gnuttisch skrev:
så du tänker inte ladda din klippare under vintern för att hålla igång batteriet?
Jovisst, ett par ggr kanske :)
 
Man behöver inte gräva ner kabeln, sätter man fast den med märlorna så försvinner den ner i gräset ändå när det växer. Jag ser bara kabeln där det är mossa istället för gräs. Litium-jonbatterier tappar inte laddning så mycket, jag laddade inte min klippare en enda gång i vintras, den var ändå fit for fight på våren när jag skulle köra igång den igen.
 
AfrooDite skrev:
Då har även jag köpt mig en Worx efter mycket läsning.
Jag undrar några saker.
Kör ni era maskiner med dem förprogrammerade inställningarna?
Hyrde ni en maskin för att sätta ner tråden i backen?
Har ni tak över era maskiner eller är det inget som spelar någon roll?

Förprogrammerade inställning innebär start 07.00.
- Jag ville inte att den gick igång när gräset var fuktigt.
Så jag ställde in arean, och gick över till manuell, då får man med sig körtiderna per dag,
Sedan justerade jag start tiden till 09.00.

Jag spikade bara tråden, efter ett tag så 'försvinner' den.

Inget tak, mest av lathet, men om man har tak så fungerar inte regnsensorerna...
 
  • Gilla
AfrooDite
  • Laddar…
gnuttisch skrev:
så du tänker inte ladda din klippare under vintern för att hålla igång batteriet?
Ett Li-ion batteri skall väl inte behöva laddas under vintern?
Eller så är det något jag missat!
Läst på batteriexperten:
•Förvara li-ion batteriet svalt. Undvik exempelvis en varm bil. För en längre lagring bör batteriet förvaras laddat till ca 40 % och så kallt som möjligt. Dock inte så att de fryser.

Se även: http://ham.srsab.se/techtalk/ladda_batterier.html
 
I manualen står det att man ska ladda klipparen fullt innan vinterförvaring och att man kan/ska (minns inte exakt vad det står) underhållsladda den var tredje månad vilket borde innebära minst en gång under vintern.
 
A Haddock skrev:
I manualen står det att man ska ladda klipparen fullt innan vinterförvaring och att man kan/ska (minns inte exakt vad det står) underhållsladda den var tredje månad vilket borde innebära minst en gång under vintern.
Det står att "ett bra sätt att förlänga batterilivstiden är att ladda batteriet då och då under vintern.....räcker med en fulladning var tredje månad" - Det gör förstås ingen skada med extra laddning och är kanske bättre än att glömma helt....
Står även att man ska täcka över laddningsbasen med en pressenning.

Detta står sist i den röda/svarta instruktionsboken. Varför flera instruktionsböcker? de överlappar varandra till stor del.

En annan sak:
Någon som kapat/skarvat strömkabeln? Går den att skruva av från laddningsbasen?
 
eran skrev:
Vad jag försökte mig på var en kombination av verkligheten och bilden ovan.

Eftersom man beskriver 22/23 som vänster/höger impact sensor, men skriver i texten att man ska kontrollera enbart 22 så fick jag ut och kollade min egen klippare och den reagerar bara med "22" om jag trycker på det yttre chassit. Därför min fråga om någon sett aktivitet även på "23", och att jag då skulle ha en trasig klippare.
Tror det är nämnt tidigare att det endast finns en aktiv krocksensor, trorligen då 22 eftersom de nämner den, så du har rätt i ditt antagande.
 
MBygga skrev:
Tror det är nämnt tidigare att det endast finns en aktiv krocksensor, trorligen då 22 eftersom de nämner den, så du har rätt i ditt antagande.
Då är det nog något fel på min ändå... Får ingen respons på sensor 22.. Hade varit kul att veta vad som ska trigga den så att man kan felsöka.
 
MBygga skrev:
Tror det är nämnt tidigare att det endast finns en aktiv krocksensor, trorligen då 22 eftersom de nämner den, så du har rätt i ditt antagande.
Det var dit jag ville komma. Eftersom vi nu har tillgång till en förteckning över meny 2 och då vad "23" är, så var det av intresse att få det verifierat.
 
nicklasihult skrev:
Då är det nog något fel på min ändå... Får ingen respons på sensor 22.. Hade varit kul att veta vad som ska trigga den så att man kan felsöka.
Jag körde ut min på gräsmattan, stoppade den och gick in i meny 2. Sedan tryckte jag på det svarta yttre chassit i olika riktningar runt om. Då kunde jag se att 22 ändrade sig men ej 23.
 
eleson skrev:
Förprogrammerade inställning innebär start 07.00.
- Jag ville inte att den gick igång när gräset var fuktigt.
Så jag ställde in arean, och gick över till manuell, då får man med sig körtiderna per dag,
Sedan justerade jag start tiden till 09.00.

