När jag behöver ett släp hyr jag ett!

Men det vore schysst att ha ett ändå. T.ex. för att kunna slänga skräp på det direkt istället för att behöva lasta på en sophög, eller för att enkelt kunna åka och hämta prylar när man vill. Och för att inte behöva anpassa sig till uthyrarnas öppettider och tillgänglighet.

Snål som jag är så funderar jag på möjligheterna att köpa ett fulsläp. Dvs något gammalt as, 70-80-tal, som ser ut som fan för det bryr jag mig inte om. Saknar höga väggar så hade jag tänkt snickra ihop sådana av plyfaskivor eller virke. Har lite begagnad formplyfa liggande. Jag får dra 1350 kg med min bil med B-körkort (1600 kg med B96 men det har jag inte), eller max 750kg obromsat. Viktigt är att att släpet är trafiksäkert (prio 1,2 och 3), och att det kan ta byggskivor. Sen får det inte kosta en massa pengar, och inte orsaka en massa arbete i form av underhåll, besiktningar osv.

Vad krävs för att ett släp ska vara lagligt och säkert att köra med?
Är det en idiot-ide att köpa ett fulsläp och förvänta sig att det ska vara hyfsat underhållsfritt?
Behöver ett EU-släp (<=750 kg) besiktigas eller registreras på något sätt?

Tips, råd, frågor, förmaningar och näsvisa påpekanden välkomnas :).
 
En obromsad kärra är praktiskt taget outslitlig och underhållsfri.

Byta någon lampa ibland (oftast skyltbelysningen) och lite fett i handsken,
och när besiktningsgubbarna klagar så får man byta hjullager, kanske vart tionde år.

Och besiktning vart annat år gäller.
När besiktningspappren ramlar in slår man en pling och får det gjort samtidigt med dragbilens besiktning.
Mycket behändigt.

Mitt släp väger 650 kg och jag får lasta 460 kg.
Räcker för mycket virke, eller 1,5 m3 stjälpt björkved.
Byggskivor 1200x2500 får gott och väl plats.

Då och då kommer en granne och lånar, och sedan får man några pilsner :)
 
KOW:s idé är inte dum. Vi har ett släp från tidigt 90-tal som är rejält och bra och får lasta 1100 (totalvikt 1500). Grymt smidigt att ha och ska man köra grus och sten är en ordentlig lastvikt ett måste. Men det blir en del pyssel med det. El har dragits om och bromsar behövts ses över några gånger på några år. Släpet står ju för det mesta still utomhus och det leder gärna till att det blir fukt i lamphus och kontakter så att elen börjar glappa och så kärvar bromsarna ihop. Tyvärr är det precis de viktigaste säkerhetsbitarna som tenderar att krångla... Inget mekaniskt mår bra av att stå stilla en massa utomhus.

Med andra ord tror jag inte alls på din idé om att köpa ett gammalt härke till släp om du vill ha det underhållsfritt. Kanske med undantag för om kan tänka dig fixa saker och ting väldigt ordentligt först (dra om all el, totalrenovera bromsarna) och sen kan lyxförvara det i garage.

Med tanke på hur billiga och enkla de obromsade kärrorna är låter ett nytt sånt som ett hett alternativ för dig, precis som KOW säger. Ett sånt klarar nog det mesta av husbehovet för gördetsjälvaren.
 
Redigerat:
Jag var inne på det med, farsan har ju ett från strax innan elden uppfanns. Är märkt med nr tre i tillverkningen, vållar alltid en del uppspelthet på besiktningen tydligen. Träplankor som både botten och kantsarg. Ser ut som stryk men funkar oklanderligt. Skulle en bräda se alltför risig ut är det ju bara att byta.

Men med tanke på min egen tur när det gäller begagnatköp kom jag fram till att det nog var bättre med ett nytt.
 
Då obromsade släp saknar bromssköldar så sitter hjullagren väldigt utsatt till, en enkel packbox förväntas hålla väta och damm borta, svärfar har bytt lager flera gånger på 10 år, min Lööve släpet från 95 rullar med samma lager som den tillverkades med. Jag vet flera som inte får lagren att hålla mellan besiktnigarna på obromsade vagnar.
 
Även om man inte vill gå all-in och skaffa ett bauta-släp så tycker jag det är rimligt att sträva efter ett så långt släp som möjligt. Annars går det inte att lasta virke på ett bra sätt. Visst, man kan ha brädorna stående som tandpetare rakt upp lutade mot gallergrinden men det blir ju rätt få pinnar.....

Här är ett ex:

slap.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lastlängd 320cm enligt annonsen. Säkert lite småfix för dom pengarna men renoverar man det som ev inte funkar så kan man sälja det för samma pengar om tio år.

Nortälje är ju halvvägs till dalarna också.
 
KnockOnWood skrev:
Räcker för mycket virke,
...det är just det som inte är sant, enligt tidigare diskussion. Jag gissar att du aldrig kört hem "mycket virke" på ett lagligt sätt på det släpet. Helt enkelt för att det är för kort.
 
