byggar_anders skrev:
Hej!

Funkar det att lägga kabeln under betonplattorna (40mm tjocka)?

[
Tja, det bör inte vara några problem! sålänge det inte är nån större mängd bly i plattorna ;)

Gör en test innan du lägger runt hela tomten dock.. Gör typ en cirkel på 5 meter där en del går under plattorna
 
Hej!
Är ny här och har plöjt hela tråden (puuh!) sjukt mycket matnyttig information. Tack alla som skriver!
Har en Landroid 2 på ingång från Clas Ohlson, kommer förhoppningsvis i slutet av veckan (och är förhoppningsvis den nyaste versionen, CO verkar ju ha sålt lite olika).

Hur som helst så har jag börjat fundera lite på hur jag ska placera laddstationen på slingan, jag har läst manualen men det verkar inte finnas några generella "regler" mer än fritt 2 meter före (och efter, som man dock verkar kunna ignorera).
Där jag helst vill ha laddaren för att få den lite väderskyddad samt få undan den från insyn på tomten är i ett något mer otillgängligt område där det är en del smalare passager för att ta sig ut på "stora" gräsmattan. Jag bifogar en fantastisk bild jag just gjort i Paint :D

tomt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De röda rektanglarna är fasta hinder som växthus, kompost och trädgårdsland. Det svarta är då själva huset. Den tänkta slingan är blå och så har jag satt orangea kryss på de ställen där jag kan tänka mig att placera laddstationen. Helst vill jag ha den där det övre krysset sitter. Det är en gammal nerfart till ett källargarage (dock mindre än 30 graders lutning). De gula strecken är betongmurar på sidan där det sluttar ner mot garageporten.

Frågan är, tror ni den står för illa till där nere? Att den ska hitta dit för laddning borde ju inte vara nåt problem, den följer ju bara slingan. Men när den ska därifrån vill jag ju att den i de flesta fall ska gå iväg och klippa den stora gräsytan framför huset, och jag är rädd att det är lite för mycket att studsa och vända på då så att den kanske inte tar sig iväg till den stora gräsytan så mycket som jag vill. Men så kanske den inte funkar?

Kan ju så klart bara testa också, men jag vill ju helst inte behöva kapa och skarva slingan mer än nödvändigt.
 
byggar_anders skrev:
Hej!

Har just köpt mig en Landroid 2.0 men inte påbörjat installationen ännu.

Min tomt har 3st gräsytor som är avskilda av gångar med betonplattor, se bifogad bild.

Jag undrar om det är smartast att installera avgränsningskabeln enligt den röda linjen i bilden eller om det finns bättre sätt?

Måste jag ha minst 1m mellan avgränsningskablarna som går över gångarna med betongplattor för att det skall funka? ....skulle gärna minska detta om möjligt.

Funkar det att lägga kabeln under betonplattorna (40mm tjocka)?

Tacksam för svar. Har inte hunnit läsa igenom hela tråden, så jag ber om ursäkt om ämnet redan diskuterats

[bild]
Hej, jag har liknande situation med en passage över stenläggning till min baksida. Jag frågade Clas Ohlson om min marksten som är 5 cm, inget problem enligt dem. Minsta bredd är 1,0 m, risken är väl annars att klipparen inte hittar in (i alla fall tillräckligt ofta). Jag tänkte göra en provinstallation först på den större delen sedan med gaffatejp över stenläggningen innan jag river upp stenar och lägger ner kabeln permanent.
 
Jag har lagt 3 meter slinga under 50mm tjocka plattor och det fungerar helt utan besvär.

Jag har en öppning i staket som avgränsar 2 gräsytor. Där ligger slingan med ett avstånd på ca 70cm mellan varandra och 27cm ifrån staketstolpe - slinga. Det fungerar också utan problem för mig.
 
byggar_anders skrev:
Hej!

Har just köpt mig en Landroid 2.0 men inte påbörjat installationen ännu.

Min tomt har 3st gräsytor som är avskilda av gångar med betonplattor, se bifogad bild.

Jag undrar om det är smartast att installera avgränsningskabeln enligt den röda linjen i bilden eller om det finns bättre sätt?

Måste jag ha minst 1m mellan avgränsningskablarna som går över gångarna med betongplattor för att det skall funka? ....skulle gärna minska detta om möjligt.

Funkar det att lägga kabeln under betonplattorna (40mm tjocka)?

Tacksam för svar. Har inte hunnit läsa igenom hela tråden, så jag ber om ursäkt om ämnet redan diskuterats

[bild]
Risken jag ser är om du har mycket lutningar på tomten är att den då gärna vill åka till högsta punkten för att sedan följa sluttning ner, och detta gör då att mycket tid går att klippa samma yta och mindre tid till att hitta avkrokarna, så är fallet hos mig.
 
nissenhj skrev:
Vill du lägga ut en bild på detta?
Antar att det ser ut ungefär som det jag gjorde på min och som fungerar alldeles utmärkt.
20140510_153708.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140510_153659.jpg
 
Jag köpte en Landroid 2.0 på Clas Ohlson i dag. Pga regn har jag väntat med installation, tagit mig tid att läsa manualer och trycka på knappar samt läst i forumet.... Inser att jag fått den gamla modellen med silversidor, trubbiga hjul och knappar som inte är gömda under luckan. Eftersom jag bara packat upp borde det vara enkelt att byta (även om det kan ta lite tid eftersom det var en av de sista på lager i Sthlms-området). Kan det vara mödan värt att byta?
 
Nicke Nyfiken
Har du en annan fungerande gräsklippare under tiden så kan det vara värt mödan att byta. Det är ju fortfarande samma låga pris på den nya modellen och skillnaderna är förbättringar som är gjorda av en anledning.

