Så här ser det ut efter Bergslagsvägen i Bromma också (mellan Åkeshov och Islandstorget). Flera stolpar har igentejpade luckor med ett par varv eltejp runt. Några har tejpen trillat bort på så luckan står öppen. Cykel/gångväg bara någon meter ifrån stolparna. Gissar att de är anslutna eftersom de sitter på stolparna till gatubelysningen. Jag ser plintarna/sockerbitarna när jag passerar. Någon ansvarig på Sthlm Energi kanske läser. hint, hint.
 
imported_Benno skrev:
Så här ser det ut efter Bergslagsvägen i Bromma också (mellan Åkeshov och Islandstorget). Flera stolpar har igentejpade luckor med ett par varv eltejp runt. Några har tejpen trillat bort på så luckan står öppen. Cykel/gångväg bara någon meter ifrån stolparna. Gissar att de är anslutna eftersom de sitter på stolparna till gatubelysningen. Jag ser plintarna/sockerbitarna när jag passerar. Någon ansvarig på Sthlm Energi kanske läser. hint, hint.
Du glömde nog bilden :-D
 
imported_Benno skrev:
Någon ansvarig på Sthlm Energi kanske läser. hint, hint.
I min kommun finns det en smidig websida där man kan gå in och anmäla den typen av fel. Det brukar faktiskt åtgärdas hyfsat snabbt också. Brukar göra det när det är lite för många trasiga gatlampor längs min cykelväg till jobbet och de brukar vara utbytta inom några dagar.
 
f91jsw skrev:
I min kommun finns det en smidig websida där man kan gå in och anmäla den typen av fel. Det brukar faktiskt åtgärdas hyfsat snabbt också. Brukar göra det när det är lite för många trasiga gatlampor längs min cykelväg till jobbet och de brukar vara utbytta inom några dagar.

Finns det i min nuvarande och i en dåvarande.

Ska nämna att det prioriteras ganska olika. Ena stället kunde det varit fixat nästa dag. Det andra stället hade de inte ens lyft frågan ett halvår senare. Lite omvänt är att vissa vill ha in det via telefon och andra vill ha det via internet. Pratar man med fel person så händer det inget alls.

Finns skrämmande många dåliga lyktstolpar i detta landet.
 
Larsa skrev:
Du glömde nog bilden :-D
Jag menar att det ser likadant ut som i inlägget innan. Ursäkta otydligheten. Jag ska försöka ta en bild nästa gång jag passerar Islandstorget.
 
Tobbe_3 skrev:
Verkar även vara ''övergången'' mellan tn-c matning och tn-s system i lyktstolpen.
Lite skillnad i kabel efter pen plint.
 
Claesk skrev:
Lite skillnad i kabel efter pen plint.
Vilket är helt normalt, armaturen är avsäkrad i stolpen. Att matningen är så grov är på grund av avstånden.
 
Kan vara aluminiumledare fram till stolpen.
Där av den grövre arean
Vanligt i endel länder

Notera att säkringshållaren har vidarematning, inkommande på ena sidan osäkrad vidarematning på andra sidan hållaren, Tre avsäkrade plint till lampa upptill en av plintarna används till lampan.

Inte bra att luckan saknas, Tyvärr finns det äldre lyktstolpar här i sverige med samma kassa beröringsskyd. Där gäller det att luckan sitter på så att ingen skadas. Ännu värre är det i gamla kabelskåp öppna skenor som är högt säkrade.
Brrr ryser bara jag ser bilden
 
Redigerat:
HSP skrev:
Notera att säkringshållaren har vidarematning, inkommande på ena sidan osäkrad vidarematning på andra sidan hållaren, Tre avsäkrade plint till lampa upptill ett av plintarna används till lampan.
Och där saknas det ju säkringar. Är det så att man skulle kunna hoppas på att den är urkopplad och inte används som lyktstolpe och bara väntar på rivning? Den ser ju lite allmänt risig ut bara som stolpe betraktat.

Nu har ju iofs även jag sett liknande syner i Sverige. Jag kommer ihåg när jag bodde i barnrikehus och ringde Partille kommun när lucka saknades och fick svaret att "Ja, men det är ju ingen spänning på." "Nu, nej. Men är ni tänder den om två timmar då är det väl ändå spänning på?" Ja, det fick dom ju gå med på och skicka ut en gubbe som fixade det. Men det satt lite hårdare åt än vad jag tycker det borde ha gjort.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är säkert korrekt kopplat men ett trefasuttag utan skyddslock i barnhöjd mitt inne i Sveriges andra stad kändes lite otippat :) Skyller på den här tråden att jag börjat lägga märke till sånt här.
 
Set ut som ett intag tycker jag.
 
Ah, det förklarar ju saken.
 
Supp. Ingen hona det där. Ser det bla på styrtappen på den röda ringen (ner till vänster) och haken på den grå plasten.(upp till höger).
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Ett litet bidrag till på svägerstans hus, ägaren intygar att en elektriker varit inblandad i all el.... 2014-05-25 20.20.20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det skall nog täcka för med en skiva eller dyligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.