peternicklas skrev:
Jo men ni ska fortfarande få tag på den nya mjukvaran samt den speciella kabel som behövs för att koppla batteriet till klipparen under uppdateringen. Misslyckas man sedan så är garantin borta, värt risken...
Tror inte Worx kommer att släppa några uppdateringar för gör det själv.
Av bilderna som Henke2 lagt upp och instruktionen på mjukvaruuppdateringen att döma ser det ut som att en ytterligare skillnad mellan MY 2013 och 2014 föreligger, USB-portens placering.

Varför skulle inte worx komma tillåta "egen" uppgradering?

Jag har en värmepump för 70kkr som det går alldeles utmärkt att ladda ny mjukvara på, beskrivs så fint så i manualen.

Har man som tillverkare bara tänkt till lite så är uppdateringar ett smidigt sätt att förbättra sin produkt, hålla användarna nöjda samt hålla ner kostsam service och support. Att ta in alla klippare under 3 års garantitid för att t.ex uppdatera mjukvara kostar pengar.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
peternicklas
eran skrev:
Av bilderna som Henke2 lagt upp och instruktionen på mjukvaruuppdateringen att döma ser det ut som att en ytterligare skillnad mellan MY 2013 och 2014 föreligger, USB-portens placering.

Varför skulle inte worx komma tillåta "egen" uppgradering?

Jag har en värmepump för 70kkr som det går alldeles utmärkt att ladda ny mjukvara på, beskrivs så fint så i manualen.

Har man som tillverkare bara tänkt till lite så är uppdateringar ett smidigt sätt att förbättra sin produkt, hålla användarna nöjda samt hålla ner kostsam service och support. Att ta in alla klippare under 3 års garantitid för att t.ex uppdatera mjukvara kostar pengar.
Problemet är att alla ska kunna göra en uppdatering på egen hand om de ska erbjuda detta. Bosch skrev tidigt att alla skulle kunna uppdatera via SD kort, detta har de tagit tillbaka. Worx skulle kunna lösa det igenom att sälja ett kit med USB minne, kabel samt en enkel beskrivning. Den stora fråga är då; hur många kan använda en skruvmaijsel för att skruva loss ett batteri, hur många tror sig kunna samt ett antal som då kan. Vem ska ta hand om alla fel som uppkommer vid felaktig uppdatering. Det system som Worx har gjort vid förra uppdateringen kostar inte speciellt mycket utslaget/klippare som de har sålt. Tittar vi på HQ så kan man åka till ÄF och få gjort en uppdatering för 1200:-.
Min önskan vore att ansluta en dator till USB uttaget och att Worx skaffade en programvara som fixade uppdateringen åt en. Den enda som jag vet idag där man kan få ladda hem en uppdatering från nätet är Tian Chen men de släpper 1 ny uppdatering/vecka. Vi får se vad som kommer i framtiden.
 
BigSwede1972 skrev:
Installerade min nya Landroid M idag.
Fick en ny firmware tror jag...

v0.61 11-03-2014

På kartongen står Date Code: 1421.
Är problemet med pinkoden åtgärdat på denna firmware?
 
I dag observerade jag min Landroid när den skulle gå hem för laddning, körde mot närmaste gränskabel, svängde runt ett varv och gick sen mot den motsatta gränskabeln som motsols var mycket närmare laddstationen. Var detta en slump eller resultat av "intelligens" eller "inlärning" ?
 
nissenhj skrev:
Är problemet med pinkoden åtgärdat på denna firmware?
Kan kolla om du beskriver själva problemet.
 
Om man dubbellägger kabeln fram till ett hinder, tar dom dubbellagda ut varandra och gräsklipparen går över ?
 
peternicklas
rickjung skrev:
Om man dubbellägger kabeln fram till ett hinder, tar dom dubbellagda ut varandra och gräsklipparen går över ?
Ja, du skapar en ö.
 
Redigerat:
BigSwede1972 skrev:
Kan kolla om du beskriver själva problemet.
När klupp är ute och klipper, tryck stop och gå in i menyn och stäng av pinkoden. Kan du göra detta utan att behöva ange pinkoden?
 
Har nu kört några arbetspass med min nya klippare utan driftsstopp, några ställen på slingan kan behöva justeras för effektivare klippning. Dock noterar jag att den tillbringar mer tid i den sydvästra delen (i nordost är en rödmarkerad del ännu inte öppnad). Området är liksom trattformat och den går lått in där och blir gärna kvar. (I det nordvästra området har jag laddbasen, dit går den inte inte lika lätt in, så det är inget problem).
Vad kan jag göra för att den ska undvika mitt sydvästra område men ändå gå in? Funderar på en konstgjord långsmal ö i lämplig vinkel som stänger av men ändå inte låser in, kan det fungera? image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Strega skrev:
I dag observerade jag min Landroid när den skulle gå hem för laddning, körde mot närmaste gränskabel, svängde runt ett varv och gick sen mot den motsatta gränskabeln som motsols var mycket närmare laddstationen. Var detta en slump eller resultat av "intelligens" eller "inlärning" ?
Vet inte om det är det jag ser, men sedan någon dag tillbaka, när jag manuellt trycker "home" så snurrar den vänster varv (alltid tror jag) ibland flera varv, sedan vandrar den iväg, ibland hela vägen till tråden, ibland stannar den igen och snurrar något varv till. Det har t o m hänt att den tagit ett frivarv efter att den 'hakat' på tråden.

Grubblar på om mina skarvar inte håller måttet, även om lampan är grön.

Är det någon som känner igen beteendet?
 
eleson skrev:
Vet inte om det är det jag ser, men sedan någon dag tillbaka, när jag manuellt trycker "home" så snurrar den vänster varv (alltid tror jag) ibland flera varv, sedan vandrar den iväg, ibland hela vägen till tråden, ibland stannar den igen och snurrar något varv till. Det har t o m hänt att den tagit ett frivarv efter att den 'hakat' på tråden.

Grubblar på om mina skarvar inte håller måttet, även om lampan är grön.

Är det någon som känner igen beteendet?
Jag tror den i huvudsak följer gränskabeln men ibland inträffar störningar som får den att bete sig till fördel eller nackdel. Betr. din signalstyrka, förmodligen försvagas signalen ju längre kabel och ju fler dåliga skarvar man har, lampan lyser nog grönt även vid dålig signal. Såg att HQ säljer extra signalförstärkare, kanske inte det bästa för grannarna....
 
Strega skrev:
Jag tror den i huvudsak följer gränskabeln men ibland inträffar störningar som får den att bete sig till fördel eller nackdel. Betr. din signalstyrka, förmodligen försvagas signalen ju längre kabel och ju fler dåliga skarvar man har, lampan lyser nog grönt även vid dålig signal. Såg att HQ säljer extra signalförstärkare, kanske inte det bästa för grannarna....
Min kan göra det med 1 m kvar till laddaren, kanske har den dåligt självförtroende ...
 
Går det bra att lägga ut en liten runda med den medföljande begränsningskabeln utan att klippa av den och bara låta det som blir över ligga kvar i kartongen och ansluta båda sidor på korrekt sätt?

Eller blir den knäpp av att det ligger 120meter kabel i en kartong ihoprullad?

Tänkte nämligen testa en backe/slänt innan jag lägger ut hela slingan....
 
Jag hade en 30 meters härva när jag testade och det funkade för mig.
 
Ok, gör ett försök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.