Nu börjar jag förstå klipptiden... Är alltså inte effektiv klipptid utan klippfönster, förklarar då varför min bara var ute 1,5 timme och klippte när den var inställd på 2,2 ! Jag stod och väntade på att den skulle ge sig iväg igen efter 1 timmes laddning.... Självklart vill jag minimera antal ggr per dygn den återvänder till basen, ju närmare basen desto mer hjulspår kommer det att bli. Kanske ska man förstärka gräset sista biten?
Har det betydelse för gräset att den vilar två dagar eller är det bara för att man ska vistas på gräsmattan under helgen?
Annars vore det väl bäst att försöka minimera antal ggr per vecka som den ska återvända för laddning. Sen på sikt kommer laddtiden att öka och klipptiden minska per cykel. Någon som haft Landroid sen i fjol och märkt skillnad i tid?
 
Redigerat:
Därför programmerar jag manuellt 1,75 h för 1 körning, 3,75h för två osv så att det blir jämna laddningar. Jag försöker sätta fönstrert så att det är mitt i sista laddningsscykeln så att jag får ut max av sista körningen också.
Sen justerar jag antal pass per dag om jag vill finjustera, t,ex, 2+2+2+1 pass må-tors.
 
  • Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
Strega skrev:
Sen på sikt kommer laddtiden att öka och klipptiden minska per cykel. Någon som haft Landroid sen i fjol och märkt skillnad i tid?
Batteriprofessorn säger att laddtiden kommer aldrig bli längre, inte pga batteriet. Möjligtvis kommer klipptiden minska en smula efter tidigast 3år.

Efter 3år så tror jag fortfarande vi står under supportens vingar, om inte så bygger jag en ny ack själv om övriga maskinen fortfarande är vid god vigör, eller köper en ny mycket ballare maskin med touch, videokamera, IR sensor etc för samma pengar :)
 
Henke2 skrev:
Batteriprofessorn säger att laddtiden kommer aldrig bli längre, inte pga batteriet. Möjligtvis kommer klipptiden minska en smula efter tidigast 3år.

Efter 3år så tror jag fortfarande vi står under supportens vingar, om inte så bygger jag en ny ack själv om övriga maskinen fortfarande är vid god vigör, eller köper en ny mycket ballare maskin med touch, videokamera, IR sensor etc för samma pengar :)
Det beror på! Fastnar maskinen och drar ut batteriet helt för många gånger kommer det inte att hålla några tre år.
•Undvik många fulla urladdningar eftersom det innebär extra belastning på batteriet. Flera små urladdningar och uppladdningar är bättre för li-ion än en full urladdning. Små urladdningar och uppladdningar skadar inte batteriet eftersom det inte har något minne
 
MeanMike skrev:
pipet kan inte va nåt larm utan någon signal bara, Så var fasen e larmet?

I programguiden står att det finns 2 lägen High och low.
Alarm setting
LOW quiet setting40-50db
HIGH loud setting 80-90 db

Inte kan alla ha missat detta? Har verkligen ingen utlöst nåt larm......någon gång?
Har du kommit fram till något angående larmet. Låter det väldigt lågt?
 
nissenhj skrev:
Det beror på! Fastnar maskinen och drar ut batteriet helt för många gånger kommer det inte att hålla några tre år.
•Undvik många fulla urladdningar eftersom det innebär extra belastning på batteriet. Flera små urladdningar och uppladdningar är bättre för li-ion än en full urladdning. Små urladdningar och uppladdningar skadar inte batteriet eftersom det inte har något minne
Batteriet har inbyggd säkerhet (med största sannolikhet) så det spelar ingen roll. Det är skyddat mot över och underladdning. Så jag står på mig :)
 
Ingen robot hemma i morse... "Fångad" vid omstart så säger den "Upp och ner" X och Y har bra värden men den där mystiska Z säger 38. Nolla sensorerna avhjälpte problemet.

