Nu när jag lägger avgränsningskabeln funderar jag på att lägga ut några meter extra i reserv på ett par ställen, så att man kan ta av för eventuella justeringar utan att behöva skarva. Funkar det? Kan man lägga 3 dubblet några meter längs avgränsningen eller hur gör man det lämpligast. Blindtarm ut?

//Lasse
 
Redigerat:
T
blindtarm eller fram-å-tillbaka fungerar vilket som.

Slingor funkar sämre, då blir den lätt gnällig.

Kan rekommendera att ta till lite, det är surt när man efter ett tag bestämmer sig att lägga om lite och det fattas två decimeter till laddstationen :)
 
  • Gilla
Stingray468
  • Laddar…
en_dator skrev:
blindtarm eller fram-å-tillbaka fungerar vilket som.
Tack det funkade bra. Har dragit all begränsningskabel nu, blev 490 meter, inklusive lite extra här och där..

Har kört klippare ett par timmar nu och den dra till höger, ca 0.5 meter på 10 meter. Den gör det oavsett vilken håll klipparen går. Nån som upplevt samma fenomen. Ska den göra så?
 
Min drar också lite åt ena hållet men jag ser inte det som nåt problem. Den ska ju klippa slumpmässigt ändå. Tror dock inte att den drar snett jämt, kanske ska vara så ibland?
 
Drar den snett hela tiden så går motorerna troligen olika snabbt. Frågan är varför?

Det borde kollas upp...
 
Stingray468 skrev:
Tack det funkade bra. Har dragit all begränsningskabel nu, blev 490 meter, inklusive lite extra här och där..

Har kört klippare ett par timmar nu och den dra till höger, ca 0.5 meter på 10 meter. Den gör det oavsett vilken håll klipparen går. Nån som upplevt samma fenomen. Ska den göra så?
Går den rakt när den följer kabel så är den ok.
 
pacman42 skrev:
Drar den snett hela tiden så går motorerna troligen olika snabbt. Frågan är varför?

Det borde kollas upp...
Tveksamt, om det gäller 0,5m på 10m. Imho förstås.
 
På min 220 visade det sig vara att hjulets infästning på axeln på ena sidan var utsliten. Hjulen och infästningen (aluminiumaxel) var knappt två år gamla.

Likströmsmotorer av detta slag skall inte gå olika snabbt. Gör de det, så är det fel på en eller bägge av dem, eller på styrningen av dem eller i det mekaniska de driver...
 
Eller så ska den det för att få ett mjukare klippmönster och mindre streckartat?
 
Ibland går min i en flack båge men lika ofta spikrakt. Jag tror det beror på hur gräsmattan ser ut, minsta lutning eller ojämnhet påverkar maskinens bana.
 
Stingray468 skrev:
Har kört klippare ett par timmar nu och den dra till höger, ca 0.5 meter på 10 meter. Den gör det oavsett vilken håll klipparen går. Nån som upplevt samma fenomen. Ska den göra så?
Går det kanske att kalibrera tilt-sensorn på 330X precis som man kan göra på Automower 230 ACX?

Läs hur du gör för 230 ACX i Technical Manual https://sites.google.com/site/visesnu/technical-manual på sidan 42.

Calibrate tilt sensor (5-6-3)
To calibrate, i.e. reset the tilt sensor: Place the Automower® on a horizontal surface. Place the cursor on Calibrate tilt sensor and press YES. Now press YES when asked Calibrate tilt sensor?.

För att få tillgång till Verktygsmenyn skall du befinna dig i menyn Inställningar och trycka ner Home + 4 + 3 samtidigt i nämnd ordning?
 
Marie Bö skrev:
Går det kanske att kalibrera tilt-sensorn på 330X precis som man kan göra på Automower 230 ACX?

För att få tillgång till Verktygsmenyn skall du befinna dig i menyn Inställningar och trycka ner Home + 4 + 3 samtidigt i nämnd ordning?
Bra idé. Kom in i "0"menyn och där så man sensorernas värden. Lutning sidled var -7% och längsled 13% på vardagsrums golvet... Tror man skulle behöva kalibrera sidledssensorn precis som du föreslog. Någon "Home" knapp finns inte på 330x, men jag provade med de andra + 4 + 3, men kom inte in.

Nån som vet hur man kommer in i verktygsmenyn på 330X?
 
Stingray468 skrev:
Nån som vet hur man kommer in i verktygsmenyn på 330X?
Jag hittade det själv på vårt Forum (tack Lage):

To show or hide the Tools Menu:
1 Go to the main menu.
2 Keep the numeric keys 7 and 9 simultaneously for 2 seconds long.

Then the short text expert mode appears.
Now, a fifth menu option is available through the
A gear icon is marked.



Hide:

Option 1:
The Tools menu is also hidden when the main switch is off and the next time on.

Option 2:
1 Go to the main menu.
2 Keep the numeric keys 7 and 9 simultaneously
pressed.
Then the text will appear shortly Standard
Mode. Now, in the main menu, only the four
Standard options available.

Så nu är båda sensorerna kalibrerade på vardagsrums golvet och står på noll vid test. Hoppas golvet var plant :)
GULD!!

//Lasse
 
Redigerat:
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
"Ture" går spikrakt efter kalibreringen och han klarar också en brant (ca 40%) efter guidelinan alla gånger nu, vilket han misslyckats med förut i >50% av fallen. Givaren i längds led stod på 14% på från fabrik.

Kan rekommenderas.
 
Redigerat:
Jag har en del gräskanter som vuxit sig lite för höga jämfört med stenplattorna, men det är besvärligt att sänka nivån till och med när jag använder en slipad flat spade. Vill gärna att klipparen ska ha en så lätt övergång mellan gräs och sten som möjligt. Det handlar om 1-2 cm.

Har sökt på nätet men hittar inget verktyg eller ens någon annan som har samma problem.

Hoppades hitta någon slags "gräshyvel". Har ni några tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.