Tack för alla kommentarer och värmande ord! Nog har det varit mycket jobb och en hel del transpiration men helt fantastiskt kul att skapa detta! Kanske är jag lite galen men det är vi väl alla på ett eller annat sätt... :p

memike: det tycker jag absolut att du ska göra! Jag har också haft tanken på gatsten i badrummet men det blev inte så denna gång... Om/när det blir av så kommer det att få bli ett golvavlopp i form av en begagnad dagvattenbrunn... Skulle kunna bli riktigt coolt! :)

Tänkte att jag skulle ge er några till bilder på ett halvfärdigt projekt. :)

Det handlar om golvlisterna. Jag har som ni sett tre stycken runda ytterhörn i lägenheten och för att det ska gå att lösa snyggt med golvlister där blev det till att snickra ihop nåt eget där också..

IMG_1365.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hyvlade och limmade ihop brädlappar omlott

IMG_1366.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

dessa figursågades sen efter mallar gjorda av väggarna

IMG_1377.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och de passar!

IMG_1385.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sen frästes en enkel profil med handöverfräsen

IMG_1383.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

även de raka bitarna frästes på samma sätt

IMG_1384.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

listerna klara

Dessa ska sen målas och monteras när resten av lägenheten är klar. Mer bilder på det kommer när jag kommit så långt.. :)

Ös på med frågor om det är nåt ni undrar!

//Olle
 
  • Gilla
ihägg och 14 till
  • Laddar…
Intressant tråd o bilder! (y)
 
Snyggt!
Ser ut att vara ett schysst ställe du är och snickrar på!
 
Imponerande arbete och fantasi!! Grymt jobbat..

Tur att lägenheten inte är större, då skulle du ju jobba till dödagar ;)
Nu väntar snart belöningen för allt slit.. att njuta av tillvaron!

Lycka till, mvh Sandra
 
Tack för all respons!

tullemannen: Det är prototypverkstaden på Chalmers. Väldigt juste ställe faktiskt! :D

Snigla: hade lägenheten varit större hade det nog bara varit marginellt mer jobb då det är detaljerna som tar tid, men det spelar ingen roll för det är ju jobbet som är kul. Belöningen för allt slit är... allt slit! ;)
Så fort jag är klar med köket kommer nästa projekt att dras igång...
 
  • Gilla
lb_gbg och 1 till
  • Laddar…
Även jag har haft tankar om gatsten i badrummet, var länge på jakt efter en gammal telefonkiosk som skulle byggas om till duschkabin...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Min köksfläkt var tidigare kopplad till centralventilationen men som ni ser på bilden nedan är kanalen den går i väldigt skrymmande.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

onödigt klumpig ventilation

Då denna kommer att gå genom ett av köksskåpen och även i taket närmast fläkten vill jag att den ska ta så lite utrymme som möjligt i anspråk. Därför införskaffades en platt kanal som ska få löpa slickad mot taket. Då det inte finns några 90 gradiga vinklar som konverterar en 110x110mm eternitkanal till denna moderna platta pvc-kanal löstes detta på egen hand.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kanalen skars till

Då kanalen är 80mm hög byggdes en vinkel av en fjärdedels 160mm avloppsmuff och en del silikon.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vinkeldel

Detta gjordes i två delar enbart av anledningen att det ska gå att få på plats. Vore det tillverkat som en del skulle jag aldrig komma åt att täta...

När den gamla vinkeln var demonterad och destruerad placerades den nya kanalen på plats.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mycket silikon gick åt men tätt blev det...

När detta satt ordentligt fast placerades den andra biten och det hela tätades med mer silikon

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fixerade även det hela med glasfibertape för att hålla det på plats tills silikonet torkat

Då bilderna ovan kanske inte är supertydliga bjuder jag på en till som visar det hela innan monteringen

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

böjen blir mjuk tack vare avloppsmuffen

Då fuskteglet som jag tillverkat är lite tjockare än det jag hade i åtanke när jag reglade upp schaktet blev det lite ont om plats för detta bakom dörrfodret. Detta löste jag genom att montera gipset mellan reglarna istället för mot dem.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

gipsen skruvades sen i läkt monterad innanför reglarna

Alla skarvar täcktes sen för säkerhets skull med glasfiberremsa som armering och en extra försäkring mot rörelser

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

onödig försiktighetsåtgärd?