Här borde den inte fastna eller bli fångad och en sådan grej som man inte kan förutse, men som påverkar antalet klippningar per natt. Nu vet jag inte om den kört direkt hit och fastnat eller om den åkt nääästan 3st fulla klippningar och fastnat precis innan den skulle hem efter tredje.

ndzw.jpg
 
Nicke Nyfiken
nissenhj skrev:
Det beror på! Fastnar maskinen och drar ut batteriet helt för många gånger kommer det inte att hålla några tre år.
En fråga om ovanstående.

Min maskin har fastnat några gånger på olika kvarlämnade objekt på gräsmattan, och slingan har även vid några tillfällen varit blockerad så den inte kunnat köra hem för att ladda. Men den har aldrig dragit ur batteriet utan bara stannat efter några försök och visat "blockerad" eller "fångad" i displayen. Några gånger har den varit helt avstängd när jag hittat den, men när jag startat upp den har den visat meddelandet "blockerad" eller "fångad" och det har varit gott om batteri kvar. Det har bara varit att trycka på startknappen så har den kört vidare igen.

Är det vanligt att gräsklipparen kämpar för att komma loss ända tills batteriet är slut? Jag har som sagt aldrig varit med om det.
 
Henke2 skrev:
Batteriet har inbyggd säkerhet (med största sannolikhet) så det spelar ingen roll. Det är skyddat mot över och underladdning. Så jag står på mig :)
Och jag står på mig att de som enbart sysslar med batterier kan detta betydligt bättre än både du och jag och de som tillverkar klippare :)
 
Nicke Nyfiken skrev:
En fråga om ovanstående.

Min maskin har fastnat några gånger på olika kvarlämnade objekt på gräsmattan, och slingan har även vid några tillfällen varit blockerad så den inte kunnat köra hem för att ladda. Men den har aldrig dragit ur batteriet utan bara stannat efter några försök och visat "blockerad" eller "fångad" i displayen. Några gånger har den varit helt avstängd när jag hittat den, men när jag startat upp den har den visat meddelandet "blockerad" eller "fångad" och det har varit gott om batteri kvar. Det har bara varit att trycka på startknappen så har den kört vidare igen.

Är det vanligt att gräsklipparen kämpar för att komma loss ända tills batteriet är slut? Jag har som sagt aldrig varit med om det.
Om det inte är så att jag tolkat det rent tosigt som har stått i tråden så är det de som hittat klipparen helt död och fått ta den manuellt till laddstationen. Klipparen har grävt hål i gräsmattan.
Är det jag som tolkat det fel är det bara positivt :)
 
Redigerat:
nissenhj skrev:
Och jag står på mig att de som enbart sysslar med batterier kan detta betydligt bättre än både du och jag och de som tillverkar klippare :)
Jag är en av dem som sysslar med batterier :)
 
... om man inte tar isär saker, får man inte veta hur det fungerar ...
 
AfrooDite skrev:
Har du kommit fram till något angående larmet. Låter det väldigt lågt?
Hej. Nej alla tycks undvika att det faktiskt inte finns ett larm på den här maskinen.....
jag har en Indego också o det har det skrivit löpmeter om , men inte här.......
Just nu sitter jag i Italien utanför Venedig o solar o har det skönt. Hoppas bvåda mina maskiner går bra hemma i Sverige. i alla fall 2½ vecka till. (grabbarna ser efter dom)

Jag har ju frågat förr här på forumet om någon fått igång nåt larm....men ingen har svarat.
Benägenheten om att framhålla Landy e tydligen större än Indy.

Så jag ber alla igen om ni sett röken av ett larm, så även jag o Afroodite kan få nåt svar.

O en jäkla go midsommar på er alla!!!!
(har precis köpt jordgubbar (italienska), o sill har jag med mig från Sverige,o snapps så här blir det firande ändå!)
 
  • Gilla
buregatan
  • Laddar…
Henke2 skrev:
Jag är en av dem som sysslar med batterier :)
Då har Celltech SRS osv fel i sina rekommendationer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.