartongen och lägga den delen du inte använder utanför testområdet. Den kan ligga löst, bara den inte ligger i en hög.

Om du bara ska testa lite så går det bra i princip med vilken kabel som helst. Telefontråd, högtalarkabel eller annan elektrisk ledare.

Här är ett exempel när man använder högtalarkabel för att testa Landroiden i en sluttning innan installation.

https://m.youtube.com/watch?v=PDly28IAt1o
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
xayide skrev:
Tusan också. Nåja kan ju iofs rulla ut alla 180. Funkar det inte får man skarva lite efter utfyllnad av slänten...:)
Enklast är att testa :)
 
eleson skrev:
Enklast är att testa :)
Mätte upp med automower-appen och en läng planka att min slänt är mellan 35 och 52% beroende på var jag mäter den. Frågan är om det är hopplöst att ens testa då den bara skall klara 35%. Det som dock gynnar fallet är att det är en kort slänt på 3 meter samt att den inte kommer ha någon som helst avgränsningskabel närmare än ca 7 meter på något håll.
 
Är slänten inte nära slingan så är det nog bara att köra. Den kommer säkert svänga åt sidan de gånger den försöker åka upp där, och sladda lite när den åker ner, men det är nog inte så farligt. Lutar det däremot där slingan ligger så funkar det rätt dåligt.
 
Jag har nu dragit in strömkabeln i garaget :) Köpte 32/28 mm ABS avloppsrör på Jula, därtill 32 mm hålsåg (kontakten till transformatorn är 22 mm). Borrade med lagom lutning nedåt från båda håll, sen satt röret perfekt med lagom passning. Tänkte sätta något litet lock för att täcka öppningen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min väggtjocklek med skiva på insidan, isolering och panel är drygt 20 cm. Det gäller förstås att kolla vad som finns i väggen innan man borrar (reglar, elledningar etc).
Så här ser min garagevägg ut:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Ringde servicestället idag och fråga vänligt status på min klippare, anledningen till att jag ringde var att jag lånar en vanlig gräsklippare. Fick ett argt svar att jag minsann får fortsätta klippa med den och han kunde absolut inte kolla hur det gick med min worx klippare...Förstår inte vad han tjänar på att vara otrevlig?? När jag ringt och pratat med en annan herre var han jättetrevlig...
 
Snozzi skrev:
Har en Landroid 2.0 sedan några veckor tillbaka. Senaste veckorna så har den börjat krångla lite. När den kört klart för dagen kör den in i laddstationen och börjar ladda igen. När laddningen är klar står det i displayen att den inväntar schema. Allt okey så långt. Har schemat satt att den skall börja kl. 07:00 på morgonen. När man kommer ut på morgonen efterklockan sju står den fortfarande i laddstationen och displayen är helt släckt. Man får trycka på on knappen för att väcka liv i den igen samt ange Pinkoden.
Vi har vissa nätter då schemat ligger så att det bara skiljer några timmar mellan stopp av ena dagens schema och start för nästa dag då verkar den fungera som den skall. Verkar bara vara problem när den står still lite längre tid 7-8h.

Är det någon annan som upplevt detta problem?

// Snozzi
Hittade du någon lösning på problemet?
 
Martin84 skrev:
Ringde servicestället idag och fråga vänligt status på min klippare, anledningen till att jag ringde var att jag lånar en vanlig gräsklippare. Fick ett argt svar att jag minsann får fortsätta klippa med den och han kunde absolut inte kolla hur det gick med min worx klippare...Förstår inte vad han tjänar på att vara otrevlig?? När jag ringt och pratat med en annan herre var han jättetrevlig...
kan ha med att göra att jag också har ringt och tjatat :)
 
gnuttish

vad sa dom till dig då?
 
Martin84 skrev:
gnuttish

vad sa dom till dig då?
om jag fattade honom rätt så hade de rätt många inne nu och han hade ingen koll på statusen på min klippare.
 
MrMad skrev:
Är slänten inte nära slingan så är det nog bara att köra. Den kommer säkert svänga åt sidan de gånger den försöker åka upp där, och sladda lite när den åker ner, men det är nog inte så farligt. Lutar det däremot där slingan ligger så funkar det rätt dåligt.

Den klarade faktiskt utan några som helst problem att klippa uppför i slänt som lutar 52%. Döremot var vägen nerför problem där tyckte sensorn i den att efter att ha kanat lite stod det "upp och ner" i displayen, dock endast när den kanade. I de fall dn lyckades utan att kana funkade det. Men som, sagt den är stark nog så ett par spikdäck kanske hade funkat. Men nu fyller jag ut till 35% i alla fall.
 
  • Gilla
Strega och 1 till
  • Laddar…
Min klippare har en tendens att vilja mosa mina idegranar på väg till laddstationen :confused:, den tycks uppfatta öarna som idegranarna står på som begränsningsslingan (vilket iofs är logiskt). Problemet är att den fastnar där och fortsätter runt runt... Har sett något skrivet om detta förut, ett förslag om att lämna 10 cm öppning. Men varför står det inget i manualen om detta? Snurrar den ett visst antal varv innan den går över och letar efter stora sllingan?
Det här händer bara om den råkar vara på väg mot öarna, och märkligt nog gäller det inte alla öar... Jag ska fortsätta att testa hur den reagerar i olika lägen och se om jag själv kommer på något...
 
Redigerat:
xayide skrev:
Den klarade faktiskt utan några som helst problem att klippa uppför i slänt som lutar 52%. Döremot var vägen nerför problem där tyckte sensorn i den att efter att ha kanat lite stod det "upp och ner" i displayen, dock endast när den kanade. I de fall dn lyckades utan att kana funkade det. Men som, sagt den är stark nog så ett par spikdäck kanske hade funkat. Men nu fyller jag ut till 35% i alla fall.
Häng på en vikt bak på ca. 1 kg så kanar den mindre eller inte alls, mycket enklare än att fylla ut ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.