nissenhj skrev:
Utan att gå tillbaka i tråden och erinra mig om allt som är skrivet i år så är det följande:
1. Den driver åt vänster och åtgärdas hjälpligt med att kalibrera den till -3° när den står i våg?
2. Den slår i motor vid vändning
3. Batteriet tappar ström efter laddning, något som Li-Ion batterier inte skall göra
Skall vi vara noggranna så finns det ett par avvikelser till såsom att roboten ibland ändrar riktning utan anledning och att den kan stå på gräsmattan med felmeddelandet "utanför arbetsområdet". Samtidigt, om man räknar ihop de av oss som har dessa "fel" eller avvikelser så rör det sig om kanske 1-3 stycken per fel på denna tråd och då är det ju ändå så att här samlas vi som är "nördar" i ämnet och som, vill jag påstå, är mer känsliga för dessa avvikelser. Förmodligen märker den stora mängden ägare inte av dessa eller bryr sig inte om dem så länge klipparen klipper med gott resultat. Jag känner åtminstone tre stycken i min närhet som har LD M och inte ens märkt av vissa av dessa avvikelser förrän man påpekar dem. Det är därför jag påstår att Worx är relativt felfria, billiga och med bra kundservice och garantier för den händelse något stör en.
 
peter_sm skrev:
Vilken är den senaste mjukvaran?
Finns att läsa/söka i tråden men V0.50 06-11-13 skall det vara i alla fall.
 
ska den tillbaka till återförsäljare om man har kluckljud??
 
Martin84 skrev:
ska den tillbaka till återförsäljare om man har kluckljud??
om det är mitt inlägg som föranleder frågan, så skrev jag "det" och menade feedbacken om beteendet. Inte klipparen.
 
Nicke Nyfiken
nissenhj skrev:
Utan att gå tillbaka i tråden och erinra mig om allt som är skrivet i år så är det följande:
1. Den driver åt vänster och åtgärdas hjälpligt med att kalibrera den till -3° när den står i våg?
2. Den slår i motor vid vändning
3. Batteriet tappar ström efter laddning, något som Li-Ion batterier inte skall göra
Jag har personligen ingen vinning av hur många som köper en Landroid och har därför ingen anledning att försöka övertala någon att köpa en.

Jag är i grunden väldigt skeptisk mot lågprisalternativ och brukar hävda att man får det man betalar för. Jag var helt inställd på att köpa en HQ 305 eftersom HQ har ett gott rykte som robotgräsklippare. Men när en väldigt erfaren HQ återförsäljare, installatör och reparatör sa att den aldrig skulle klara av min trädgård med ca 400 m2 gräsmatta och att inte ens en HQ 308 skulle klara av det började jag fundera på andra alternativ. Hans rekommendation var en HQ 220 om jag inte ville bli besviken. Då var jag plötsligt uppe i helt andra summor än jag tänkt mig. Efter en hel del övervägande tog jag en chans och slog till på en Landroid M. Jag tänkte att funkar det så funkar det, annars får jag bita i det sura äpplet och ta det som en läropeng och för alltid kunna hävda att man får det man betalar för.

Men nu efter 1,5 månads användning kan jag bara konstatera att jag är grymt imponerad av den lille rackaren. Den har gått helt problemfritt. Installationen var verkligen "Plug and play" precis som Worx hävdar. Och jag skulle vilja säga att den i princip är ljudlös. Jag har aldrig sett eller hört en tystare gräsklippare, alla kategorier inräknade.


1. Visst, den går i en svag vänstersväng på plan mark men det är helt betydelselöst och påverkar varken klippresultatet eller effektiviteten. Det är så betydelselöst att jag inte ens kommer att försöka åtgärda det genom en omkalibrering. Det kommer antagligen att åtgärdas med en uppdatering så att folk slipper reta sig på det.

2. Och visst kluckar det från ena drivhjulet emellanåt. Men detta påverkar inte heller klippresultatet eller effektiviteten. Det är uppenbarligen ett mjukvarufel som troligtvis åtgärdas med en uppdatering.

Frånsett dessa petitesser har jag bara positivt att säga om den hittills. Framtiden får utvisa om det var ett bra val av gräsklippare.
 
  • Gilla
dojjan_kga och 1 till
  • Laddar…
är den verkligen så super tyst? tycker drivningen låter ganska mycket...grannens 220 ac är tystare..
 