Sen påbörjades då det roliga jobbet tillsammans med en polare och några polska öl, att sätta tegel! Vi började uppifrån för att få en hel rad vid taket, vid golvet tänkte jag mig ändå en golvlist.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

första stenen på plats

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och några till

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det börjar arta sig

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vi lämnade en öppning för inspektionslucka

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nu återstår lite städning och montering av skåp

Visst ser det äkta och rustikt ut? Väl investerade timmar med vinkelslipen känns det som... :)
 
  • Gilla
Goshow och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tänkte bara nämna att du troligen använder otillåtna delar till din ventilation.

Om det är till köksfläkten/spiskåpan det där går, så är det en s.k. imkanal. Och den måste enligt regler vara brandskyddat i brandklass E30. Vilket i praktiken betyder kanal i plåt med 30mm brandklassad mineralull runt om.

Upptäcker sotarn det där du gjort kommer han bli galen och utfärda nyttjandeförbud för alla lägenheter som delar samma frånluftsstam.

edit:
Jag är inte 100% säker på allt i detta inlägg, det kanske klarar sig med 20mm stenull, eller måste vara något mer. Vilken klass stenullen ska ha är jag också osäker på. Jag har för mig att den ska ha en viss minimal densitet.
Men känner du att du vill göra rätt och riktigt och inte löpa någon risk för problem med BR-föreningen, sotaren, ditt försäkringsbolag m.m. så ska du nog kolla upp det hela lite.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Ja min första tanke när jag såg det där var "får en imkanal verkligen vara i plast?"
 
  • Gilla
Tsundh
  • Laddar…
Tack för ditt svar!
Kanalen gick tidigare till fläkten men nu kommer fläkten att vara en kolfiltervariant som blåser tillbaka ut i köket. Denna kanal kommer att gå till vanlig ventilation är tanken. Då finns inga såna krav eller?
 
Ta bort röret helt och sätt en rund frånluftsventil direkt på väggen?
 
Det kommer att bli en vanlig ventil ja, men på andra sidan skåpen, därav kanalen.
 
Mikael_L
Highflower skrev:
Tack för ditt svar!
Kanalen gick tidigare till fläkten men nu kommer fläkten att vara en kolfiltervariant som blåser tillbaka ut i köket. Denna kanal kommer att gå till vanlig ventilation är tanken. Då finns inga såna krav eller?
Det kan möjligen vara så. Men jag är inte helt säker. Om den lodräta kanalen den ansluter till är imkanal för andra lägenheter så räknas kanske alla avstick som imkanal?

Och ändrar man något i ventilationen vill kanske föreningen ha ett ord med i laget?

Tja, som sagt, jag vet inte. Jag tror det finns mycket kompetens inom forumet, så frågan bör nog kunna få en bra genomlysning här på forumet. Även sådana saker som ifall föreningen vill vara med på ett hörn.

Ev bör du starta en egen tråd för denna fråga, lite tråkigt om denna fantastiska tråd virrar ut i alltför mycket annat. :)
Gör isåfall ett inlägg här och peka ut den nya platsen där ventilationsfrågan dryftas.
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Lite mer info om vad det är för ventilation i huset, vet du? Självdrag, mekanisk, värmeåtervinning?
Att de gamla rören är isolerade tyder, så vitt jag vet, på att du inte kan ersätta det med ett oisolerat rör.
Är det 55x110mm kanal du använt? Då motsvarar den arean ett 88mm rör, men ser ut att ha varit 160mm innan?
Att du ändrar ventilationen i din lägenhet kan i högsta grad påverka grannarnas ventilation.
Du har tagit bort en renslucka som behövs för rengöring av kanalen.
Det utförs OVK obligatorisk ventilations kontroll var 9e år eller liknande, då kommer din ventilationsändring uppmärksammas, om inte tidigare.
Att ha en extra 90 gradersböj påverkar trycket, men inte mer än att ändra arean så pass.
Varför vill du ha kolfilter på spisfläkten? Det tycker jag verkar vara en dålig lösning och det håller på bli mer och mer förbjudet så vitt jag vet och kommer nog försvinna bort.
Dessa finns för övrigt att köpa:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Ventilationsror/Ventilationskoppling-873810/
Mvh
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Fy fan vad snyggt du gör det! Det blev verkligen bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.