Men å andra sidan kommer den du har att fungera på precis samma sätt om mjukvaran är uppdaterad, så rent praktiskt är det ingen skillnad. Har du ingen annan gräsklippare utan det är bråttom att få igång den så är det nog inte värt mödan att byta.
 
  • Gilla
Strega
  • Laddar…
A Haddock skrev:
Jag bifogar en fantastisk bild jag just gjort i Paint :D
Ska du inte gå runt den sista röda fyrkanten med för att få nytta av de ypperliga nossenorerna? Vill du den ska gå mellan svart hus och röd fyrkant så gör en "Ö" av den röda.
 
  • Gilla
A Haddock
  • Laddar…
A Haddock skrev:
Hej!
Är ny här och har plöjt hela tråden (puuh!) sjukt mycket matnyttig information. Tack alla som skriver!
Har en Landroid 2 på ingång från Clas Ohlson, kommer förhoppningsvis i slutet av veckan (och är förhoppningsvis den nyaste versionen, CO verkar ju ha sålt lite olika).

Hur som helst så har jag börjat fundera lite på hur jag ska placera laddstationen på slingan, jag har läst manualen men det verkar inte finnas några generella "regler" mer än fritt 2 meter före (och efter, som man dock verkar kunna ignorera).
Där jag helst vill ha laddaren för att få den lite väderskyddad samt få undan den från insyn på tomten är i ett något mer otillgängligt område där det är en del smalare passager för att ta sig ut på "stora" gräsmattan. Jag bifogar en fantastisk bild jag just gjort i Paint :D

[bild]

De röda rektanglarna är fasta hinder som växthus, kompost och trädgårdsland. Det svarta är då själva huset. Den tänkta slingan är blå och så har jag satt orangea kryss på de ställen där jag kan tänka mig att placera laddstationen. Helst vill jag ha den där det övre krysset sitter. Det är en gammal nerfart till ett källargarage (dock mindre än 30 graders lutning). De gula strecken är betongmurar på sidan där det sluttar ner mot garageporten.

Frågan är, tror ni den står för illa till där nere? Att den ska hitta dit för laddning borde ju inte vara nåt problem, den följer ju bara slingan. Men när den ska därifrån vill jag ju att den i de flesta fall ska gå iväg och klippa den stora gräsytan framför huset, och jag är rädd att det är lite för mycket att studsa och vända på då så att den kanske inte tar sig iväg till den stora gräsytan så mycket som jag vill. Men så kanske den inte funkar?

Kan ju så klart bara testa också, men jag vill ju helst inte behöva kapa och skarva slingan mer än nödvändigt.
Tänk på att laddbasen måste stå helt plant, har för mig att det står i manualen.
 
Lovade en bild på mitt hemmabygge:
20140603_202006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett stalltips är Loctite till skruvarna i LD-M'en.
Som ni ser så har jag behövt så nytt gräs, spinnandet förstör gräsmattan.
 
byggar_anders skrev:
Hej!

Har just köpt mig en Landroid 2.0 men inte påbörjat installationen ännu.

Min tomt har 3st gräsytor som är avskilda av gångar med betonplattor, se bifogad bild.

Jag undrar om det är smartast att installera avgränsningskabeln enligt den röda linjen i bilden eller om det finns bättre sätt?

Måste jag ha minst 1m mellan avgränsningskablarna som går över gångarna med betongplattor för att det skall funka? ....skulle gärna minska detta om möjligt.

Funkar det att lägga kabeln under betonplattorna (40mm tjocka)?

Tacksam för svar. Har inte hunnit läsa igenom hela tråden, så jag ber om ursäkt om ämnet redan diskuterats

[bild]
Har också som du gräsmatta med gångar som delar av. Men jag drog begränsningslinan så att roboten går över plattorna. Är inga problem och blir snyggast kant där.

Där linan går längs med plattor så har jag lagt den precis i kanten till plattorna så ena hjulet går på plattan vid hemgång. Mest för att det inte fanns kantklippning när jag installerade men också för att får lite mindre spår. Blir ändå inte lika bra som där den går rakt över plattorna.
 
  • Gilla
Henke2 och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken skrev:
Har du en annan fungerande gräsklippare under tiden så kan det vara värt mödan att byta. Det är ju fortfarande samma låga pris på den nya modellen och skillnaderna är förbättringar som är gjorda av en anledning.

Men å andra sidan kommer den du har att fungera på precis samma sätt om mjukvaran är uppdaterad, så rent praktiskt är det ingen skillnad. Har du ingen annan gräsklippare utan det är bråttom att få igång den så är det nog inte värt mödan att byta.
Väsentligaste skillnaden för mig (förutom en allmän känsla...) är att knapparna sitter bättre skyddade för väder och vind, vi har starkt uv-ljus här. Jag har en relativt plan och jämn gräsmatta så hjulen betyder mindre. Fungerande gräsklippare finns men jag kanske måste beställa från annan en CO om jag vill få leverans i rimlig tid.
 
byggar_anders skrev:
[bild]
Bilden har två röda slingor men det ska förstås vara en sammahängande, så någon form av ändring måste nog till.
 
solvalla skrev:
Har också som du gräsmatta med gångar som delar av. Men jag drog begränsningslinan så att roboten går över plattorna. Är inga problem och blir snyggast kant där.
Ja, det måste ju vara absolut bästa sättet att låta den gå över plattorna också för att undvika smala passager och vikar.

Nackdel eller merjobbet är ju att kanten måste vara i våg med gräset, det är ingen extrem terrängmaskin vi pratar om här utan den kör fast relativt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.