Jag är lite i samma sits, jag har möjlighet att få ett ganska exakt ett sånt släp som ovan men vet inte om det är värt det?
Det är ett BE-släp (jag har CE så det är lugnt) och det får lasta massor men det är inte kört på ett antal år och måste fixas inför besiktning, jag vet inte i vilket skick fjädringen på axeln är tex och måste den bytas drar det iväg.
 
Glöm det...
 
Redigerat:
A
Nej det är verkligen inte en idiotidé.

Mitt släp ärvde jag från min far som köpte det nytt 1977 så det fyller 37 år i år. Jag har haft det i snart 15 år och förra året var första gången jag fick göra något åt bromsar och hjullager efter besiktning. Jag bytte plyfaskivan och drog om elen när jag tog över släpet, i övrigt har inte gjorts så mycket på släpet.

Jag brukar dock undvika att ha grejor på släpet när det inte används. Dels för att grejor som ligger på flaket håller fukt (regn) och äckel (kryp) och tynger ner fjädringen vilket jag har fått för mig antagligen inte är bra på lång sikt. Dels för att grejor liggande på släpet hindrar mig att bara haka på vagnen och åka och handla något spontant utan att först lasta av skiten och sen lasta på det igen eller åka till återvinningen med det.

Släpet är 3,50 x 1,70 och får lasta nästan ett ton så det räcker till väldigt mycket i fråga om byggrejor. Kostar 300kr om året i skatt och 150kr i försäkring.

Jag har inga gallergrindar men eftersom släpet är så pass stort känner jag inget större behov av sådana heller (och de skulle antagligen vara väldigt otympliga) då massor med risk och grenar får plats ändå. Jag brukar dra ett lastnät över innan jag åker iväg och det brukar funka bra.

Jag kallar absolut inte mitt släp för "gammalt as till fulsläp". Släpet kanske skulle höra det och blir förbannad på mig och börjar trilskas och det vill jag inte. Men främst för att jag inte vill behandla det som skit för då kommer det inte hålla många år till.
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Okej, jag kanske får be någon moderator ändra i tråden till gediget, äldre släp :)

Det jag tänkte mig var något sånt här:

2449712623.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1977

1801725590.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Obesiktigad

1172842696.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsobjekt

1187934320.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1978, Besiktigad 2002

Samtliga dessa släp ligger ute på blocket för 1500:-

Det jag tänker mig är att om ett släp har överlevt i 30-40 år så borde det vara en ganska gedigen konstruktion. Och om släpet ser slitet och rostigt ut gör mig ingenting. Och ett släp som kostar 1500:- kan man skicka på tippen om det skulle bli för mycket strul med det. Så det jag funderar på är vad man kan förvänta sig i form av kostnader och arbete:

Sedan kan jag jämföra med mitt idealsläp (3,5 m bromsad gallervagn med kapell, klarar 1,5 ton, reggad med totalvikt 1300), och det förnuftiga valet (EU släp gallervagn, 750 kg, obromsat, ca 2,5 m)


slääp.png
 
Redigerat:
Oavsett ålder på släpen så får ni kanske vara beredda på att byta axel och det kostar ca 5000-7000kr att fixa.
Min far äger ett bromsat släp och det blev axelbyte på detta pga. bromsarna , där skulle dom ha 6500 bara för en ny axel och ca 3000kr för att byta.
Hans släp är från år 2000 - 2002 och är väl aldrig misskött någon gång men står ute och används lite för lite.
Mitt obromsade släp från -05 har jag inte bytt något på ännu , inte ens en glödlampa. ;)
 
Micro skrev:
...
Mitt obromsade släp från -05 har jag inte bytt något på ännu , inte ens en glödlampa. ;)
Är man lite gammal och lite glömsk och bara kör korta sträckor och bara under dagtid kan det hända att man glömmer koppla in elen ibland. Då går det så :)
 
KnockOnWood skrev:
Är man lite gammal och lite glömsk och bara kör korta sträckor och bara under dagtid kan det hända att man glömmer koppla in elen ibland. Då går det så :)
Allra helst om man dömer andra efter sig själv..:D
Det är klart att jag har alzhaimers light som troligtvis kommer att uppgraderas ännu mer med åldern..men ännu har jag inte glömt elkontakten. :p
Det jag ville poängtera är att billiga släpor kan bli väldigt dyra om man åker på att byta axeln på dom och att inte alla billiga eu släpor är så dåliga som en del tror. :D
 
Micro skrev:
Oavsett ålder på släpen så får ni kanske vara beredda på att byta axel och det kostar ca 5000-7000kr att fixa.
Klockrent argument för ett fulsläp. Åker man på axelbyte så gör man sig av med släpet. Då har man bara tappat 1500 kr.

När måste man byta axel på ett obromsat släp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.