Henke2 skrev:
Men å andra sidan behöver vi inte lyssna på vad folk säger här. In på youbube och bilda dig en egen uppfattning. Att chansa eller gissa är liksom inget vidare sätt att bli vis på. :)
63 dB är 63 dB inget man behöver bilda sig en uppfattning på! Sen hur du eller jag uppfattar det med din eller min hörsel är en annan sak.
 
Jag kan då inte höra min på 2m avstånd.... Det enda ljud som kommer är klippet från gräset och minimalt från elmotorerna på hjulen! :p
 
Okidook, ska vi gissa, pajkasta, mäta pitt eller använda fakta?

Min maskin har gått nattetid ett tag nu med start kl 23 och sen kört tre vändor per natt. Den har då och då kört fast pga min fortfarande något ovänliga tomt. Jag har en garageuppfart där den kan bli "fångad" och en något brant lutning mot gränskabeln där den kan köra ur vid vått väglag. Någon gång har jag mixtrat lite med nollningen av gyraccelerolutpassen och den har då sagt upp och ned i "dödsbacken".

De gånger maskinen fastnat på morgonen så har jag låtit den köra en bonusrunda samma dag. Den kan alltså antingen klippt nääästan tre hela rundor innan den fastnat eller bara precis klippt 5min innan den fastnat, det vet jag inte, den har fått en extra runda ändå.

Jag sammanfattar detta som 28timmar aktiv klipptid i veckan.

Resultatet är en gräsmatta som ser helt okej ut i mina ögon, jämfört med kompisarna som klipper för hand så är min i bättre skick än när deras är nyklippta om än inte perfekt som konstgräs.

Slippa gissa sa jag ju, så tog två bilder. Hela ytan ser ut ungefär samma, inga missade bitar. Ytan rakt fram där grillen står klipptes kort samtidigt som Landroid 2.0 driftsattes, så långt hade det alltså varit om man inte klippt alls.

5x1unb.jpg

2r6mb7n.jpg
 
Redigerat:
nissenhj skrev:
63 dB är 63 dB inget man behöver bilda sig en uppfattning på! Sen hur du eller jag uppfattar det med din eller min hörsel är en annan sak.
Nja, med en dB mätare mäter man objektivt och inte subjektivt och som ett otal gånger tidigare skrivet är det upplevda ljudet just baserat på subjektivitet, dvs. vad man tycker om ljudet ifråga. Min LD M tycker jag är mycket tyst, på ett par meters håll nästan ljudlös men sen är det också tydligt att min LD 1.0 är ännu mycket tystare. Framför allt hjulmotorerna är tystare, så den är nästan ljudlös på 1,5 m avstånd, mer skillnad är det alltså inte mellan 63 dB och 57 dB, allt enligt mitt tycke och hörsel alltså.
 
  • Gilla
Henke2
  • Laddar…
nissenhj skrev:
63 dB är 63 dB inget man behöver bilda sig en uppfattning på!
Jo! Min favoritjämförselse är ju att lyssna på havet jämfört med grannen som har sex. Havet kan låta duktigt högt och man somnar ändå med frid i skälen, medan grannarna kan hålla på aldrig så tyst och det är det enda man hör hur man än försöker somna. Så hur ljudet låter är avgörande :)
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
rickjung skrev:
Hur tycker ni att det förinställda schemana funkar. Jag har ca 800 kvm matta med helt "vanligt" gräs .Har en del vinklar och vrår men kul att kolla med andra vad ni kör på för klipp-program.
Jag använder det som utgångspunkt. Sedan går jag över på manuellt och flyttar fram starten av klippningen från 07:00 till 09:00. Detta för att den inte skall klippa i vått och slirigt gräs.
 
Tycker min klipper mest närmast laddstationen och tyvärr inte så mycket längst bort där min största yta är. Dock bara vart igång någon dag. Normalt eller ska jag ändra in/ut kablarna så den går ut åt andra hållet kanske.
 
