meckis skrev:
Jepp, röret går i en cirkel som alltid är uppåtgående :) man får dock räkna med skiktning i tunnan. men bryts lätt med nåra tag med en åra. eller en dränkbar pump om man e lat:D
Jag antar att skiktning inte är ett problem om du kör bubbelfunktionen?
 
precis, bubblorna fixar biffen lika bra :)
 
Hittade denna tråd efter endel googlande :)
Var först inne på att göra en plugg och plasta en egen tunna men att använda en IBC tank verkar riktigt smidigt.

Funderar på att bygga en rocket stove för värming av vattnet.
hittade denna sida med ett bygge som verkar riktigt intressant.
http://www.ecofilms.com.au/rocket-stove-water-heater/

Borde gå att hitta en trasig VVB av mindre modell på skroten som är lämplig att använda. samt ett vanligt 200 liters oljefat.
Jag kommer ta havsvatten som skall värmas upp.

Hur lång tid tog det för dig att elda upp tunnan med din senaste modell av kaminen meckis?
 
Redigerat:
sauff skrev:
Hittade denna tråd efter endel googlande :)
Var först inne på att göra en plugg och plasta en egen tunna men att använda en IBC tank verkar riktigt smidigt.

Funderar på att bygga en rocket stove för värming av vattnet.
hittade denna sida med ett bygge som verkar riktigt intressant.
[länk]

Borde gå att hitta en trasig VVB av mindre modell på skroten som är lämplig att använda. samt ett vanligt 200 liters oljefat.
Jag kommer ta havsvatten som skall värmas upp.

Hur lång tid tog det för dig att elda upp tunnan med din senaste modell av kaminen meckis?
Jag har en "meckis"-tunna också, sist jag och meckis badade så tog det runt 2h att elda upp från nytappat kranvatten till runt 36C. Men då eldade vi rejält, handtaget på oljefatet brann upp...
Ska se om jag kan posta lite bilder på min meckis-tolkning!
 
Nik206 skrev:
Jag har en "meckis"-tunna också, sist jag och meckis badade så tog det runt 2h att elda upp från nytappat kranvatten till runt 36C. Men då eldade vi rejält, handtaget på oljefatet brann upp...
Ska se om jag kan posta lite bilder på min meckis-tolkning!
Hej 2Tim är ju helt ok. Håller på å bygger en meckis tunna. Du kan följa projektet här http://www.byggahus.se/forum/pool/220458-budget-badtunna-meckis-style.html
 
Tjenare!
Blev inspirerad av ditt bygge och är nu i full gång själv :)
Ska till att börja mickla ihop en kamin.
Men hur har du ordnat rörgenomföringarna utan läckage? Jag ser på de tidigare bilderna att du har kopparrören in i tunnan.
På senare bilderna verkar det vara grövre genomföringar. Stämmer det eller är det jag som inte hajar riktigt hur du gjort?
 
Bygga aggregat i aluminium tror jag inte på, dels för att aluminium inte tål klor om man nu vill ha det, sedan har det ju en mycket lägre smälttemp än stål! Kopparrör och klor går inte heller ihop som jag fattat det, rolig tråd dock! Finns alltid billiga lösningar, själv köpte jag en riktig plasttunna modell xxl på blocket, fördelen med plasttunnor är ju att man utan problem kan köpa dom begagnade eftersom att det knappt blir nå slitage :) Kostade 5000kr :)
 
Kommer inte bli aktuellt med klor. Jag kommer tömma tunnan efter varje bad.
 
biltema har bordgenomföringar för båt! billigt o enkelt. köper det mesta själv på ahlsell, men där e dörren stängd för konsumenter.. ska du bygga för självcirc får du ha grova rör.
 
Vad tycker du är grova rör? 22 mm?
Har du några bilder på hur du gjort kaminen?
Jag är helt färdig med själva tunnan så nu är det bara kaminen kvar.
Är svetsare till yrket men har brist på fantasi . :)
/Nicke
 
domarniklas skrev:
Vad tycker du är grova rör? 22 mm?
Har du några bilder på hur du gjort kaminen?
Jag är helt färdig med själva tunnan så nu är det bara kaminen kvar.
Är svetsare till yrket men har brist på fantasi . :)
/Nicke
Tilllop och frånlopp på min kamin som är självcirkulerande är typ 50-60mm rör
 
om du är svetsare hade jag byggt en dubbelväggad låda med hål för skorsten, tillopp o frånlopp i topp o botten. även några genomströmningskanaler. sedan ha grova rör med självcirk.

men har du dålig fantasi så kör med 7-8meter 18mm rör, går rakt på en vattenslang med slangklämmor. om du köper varmglödgat i ring så kan du med lätthet få in dem i ett fat.
 
IMG_2430 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2431 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser du lite hur jag bygger. brukar kapa ner oljefatet så den inte blir så stor. om man kapar på rätt ställe får man en fals som man kan skruva ihop med drillskruv
 
  • Gilla
Marlow och 1 till
  • Laddar…
dock blir den varm på utsidan. så man får ha obrännbart underlag. dubbelväggade slipper det problemet. dessutom blir det rostbrun med tiden. men det håller. lääääääääääääänge.
 
  • Gilla
bYkICr
  • Laddar…
nibbler, stegborr, drillskruv hålpunch kommer man långt med. inte en gnista då jag inte använder vinkelslip. dock kan man skippa o svetsa ställningen o bara pala upp den på leca med sidostopp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.