Vid ett fel, fel vid transformator, då skulle 230 kunna komma ut för de stavar som kopplas mot robot leda ut 230. Ta t.ex. en Husqvarna, där är laddytorna dolda från direkt "lätt" kontakt.
 
Jag har en lite och lite bökig tomt. Det jag undrar är om man behöver öa in alla träd eller om man kan låta krocken ta dom hindren. Med vänlig hälsning
 
zno skrev:
Jag ser att allt fler börjar intressera sig för lösningar med separata klippslingor så jag tänkte tipsa om min egen lösning baserad på Nexa WRR-1 schemastyrd av en Telldus Tellstick. En klockren lösning om man inte är så hemma på elektronik och lödpenna.
Kan du lägga upp hur du har kopplat allting?
 
haglunddaniel skrev:
Vid ett fel, fel vid transformator, då skulle 230 kunna komma ut för de stavar som kopplas mot robot leda ut 230. Ta t.ex. en Husqvarna, där är laddytorna dolda från direkt "lätt" kontakt.
Det gäller väl alla metall ytor i hela huset. Att vid fel så kan de bli strömförande , som tex vattenburna element anslutna till en värmepump. I teorin alltså!
Men utan att ha plockat isär vare sig transformatorn eller laddstationen och synat elektronik designen så tror jag att det är förhastat att döma ut en vanlig konstruktion för att 2 pinnar sticker ut där spänningen på 25v regleras av laddningselektronik.
Alla batteriladdare inomhus är ju byggda så här.
Men om du valt att anmäla lösningen, hör gärna av dig med det svar du fick. Alla är nog intresserade och vill veta om den är säker eller inte.
 
Nicke Nyfiken
haglunddaniel skrev:
Vid ett fel, fel vid transformator, då skulle 230 kunna komma ut för de stavar som kopplas mot robot leda ut 230. Ta t.ex. en Husqvarna, där är laddytorna dolda från direkt "lätt" kontakt.
Så du menar att det bara är Worx som har denna konstruktion?

Och hur ska vi göra med alla modelljärnvägar och bilbanor som också har en sådan konstruktion och dessutom är leksaker som barnen verkligen pillar på. Är de också anmälda som livsfarliga skitleksaker?

Det här är bara ett slag i luften från en avundsjuk konkurrent som inte gillar att Worx är det märke som ökar sin försäljning mest just nu.
 
Nu har min robot arbetat varje dag i en vecka, 3h om dagen. Sänkte igår klipphöjden till 5cm (tar 1cm/v tänkte jag). Kan inte säga annat än en klockren maskin! Är super nöjd med både pris och prestanda!(y)
SÅÅ gott att slippa klippa gräset :wow:
 
Då måste jag verkligen också ha fel på min. Tycker drivningen låter rätt mycket jämfört med grannens gardena. Speciellt i lite lutningar.
 
sen kanske alla inte är ärliga med hur mycket den låter;) men att säga att man inte hör maskinen på natten med öppet fönster är bara löjligt...
 
  • Gilla
MrMad
  • Laddar…
peternicklas
Martin84 skrev:
sen kanske alla inte är ärliga med hur mycket den låter;) men att säga att man inte hör maskinen på natten med öppet fönster är bara löjligt...
Med en sådan kommentar så kan man verkligen undra vem som är löjlig!
 
  • Gilla
steelblade
  • Laddar…
Hur tycker ni att det förinställda schemana funkar. Jag har ca 800 kvm matta med helt "vanligt" gräs .Har en del vinklar och vrår men kul att kolla med andra vad ni kör på för klipp-program.
 
peternicklas
rickjung skrev:
Hur tycker ni att det förinställda schemana funkar. Jag har ca 800 kvm matta med helt "vanligt" gräs .Har en del vinklar och vrår men kul att kolla med andra vad ni kör på för klipp-program.
Det förinställda schemat är en bra funktion. Dock så efter mycket gödning så har jag valt att köra en egen inställning så att jag även kan köra den på helgen. Gräset växer just nu med minst 1 c:a/dag men den hinner med och gräset ser fint ut. En klar fördel med det förinställda schemat är att det är väldigt enkelt att justera. Har ungefär samma förutsättningar som du. Mitt schema ligger nu på c:a 40/vecka (laddning+klippning) men ska sänka det då den lätt klarar av detta och den behöver inte gå så mycket extra för att hålla bort mossan.
 
Martin84 skrev:
sen kanske alla inte är ärliga med hur mycket den låter;) men att säga att man inte hör maskinen på natten med öppet fönster är bara löjligt...
Men det har att göra med hur bra eller dålig hörsel man har!
 
Jag hör min klippare genom spaltventilen i fönstret. Det är inte störande men det är klart att den inte är ljudlös.
 
haglunddaniel skrev:
Vid ett fel, fel vid transformator, då skulle 230 kunna komma ut för de stavar som kopplas mot robot leda ut 230. Ta t.ex. en Husqvarna, där är laddytorna dolda från direkt "lätt" kontakt.
Nu ska du förklara för oss hur en tranformator fungerar och hur felet skall se ut för att få 230volt mot roboten :)
 
Martin84 skrev:
sen kanske alla inte är ärliga med hur mycket den låter;) men att säga att man inte hör maskinen på natten med öppet fönster är bara löjligt...
Men å andra sidan behöver vi inte lyssna på vad folk säger här. In på youbube och bilda dig en egen uppfattning. Att chansa eller gissa är liksom inget vidare sätt att bli vis på. :)
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.