HasseTeknik skrev:
Det går naturligtvis att ordna med lite elektronik! (y) Du kan t.ex. ta en microswitch eller en optisk givare och låta den styra en D-vippa vars ena utgång styr reläet. Då byter reläet läge varje gång switchen aktiveras. Lättast blir det dock troligen med en veckotimer ;). Är det någon som vet vad för slags signal som går på gränstråden ? Är det DC eller AC och om det är AC - vilket frekvensområde används? Detta kan ju avgöra vilken typ av relä som kan användas.
Undra hur ett impulsrelä skulle fungera? borde kunna styra klipparen varannan gång till de 2 zonerna ??? måste bara hitta en som har samma kopplingar som på ett 2-poligt relä, då borde man kunna få till det?

http://elbutik.se/product.html/impulsrela-25a-1kont
 
peternicklas
Martin84 skrev:
är den verkligen så super tyst? tycker drivningen låter ganska mycket...grannens 220 ac är tystare..
Ja den är verkligen riktigt tyst. Jag kör den lite på nätterna och den går då utanför somrumsfönstret. På sommaren är detta öppet om man hör inte klipparen när den passerar. Kluckandet från hjulen åtgärdas med en omstart i veckan. At den avviker lite från en rät linje är inget som stör eller påverkar kapaciteten. Jag har 700 kvm med massa öar och smala passager, den klarar detta lätt även nu när gräsmattan är gödad med dubbla mängden gödning. Hittils i år har jag fått 1 enda stopp och det var mitt eget fel. Efter justering av slingan så har den nu gått 1 månade helt felfritt. Att det kan bli vissa fel på en produkt får man acceptera. Man måste även ta hänsyn till hur många klippare Worx har sålt. De säljer just nu så mycket att de inte hinner få fram nya klippare. Clas Ohlson har snart sålt slut på sin andra sändning. Flera andra börjar även de få slut på sitt lager, vissa har leverans i Juli. Att den har lite svårt att gå rakt är mest troligt en ustering av mjukvaran som ska göras. Dock ska vi notera att det inte finns någon lutningskompensering enligt manualen. Man får en tyst fungerande klippare för runt 7000:- som dessutom klipper 1000:-. Närmaste konkurrent kostar det dubbla, men då får man en trevlig ljudupplevelse på köpet. Ska du leta efter klippare med mycket problem så letar du i fel tråd. Det finns en tråd där kanske 10% av antalet klippare fungera någorlunda som de ska. Någon har fått bytt klippare 7 gånger!
Kan även nämna att t.ex. en 220 AC är 2,21 gånger större än en Landroid 2.0.
 
Redigerat:
Nicke Nyfiken
Martin84 skrev:
är den verkligen så super tyst? tycker drivningen låter ganska mycket...grannens 220 ac är tystare..
Jag vet inte hur mycket den Landroid låter som du jämför med din grannes HQ 220, men det är troligen något fel på den. Min Landroid M är betydligt tystare än de två 220 AC som mina kompisar har.

På några meters avstånd hörs inte drivningen alls utan endast "fräset" från klippningen, och det stör absolut inte.
 
Nicke Nyfiken
MatCan skrev:
Basstationen drivs med en trafo som lämnar 24-28V 1500mA

Kan det bli dödligt? Jag vet inte. Jag gick ut och la handen över båda stavarna och kände då ingenting.

Vilken typ av fel skulle kunna ge livsfarlig ström och spänning?

Exakt!

Då är alla typer av tågbana och bilbanor också potentiellt dödliga skitleksaker som dödar barn på löpande band. De har också en trafo som omvandlar 230 AC till DC lågspänning som ligger helt öppet för beröring i form av strömskenor för släpkontakter.

Kom igen, bättre kan du haglunddaniel...
 
Redigerat:
Hur fungera den när man har en studsmatta på gräsmattan?
Klättrar den över benställningen och förstör knivarna eller hur
fungerar det?
 
peternicklas
nissenhj skrev:
Hur fungera den när man har en studsmatta på gräsmattan?
Klättrar den över benställningen och förstör knivarna eller hur
fungerar det?
Man får antingen sätta bräder mellan de vertikala benen eller så gräver man ned ställningen 15 cm. Jag har grävt ner vår. Detta gäller för alla typer av robotklippare.
 
Redigerat:
Jag ser att allt fler börjar intressera sig för lösningar med separata klippslingor så jag tänkte tipsa om min egen lösning baserad på Nexa WRR-1 schemastyrd av en Telldus Tellstick. En klockren lösning om man inte är så hemma på elektronik och lödpenna.
 
Redigerat:
nissenhj skrev:
Hur fungera den när man har en studsmatta på gräsmattan?
Klättrar den över benställningen och förstör knivarna eller hur
fungerar det?
Finns en betydande risk att haverera klippaggregatet med en studsmatta. Jag löste det med 28x70 glespanel och montageband. Vill kunna flytta mattan.
Har en rutschkana med "gräshög" ram i botten där min klippare fastnade och lät grymt plågad innan jag hann åt stoppknappen, den får avlägsnas när den inte används.
 
Ah, tog bara svara på det senaste inlägget....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.