Nicke Nyfiken
byggar_anders skrev:
Hej!

Har just köpt mig en Landroid 2.0 men inte påbörjat installationen ännu.

Min tomt har 3st gräsytor som är avskilda av gångar med betonplattor, se bifogad bild.

Måste jag ha minst 1m mellan avgränsningskablarna som går över gångarna med betongplattor för att det skall funka? ....skulle gärna minska detta om möjligt.
Varför vill du göra passagerna smalare? Man ska alltid sträva efter att få så breda passager som möjligt.
 
Helt rätt Gimbal, tankevurpa av mig :D
Så här borde det bli istället.

worx_en_slinga.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Strega
  • Laddar…
Gimbal skrev:
Bilden har två röda slingor men det ska förstås vara en sammahängande, så någon form av ändring måste nog till.
Jag antar att du måste välja vilken som ska vara huvudslinga, om huset ska vara ö, eller så får du välja en del av tomten där klipparen får vända, då blir det som en sammanhängande
 
Nicke Nyfiken skrev:
Varför vill du göra passagerna smalare? Man ska alltid sträva efter att få så breda passager som möjligt.
Min tanke var att roboten skulle åka så lite som möjligt på mina stenläggningar/plattor. Tänkte att det blir en massa grässpill överallt som jag måste sopa bort annars.
 
Min robot kör fast lite då och då, den har 2 ställen där den tycker om att stanna. Här är ett av dem, den står lika varje gång. Har ritat ut hur kabeln går ungefär. Blir det för trångt att vända i böjen så den hamnar utanför? Har inte lyckats få den att köra fast när jag ställer den så den kör i olika vinklar. Vad behöver jag göra för att den inte ska fastna där?

robot.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Använd INTE 90 graders hörn. Dela upp på 2 st brytpunkter istället, så löser det sig nog.
 
Bilden är visserligen från en HQ-manual men att bryta av hörnen i två 135-gradare rekommenderar väl de flesta tillverkarna.
135.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Strega skrev:
Väsentligaste skillnaden för mig (förutom en allmän känsla...) är att knapparna sitter bättre skyddade för väder och vind, vi har starkt uv-ljus här. Jag har en relativt plan och jämn gräsmatta så hjulen betyder mindre. Fungerande gräsklippare finns men jag kanske måste beställa från annan en CO om jag vill få leverans i rimlig tid.
Jag har den nya och köpte en till svärfar som visade sig vara av den "gamla" uppdaterade sorten. Faktum är att egentligen tycker jag det skulle vara bättre med synliga knappar för jag måste ju hela tiden lyfta på locket när jag t.ex. vill starta roboten manuellt eller när jag skall stänga av den. Tror Worx har gjort ett ratio för att få in samtliga knappar i samma kort men det innebär ju inte nödvändigtvis att det blir bättre för användarna. Har du sedan en plan tomt spelar det mindre roll vilka däck du har så du kan nog utan problem börja använda den maskinen du har. Svärfar är i alla fall väldigt nöjd med sin.
 
mtboy skrev:
Min robot kör fast lite då och då, den har 2 ställen där den tycker om att stanna. Här är ett av dem, den står lika varje gång. Har ritat ut hur kabeln går ungefär. Blir det för trångt att vända i böjen så den hamnar utanför? Har inte lyckats få den att köra fast när jag ställer den så den kör i olika vinklar. Vad behöver jag göra för att den inte ska fastna där?

[bild]
Vad jag förstått på mins beteende, så kontrollerar den inte gränstråden när den backar.
Så ibland blir det fel ...
 
  • Gilla
Strega
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det här hörnet bättre?
 
mtboy skrev:
[bild]
Är det här hörnet bättre?
Nej, inte mycket. Titta på skissen som legion la ut.
 
eleson skrev:
Vad jag förstått på mins beteende, så kontrollerar den inte gränstråden när den backar.
Så ibland blir det fel ...
Jo, den kontrollerar men eftersom sensorerna sitter fram har den ju backat över hela linan när den känner av linan. Och gör den då inte helt rätt, dvs. kör rakt fram, kan den lätt hamna utanför.
 
ImageUploadedByByggahus.se1401900532.396526.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skynda er till jem o fix! ;)
 
Nicke Nyfiken
alex86 skrev:
[bild]
Skynda er till jem o fix! ;)
Dom tar också 6995:- så ingen prisgaranti.
 
Nicke Nyfiken skrev:
Dom tar också 6995:- så ingen prisgaranti.
Kartell!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.