Funkar krocksenaorerna bra eller behöver man öa in alla träd och så?
Med vänlig hälsning
 
Rickart skrev:
Funkar krocksenaorerna bra eller behöver man öa in alla träd och så?
Med vänlig hälsning

Fungerar utmärkt. Dock ger öar fördelar i form av att maskinen studsar åt rätt håll. Med ett träd kan det kvitta, men något större som ett växthus kan det göra bra nytta.
 
rickjung skrev:
Tycker min klipper mest närmast laddstationen och tyvärr inte så mycket längst bort där min största yta är. Dock bara vart igång någon dag. Normalt eller ska jag ändra in/ut kablarna så den går ut åt andra hållet kanske.
Byta in/ut kablarna skall du inte göra då kommer den inte att fungera alls för då tror den att den är utanför ditt område när den står innaför. Ge dig till tåls någon vecka skall du se att du har en jämnt och fint klippt gräsmatta.
 
Rickart skrev:
Funkar krocksenaorerna bra eller behöver man öa in alla träd och så?
Med vänlig hälsning
Du kommer inte att ångra med omaket öa in allt, varje gång den krockar med nåt blir det en liten duns av skalet
och sen går roboten bakåt och i bästa fall fick du ingen repa i plasten va rätt om din bästis och dra in allt som öar

//Hasse
 
subaru95 skrev:
Du kommer inte att ångra med omaket öa in allt, varje gång den krockar med nåt blir det en liten duns av skalet
och sen går roboten bakåt och i bästa fall fick du ingen repa i plasten va rätt om din bästis och dra in allt som öar

//Hasse
Inga problem, min 1.0 har dunsat in i de sex träd jag har på tomten under 2½ säsong nu och visst finns det lite repor om man tittar nära men liksom ljudet så ser man inget ett par meter bort. det är ju ingen bil vi talar om utan en bruksmaskin som skall och får tåla lite tuffa tag. Fördelen med att inte ringa in t.ex. träd är att klipparen kan klippa närmare, dvs. mindre trimning.
 
Någon som vet om något ställe med bra pris på L-modellen nu? Grannarna är imponerade av worxen och vill va med i gemenskapen ;)
 
Har en precis nyköpt och installerad Landroid 2.0. Efter att ha lagt ut slingan och låtit Landroiden följa slingan hela vägen till laddningsstationen tänkte jag att detta var ju inga problem att installera. Men när den kom fram till laddningsstationen kör den fint in och anslutar. Den gröna lampan på laddningsstationen växlar från grönt till att lysa fast rött, i displayen på maskinen står det 'Locating chargar base' efter några sekunder backar maskinen ut en liten bit och kör sedan in i igen, detta upprepar maskinen 5 gånger innan meddelandet i displayen ändras till 'Charging base blocked'.

Har provat att ändra läge på laddningsstationen ifall det är så att den lutar som gör att den inte tar laddning men har ej gjort någon skillnad.
Kan inte se något fel på stiften på laddningsstationen eller i maskinen. Har torkat av dem men det gjorde ingen skillnad

Vad kan vara fel?


Har filmat när maskinen gör detta och laddat upp på internet ifall ni vill se.
Länk: https://www.youtube.com/watch?v=0I0mhLPAKZU&feature=youtu.be
 
peternicklas
Snozzi skrev:
Har en precis nyköpt och installerad Landroid 2.0. Efter att ha lagt ut slingan och låtit Landroiden följa slingan hela vägen till laddningsstationen tänkte jag att detta var ju inga problem att installera. Men när den kom fram till laddningsstationen kör den fint in och anslutar. Den gröna lampan på laddningsstationen växlar från grönt till att lysa fast rött, i displayen på maskinen står det 'Locating chargar base' efter några sekunder backar maskinen ut en liten bit och kör sedan in i igen, detta upprepar maskinen 5 gånger innan meddelandet i displayen ändras till 'Charging base blocked'.

Har provat att ändra läge på laddningsstationen ifall det är så att den lutar som gör att den inte tar laddning men har ej gjort någon skillnad.
Kan inte se något fel på stiften på laddningsstationen eller i maskinen. Har torkat av dem men det gjorde ingen skillnad

Vad kan vara fel?


Har filmat när maskinen gör detta och laddat upp på internet ifall ni vill se.
Länk: [länk]
Har du provat att stänga av den och starta om den igen? Fick samma med min och det funkade efter omstart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.