Mattias Wide skrev:
Det finns boxar med inbyggd 433 MHz som har problem. Detta är något Zipato jobbar med för tillfället. Jag tycker du ska kontakta din säljare och reklamera boxen.
Jodå, det är gjort och deras support har varit snabb och bra. Det verkar som om boxen har problem även på Z-wave delen så något fel är det med detta exemplaret. Hoppas på bättre fräs i nästa box.
 
Tomas Andersson skrev:
Är det bara jag som tycker att det blir jobbigt när man uppdaterar mobilappen och alla sorterade rum och dyligt hamnar i oreda. Har man över 100 endpoint blir det jobbigt. :(
Mobilappen är ej prioriterad för tillfället. De jobbar för fullt med det nya gränssnittet till Zipaboxen. Ev kan det bli ett webbaserat gränssnitt utan app för olika mobiler....vi får se ;)
 
Mattias Wide skrev:
Mobilappen är ej prioriterad för tillfället. De jobbar för fullt med det nya gränssnittet till Zipaboxen. Ev kan det bli ett webbaserat gränssnitt utan app för olika mobiler....vi får se ;)
För mobilappar är ju inte viktigt för smart home system... :p
 
Webappar har väl ändå fått rätta svalt mottagande (av förklarliga anledningar)? iOS och Android utgör 80-90% av marknaden, och att tillverka och supporta två appar bör väl ett företag klara av?
 
  • Gilla
Mattias Wide
  • Laddar…
Hej. Är det någon som loggar tex tempsensorer från zipaboxen. Jag gör det via open.sen.se och det fungerar ok men jag skulle vilja ha bättre möjligheter med justering av kurva i förhållande till tid. I zipatoboxen går det ju att se energiförbrukning men inte temp i kurva.
 
n0ir skrev:
Webappar har väl ändå fått rätta svalt mottagande (av förklarliga anledningar)? iOS och Android utgör 80-90% av marknaden, och att tillverka och supporta två appar bör väl ett företag klara av?
Absolut. Jag håller med och att ha dedikerade appar är det bästa då enheternas fulla potential kan utnyttjas.

Men en generell fundering man kan ha är var dessa bolag får pengarna ifrån till sina produkter? Kraven från oss konsumenter ökar hela tiden. Vi vill ha mer funktionalitet och allt ska vara gratis. Men det kostar mycket att utveckla och underhålla produkter. Än så länge är det mesta fritt men man kan undra när tjänster kommer börja kosta. Det finns ett märke av styrenheter som har kostnad för att ändra nätet. Den är öppen 30 dagar för att programmera allt sen "köper" man sin konfiguration och får betala om man vill ändra på den. Jag anar att flera av dessa leverantörer kommer, förr eller senare, att lägga till kostnader för olika saker t.ex. appar, uppgraderingar etc. Desto fler kunder de får desto mer ökade kostnader för support, uppgraderingar etc. Dyster framtidsutsikt..förlåt, jag är från Örebro ;)
 
Visst har du rätt Matias. Men med en bra mjukvara så får man bra betalt för en billig hårdvara och en öppen mjukvara typ irules som passa till många hårdvaror betalar kunden gärna för mjukvaran. Jag tror det är svårt att kombinera båda men det vore ju en dröm för företaget som klarar det. Jag kör ju både med zipato och irule och är nöjd med båda och irule tror jag kostade typ 700 kr för mjukvaran. Jag skulle gärna betala för en tredjeparts app som fungerar exakt som jag vill. Men då måste jag ju göra den eftersom alla har ju olika krav och jag tycker ju mina idéer är bäst. ;)
 
Kl 15,40 idag slutade min zipabox att rapportera status tillbaka till min app även webbsidan påverkas ej. Bara statusen har försvunnit inte möjligheten att tända släck tex. Har någon fler problem?
 
Här funkar det bra.
Båda status och skicka kommando.
 
Konstigt jag har startat om både boxen och router men ingen lycka där. Tänkte först att det var KNX modulen som strulade men även dom trådlösa Z-wave sensorerna och brytarna raporterar inte tillbaka :(
 
@Tomas A
Du bor inte närma en kyrkogård?
Du kanske har fått in likström i systemet! Den kan nu vara död.
 
  • Gilla
plaggis
  • Laddar…
Imorgon är det 15% på clas ohlson då kan man köpa en zipa med 433mhz för 2125kr
 
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
Hallå!

Nu var det ett tag sen jag postade något här, mest pga av tidsbrist och att jag inte gjort något med boxen..

Men nu är det dags igen.

Målet för dagen är följande:
Skapa en regel för att tända en lampa kl 05:50 förutom om inte tiden för att släcka lampan redan har hänt.

Regeln för att släcka lampan beror på soluppgången, dvs en timme efter soluppgång skall lampan släckas.

Så, hur skalll man få till detta?

Här har jag gjort ett test för att se om jag kan använda < på klockslag. men det verkar inte fungera?
När jag kör detta schemat en viss tid så blir det alltid else satsen som körs oavsett på vilken sida jag sätter variablerna om < tecknet.
regel_test.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.