Många av oss är antagligen iväg och jobbar större delen av tiden då klipparna kör. Jag tänkte att det kan ju vara kul att veta hur det går för roboten där hemma så jag har byggt en mekanism som notifierar mig om just detta. Bygget är lite av ett koncept så det vinner inga skönhetspriser, men det är lätt att få ihop, billigt och fungerar. Det fungerar även utmärkt som ett extra larm; ifall man får en notifiering mitt i natten/någon icke-schemalagd tidpunkt om att roboten lämnar stationen så kan man ju springa o kolla/ringa grannen t.ex..

Jag har satt en brytare i anslutning till laddstationen på ett sådant sätt att när roboten kör in för laddning så triggar brytaren.
Brytaren är återfjädrande så när roboten kör ut så släpper den.

Image-04.05.2014-16.50_scaled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Image-04.05.2014-16.502_scaled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Image-04.05.2014-16.48_scaled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Image-04.05.2014-16.472_scaled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Detta har jag sedan via en vanlig kabel kopplat till en Raspberry Pi (mikrodator) där ett simpelt script körs och kontrollerar om brytaren är till eller från (d.v.s. om roboten är ute eller inne).

Image-04.05.2014-16.48_3scaled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man behöver inte löda fast kablarna i Raspberryn om man inte vill, funkar utmärkt att använda kabelfötter/krympslang/etc. Däremot har jag lött fast dem i brytaren.

Raspberryn har en liten Wifi-dongel så att den kan komma ut på nätet o skicka notifieringarna. Såklart inget krav om man bara vill spara undan informationen i t.ex. en textfil.

När ute/inne -statusen ändras skickas en notifiering via Pushover till min och tjejens mobiltelefoner/ipads/mail/vad man nu vill.

pushover.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



(Jag har lagt in lite fördröjning i scriptet så den notifierar inte direkt när brytaren ändrar läge utan den behöver hålla i tio sekunder. Så om man själv (eller roboten) råkar toucha den i förbifarten så får man ingen "falsk" notifiering.)


Brytaren är en ljustuta ifrån Biltema (30 kr) och Raspberry PI:n hade jag liggande hemma annars kostar en sån ca 350 kr. Kabel o montering av brytaren kan man ju experimentera med bäst man vill, jag silikonade in den i en vanlig träregel och skruvade den i bottenplattorna med ett vinkeljärn. Pushover kostar 39kr för iPhone (tror jag), finns även för Android, och det kan jag varmt rekommendera. Finns alla möjliga färdiga notifieringar; allt från väderförändringar till sportresultat. (Om man vill kan man ju istället skicka ett mail, tända en lampa eller nåt annat skoj)
 
  • Gilla
peddjy och 3 till
  • Laddar…
peternicklas
20140504_180812.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140504_180822.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Capture.JPG
Jag har gjort något snarlikt. Gjorde ett fäste i en prototypmaskin. I denna satte jag en brytare från Clas Ohlsson. Monterades på laddstatinen med dubbelhäftande tejp. Kabel in till en WBT 912 som skickar signalen till Telldus. Till detta länkas sedan informationen till Tellmon och remotestick för mobiltelefon. I Tellmon kan man även få grafer för ladd- och klipptider. Kostnad: brytare 30:-, WBT 912 , 149:-
 
Redigerat:
  • Gilla
imist och 2 till
  • Laddar…
Smart! Jag köpte föst en strömbrytare som jag tänkte fästa på själva stationen också liknande din. Köpte även en magnetbrytare som jag tänkte montera ena delen på klipparen. Jag ändrade mig dock i båda fallen eftersom jag inte ville göra för stor åverkan på varken stationen eller klipparen. Men i ditt fall funkar det ju bra.

Jag överväger att byta ut den mekaniska brytaren mot en avståndsmätare (ultraljud), men den mekaniska ser jäkligt retro ut o jag gillar lite "steampunk". Kan nog bli svårt att vatten/fuktskydda avståndsmätaren också. Kanske testar med avståndsmätaren ändå, roligt att greja med för komponenterna är så billiga, Oftast bara några tior! Så man bryr sig inte så mycket om det går sönder.
 
Sånt här gillar jag :).

Har själv funderat lite, min klippare S510 backar 5-10cm efter den laddat klart så jag har inte kommit på någon bra avkännare för om klipparen är inne eller inte..