Jag spikade bara tråden, efter ett tag så 'försvinner' den.

Inget tak, mest av lathet, men om man har tak så fungerar inte regnsensorerna...
Det är ju helt sant.
Hur kör era klippare, ni som har tak över dem.
Åker den ut nästkommande förprogrammerad tid och klipper om det inte regnar. Men om det regnar åker den bara ut och vänder?
Tråkigt dom dagarna det endast kommer lite regn om den ska stå hela dagen fast det inte regnar mer.
 
AfrooDite skrev:
Då har även jag köpt mig en Worx efter mycket läsning.
Jag undrar några saker.
Kool!

AfrooDite skrev:
Kör ni era maskiner med dem förprogrammerade inställningarna?
Ja... typ. Min tomt är i regionen 800m², ställer jag klipparen på det så vill den klippa 4.9timmar 5 dagar i veckan. 4.9 timmar blir ju en klipp 1.5h + en laddning 1h + en klipp 1.5h + en laddning 1h. Jag tyckte det var poänglöst att avsluta klipptiden med en laddning så jag ändrade tiderna till tror det var 6.6h/natt alla dagar i veckan. Det innebär att rackaren kör 3st repor per natt och det räcker lätt.

AfrooDite skrev:
Hyrde ni en maskin för att sätta ner tråden i backen?
Hyra maskin? Hm, oavsett vilket så är man inte tillräckligt smart för att begripa hur roboten funkar innan man provat, så lägg kabeln ovanpå marken först, precis som instruktionsfilmerna visar. Kör så ett bra tag(ett par veckor) så du ser om det fungerar och vad resultatet blir. Sen kan man gräva ner kabeln. Det är lättare än det låter, man går längs med kabeln och skär ett spår i marken med högtryckstvätten, sen pillar man bara ner kabeln i spåret.

Så hyra en cool maskin låter kuligt och intressant, men väldigt onödigt och absolut korkat att göra utan att provköra.

Jag är smart, en händig tekniker... men hade ingen chans att få kabeln rätt på första försöket ändå.


AfrooDite skrev:
Har ni tak över era maskiner eller är det inget som spelar någon roll?
Jag har det, den bor under min trapp. Anledningen är väl flera olika(stöldrisk, slippa snubbla över, enklast dra strömkabel, snyggast etc), men egentligen ingen av dem pga väderleken.
 
  • Gilla
AfrooDite
  • Laddar…
AfrooDite skrev:
Det är ju helt sant.
Hur kör era klippare, ni som har tak över dem.
Åker den ut nästkommande förprogrammerad tid och klipper om det inte regnar. Men om det regnar åker den bara ut och vänder?
Tråkigt dom dagarna det endast kommer lite regn om den ska stå hela dagen fast det inte regnar mer.
Det som händer är att den kör ut i regnet och börjar klippa, upptäcker till slut att det regnar, och stannar. ( Det finns exempel i tråden)
Och där står den till det slutat regna plus den inställda väntetiden. Sedan börjar den klippa igen.
( Jag är osäker på hur den agerar om starten blir utanför den inställda klipptiden; Den kanske bara går hem ...)
 
  • Gilla
AfrooDite
  • Laddar…
Har kommit på min Landroid nu flertalet gånger stående i stationen med svart/avstängd display.
Displayen är helt avstängd och när man startar den visar den på 0% batteri. Dock har detta varit utanför klipptiden så det kanske bara är någon form av strömsparläge?

Någon som varit med om samma fenomen?
 
Detta hände mig för ett tag sedan. I mitt fall visade det sig att marken under laddstationen inte var helt jämn. Laddstationen stod i svag "uppförsbacke", vilket gjorde att Landroiden inte fick kontakt. Den förblev därför urladdad kvar i laddstationen. Efter att jag jämnat marken under laddstationen så funkade det normalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.