Drog ut gasolgrillen på gräsmattan och plockade ur galler/stekbord/lavastenar mm och dränkte in den med en stark blandning HD-grön/vatten och skurade sedan alltihopa grundligt och blåste sedan av med ''dirtkillern''.
Aha upplevelsen blev, var det sådär den såg ut:)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Målat 1 1/2 sida av min friggebod med faluvapens rödfärg. :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Y
I samband med att jag ladda vattenfiltret med salt, och hydroforen med luft.
Så såg jag att en kulventil stod fel, och att vattnet gått rakt förbi filtret en lång tid.

Suck. Missfärgningar, järnsmak/lukt och saltinköp helt i onödan, tills nu...
Såvida vvsfirman inte har vänt på ventilens spak så jag istället orsakar ett fel nu... *nojjig*
 
Tittat på huset som står där och väntar på att bli färgat... varför skall det regna? Enligt prognoserna skall det bli soligt i veckan så då kanske det kan bli av!
 
jojjeblom skrev:
Drog ut gasolgrillen på gräsmattan och plockade ur galler/stekbord/lavastenar mm och dränkte in den med en stark blandning HD-grön/vatten och skurade sedan alltihopa grundligt och blåste sedan av med ''dirtkillern''.
Aha upplevelsen blev, var det sådär den såg ut:)
Hur funkar HD-grön på gjutjärnsgaller?
Jag har ju någon tvångstanke som jämför gallren o plattan med stekpannan inne....alltså ingen kem på det när dom är instekta....
 
Tycker inte varken galler/stekbord blir sämre av detta. Smörjer in dom när dom torkat med rapsolja.
 
Markiser är fina saker, gör otroligt mycket för inomhusklimatet!

Knegade på betaljobbet idag :( Blev dock lite förberedelser för avslipning av färg och limrester från hallgolvet i källaren.
 
Äntligen byggt klart avloppet i källaren. så nu kan man skita i frid :)
 
Det är vackert, grattis! Avloppsbyte är speciellt, tror det har med bajs att göra. Genomled något liknande för ett halvår sedan, yta rör dryga metern under källagolvet är spännande.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Fortsatt riva innerväggar och tak i garaget för att se hur mycket lite vatten kan ställa till med...
 
M
Tvättmaskinen slutade att fungera häromdagen. Den stannade mitt i programmet. Klart att det hände när jag hade feber och var allmänt däckad... :(

Idag lyckades jag ta isär skiten och fixade motorn. Kolen var slitna så att fjädern inte tryckte ordentligt. Efter lite meck och rengöring fungerar den igen :D
 
Hemmakatten
D09 skrev:
Fan, skulle uppdaterat innan ölen ;)

25m2 givetvis =P

Jag vill ha plåtväggar/ tak, oisolerade. Några tips på vart man handlar färdiga paket? :)
Hade ett mindre plåtförråd under byggtiden.

Frågade förstås här på byggahus först och alla, precis alla som svarade avrådde å det bestämdaste. Det skulle bli kondens och droppa från taket och rinna på väggarna och dessutom var det typ tusen skruvar som skulle i vid monteringen.

Vad gjorde vi. Jo, köpte förstås plåtförrådet. :( Jag var ganska ny på forumet då. NU vet jag att.man absolut ska lita på kloka råd. Plåtskjulet blev inte mer än 3 år gammalt. Man var dessutom tvungen att ha dörren lite öppen så det kom in lite luft. Var otroligt hett o fuktigt på sommaren och.vintervädret.var inte mycket bättre för så fort solen sken droppade det på insidan. Hade bl.a. några dieseldunkar i målad plåt som var fräscha när vi ställde in dem men som blev rostiga av all fukt. Likaså ett par trädgårdsstolar med målad plåtstomme och.träsits.

Försökte ge bort förrådet till nån i fritidshusområdet bredvid men inte en endaste ville ha det.

Så ett garage med bara plåttak direkt på takstolarna utan innertak och plåtväggar skulle vi inte bygga.

PS. Den där byggölen verkar inte ha varit något vidare. Även öl ska drickas med stil. Jag som egentligen inte är så förtjust i öl har i kväll druckit en god bitter ale, Long Gold tror jag den hette.
 
Redigerat:
D09
Hemmakatten skrev:
Hade ett mindre plåtförråd under byggtiden.

Frågade förstås här på byggahus först och alla, precis alla som svarade avrådde å det bestämdaste. Det skulle bli kondens och droppa från taket och rinna på väggarna och dessutom var det typ tusen skruvar som skulle i vid monteringen.

Vad gjorde vi. Jo, köpte förstås plåtförrådet. :( Jag var ganska ny på forumet då. NU vet jag att.man absolut ska lita på kloka råd. Plåtskjulet blev inte mer än 3 år gammalt. Man var dessutom tvungen att ha dörren lite öppen så det kom in lite luft. Var otroligt hett o fuktigt på sommaren och.vintervädret.var inte mycket bättre för så fort solen sken droppade det på insidan. Hade bl.a. några dieseldunkar i målad plåt som var fräscha när vi ställde in dem men som blev rostiga av all fukt. Likaså ett par trädgårdsstolar med målad plåtstomme och.träsits.

Försökte ge bort förrådet till nån i fritidshusområdet bredvid men inte en endaste ville ha det.

Så ett garage med bara plåttak direkt på takstolarna utan innertak och plåtväggar skulle vi inte bygga.

PS. Den där byggölen verkar inte ha varit något vidare. Även öl ska drickas med stil. Jag som egentligen inte är så förtjust i öl har i kväll druckit en god bitter ale, Long Gold tror jag den hette.
He he garage är nog fel ord, mer carport stuket med öppet fram och bak men stängda sidor.

Sen slog mig tanken att det vore synd att nyttja komplementbostaden till ett skjul/carport, har för mig att man får bygga mindre carport bygglovsfritt :)

Ska bara rymma traktor, kärra och skopa/skär

PS. Ölen var go :)

Sent inköp på en torsdag eftermiddag dock annars hade blivit grönstedt =P
 
Mikael_L
D09 skrev:
Sen slog mig tanken att det vore synd att nyttja komplementbostaden till ett skjul/carport, har för mig att man får bygga mindre carport bygglovsfritt :)
Nej, inte inom detaljplanelagt område eller samlad bebyggelse åtminstone.

Utom plan kan man med lite tur lyckas komma undan med att bygga lite av varje förutom bostadshus.
 
D09
Grävt upp lite mördarväxter

Irriterat mig över hur svårt det verkar vara för entreprenörer att fylla i ett papper, trots otaligt med påminnelser

Lagat röjsågen och klippt häck i 3 min sen gick den sönder igen.

Handlat lördagsgodis och studerar ungarna när som speedar upp..

Noterat att vägen runnit bort igen och skiter i det idag :)

Nu är det dags att fånga in ungarna 🙀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.