Som det känns nu skall jag ha en brytare som känner av klipparen, sedan koppla en strömavkännare som känner av om klipparen laddar eller inte, samt då kan man mäta den totala förbrukningen.
 
peternicklas skrev:
[bild][bild][bild]
Jag har gjort något snarlikt. Gjorde ett fäste i en prototypmaskin. I denna satte jag en brytare från Clas Ohlsson. Monterades på laddstatinen med dubbelhäftande tejp. Kabel in till en WBT 912 som skickar signalen till Telldus. Till detta länkas sedan informationen till Tellmon och remotestick för mobiltelefon. I Tellmon kan man även få grafer för ladd- och klipptider. Kostnad: brytare 30:-, WBT 912 , 149:-
Detta är mycket intressant. Men hur fungerar WBT-912? Ligger den och sänder hela tiden när brytaren är påverkad? Isåfall borde ju betteriet dö ganska snabbt. Eller skickar den bara en puls?

Tänkte också köra Telldus hemma och har redan börjat spåna på en app för telefonen för att kunna få det som jag vill.
 
peternicklas
depalma skrev:
Detta är mycket intressant. Men hur fungerar WBT-912? Ligger den och sänder hela tiden när brytaren är påverkad? Isåfall borde ju betteriet dö ganska snabbt. Eller skickar den bara en puls?

Tänkte också köra Telldus hemma och har redan börjat spåna på en app för telefonen för att kunna få det som jag vill.
Den sänder bara vid en förändring och då ändras statusen i Telldus tills nästa puls kommer.
 
peternicklas
Nästa steg är att logga hur mycket energi som den tar. Då kan man även få ladd- och klipptider. Har bara svårt att hitta något som skickar signal till Telldus.
 
Detta blev min lösning. Använder mig också av en Nexa WBT-912.

2014-05-16 14.45.21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-05-16 15.22.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har en WiFi-modul i klipparen som ansluter till serieporten i debug-interfacet (AM220AC) för att få ut mer detaljerad information (felkoder mm). Kör dock inte detta just nu, då den WiFi-modulen just nu är inkopplat till min Luft/vatten-pump istället. Den skall dock snart tillbaka och då blir det i form av en ordentlig anslutning till mitt Domoticz-system för hemautomationen (där jag även håller på att ansluta luft/värmepumpen, väntar på en ny WiFi-modul från Kina till klipparen). Vi får se hur mycket tid jag har att koda i sommar...
...tanken är att inne/ute skall representeras av brytare, medan felkoderna tänkte jag representera som temperaturer för att kunna få en överblickbar graf på dessa. Funderade ett tag på att stoppa i en mobil med GPS också, men jag har lagt ned detta för tillfället...
 
Själv har jag löst detta genom att ansluta en Fibaro Door/Window sensor på min Automower 305 och skapa en virtuell enhet som visar klipp- och laddtid, håller just nu på att knacka ihop kod så att jag får push notifiering om klipptiden överstiger ett visst värde eller om klipparen avviker från laddstationen utanför sin arbetstid.

2014-04-22 15.11.06.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2014-04-22 16.35.48.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
depalma
  • Laddar…
Raul1 skrev:
Själv har jag löst detta genom att ansluta en Fibaro Door/Window sensor på min Automower 305 och skapa en virtuell enhet som visar klipp- och laddtid, håller just nu på att knacka ihop kod så att jag får push notifiering om klipptiden överstiger ett visst värde eller om klipparen avviker från laddstationen utanför sin arbetstid.

[bild][bild]
Riktigt grymt. Vad kostar ett sånt här upplägg? Och kan svensson få ihop det? Vill ha!!
 
Ensamgud, man skulle inte kunna få mer info?
Script, koppling osv?

Sitter med tre raspberry pi här hemma men ingen av dem gör nåt vettigt :) och ja, en robotklippare...
 
Har själv ingen robot klippare, men mycket andra roliga saker hemma.
Till raspberry skall du köpa en :
https://www.m.nu/razberry-p-790.html
Sedan har du ett perfekt nav för det mesta som använder z-wave

Andreas
 
Raul1 skrev:
Själv har jag löst detta genom att ansluta en Fibaro Door/Window sensor på min Automower 305 och skapa en virtuell enhet som visar klipp- och laddtid, håller just nu på att knacka ihop kod så att jag får push notifiering om klipptiden överstiger ett visst värde eller om klipparen avviker från laddstationen utanför sin arbetstid.

[bild][bild]
Hej har du möjlighet att lägga upp bilder ? Intresserad av samma grej
 
Nu har jag köpt en tellstick net och en WBT-912, Men vad är det jag inte fattar?

1. försöker få Telldus Live att hitta 912an och telssticken att känna av den, men lyckas inte, Lyckas att få den att fungera med en nexa on/off, men då hittar inte telldus den..
2. Kan jag få statistik eller staplar på hur mina brytare har stått i min android?

kör remotestick på min android.

Blir galen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.