peternicklas skrev:
En stor klippare är MYCKET sämre på små ytor samt trånga passager.

Bigger is always better ... ;)
 
peternicklas skrev:
Ingen som reagerade på att den MÅSTE ha 7 m. till annan robotklippare!
Landroid har samma problem. Mot Bosch kräver den c:a 8 m. men till HQ c:a 6 m. Verkar som HQ har hittat på något med signalen på årets model. En del har provat med att trycka ner korrigerad plåt mellan de båda trådarna, ska visst fungera rätt bra. När den blir störd så hamnar den utanför området och stannar p.g.a. detta. Jag provade med 5 m. och då gick den som en skadeskjuten anka hela sträckan som låg utmed grannens slinga. Den kom vidare men sedan så regnade det och då gick det inte utan att öka avståndet mer.
 
dajvid skrev:
Vad betyder det? Att den kommer kapa slingan eller att den kommer åt bra?
Det betyder att det är bättre än kantklippning över slingan. Om inställningen är t.ex. 0,30 så klipper den gräset 30 cm utanför slingkabeln.
 
Ok, men min fråga gällde när det är laddningsdags och ska uppsöka laddstationen går hem via avgränsningsslingan.
Det finns alltså ingen guidekabel hem.
Då är den lik Landroiden jag skippat.
 
SvPa skrev:
Ok, men min fråga gällde när det är laddningsdags och ska uppsöka laddstationen går hem via avgränsningsslingan.
Det finns alltså ingen guidekabel hem.
Då är den lik Landroiden jag skippat.
Man skall kunna sätta upp ett hinder på vägen utefter slingan där den i så fall släpper slingan och letar upp den på nytt, beroende på hur man utformar detta kommer den att kunna gå i det närmaste direkt till laddaren från hindret. Det är det som visas i filmen.
 
rcjofo skrev:
Landroid har samma problem. Mot Bosch kräver den c:a 8 m. men till HQ c:a 6 m. Verkar som HQ har hittat på något med signalen på årets model. En del har provat med att trycka ner korrigerad plåt mellan de båda trådarna, ska visst fungera rätt bra. När den blir störd så hamnar den utanför området och stannar p.g.a. detta. Jag provade med 5 m. och då gick den som en skadeskjuten anka hela sträckan som låg utmed grannens slinga. Den kom vidare men sedan så regnade det och då gick det inte utan att öka avståndet mer.
Har du en 1.0 dvs. den större från första året är den väldigt känslig mot andra robotar. Andra årets M modell liksom L modell är betydligt mindre känsliga, speciellt mot HQ är det utprovat, där räcker det med en meter i mellan. Mot Bosch är det nog större avstånd som gäller.
 
rcjofo skrev:
Tykker clipper har bra prestanda på papiret. Den er billigere og har myket større kapasitet enn den mindre Works landroid. Kan klippe i regn som er en førdel i Norden.13 kg er normalt ock de måste ha såpass vikt før å ta sig fram. Det at den er fysisk stor er bra før sikkerheten, knivene sitter langt innunder skalet.Rusta er vel inget dårligere enn andre forseljere...
Tycker du 1200 kvm för Rustas är mycket högre kapacitet än 1000 kvm för LD, jag tycker det är marginellt och dessutom godtyckligt då man ju inte vet hur de räknar exakt. LD M klarar 1000 kvm på 27 timmars aktivering/vecka inklusive laddningstid, vilket inte är så mycket per dag. LD klipper dessutom lika bra i regn som i torrt väder men man har valfriheten att inte kladda ner den med gräs och blöt jord genom att använda regnsensorn som är avstängbar.
För maskiner med 1200 kvm kapacitet och litiumjon batteri är 13 kg inte normalt utan ganska högt och slutligen sitter knivarna 13-14 cm inunder kåpan även på LD, dvs. ett väl tilltaget säkerhetsmått. Sen håller jag med om att Rusta är väl så bra som andra varuhus typ Jula, Clas Ohlsson m.fl. kanske med en något mer slimmad approach.
 
Den följer avgränsningstråden hem
 
MBygga skrev:
Tycker du 1200 kvm för Rustas är mycket högre kapacitet än 1000 kvm för LD, jag tycker det är marginellt och dessutom godtyckligt då man ju inte vet hur de räknar exakt. LD M klarar 1000 kvm på 27 timmars aktivering/vecka inklusive laddningstid, vilket inte är så mycket per dag. LD klipper dessutom lika bra i regn som i torrt väder men man har valfriheten att inte kladda ner den med gräs och blöt jord genom att använda regnsensorn som är avstängbar.
För maskiner med 1200 kvm kapacitet och litiumjon batteri är 13 kg inte normalt utan ganska högt och slutligen sitter knivarna 13-14 cm inunder kåpan även på LD, dvs. ett väl tilltaget säkerhetsmått. Sen håller jag med om att Rusta är väl så bra som andra varuhus typ Jula, Clas Ohlsson m.fl. kanske med en något mer slimmad approach.
Forskjellen på 1000 - 1200kvm er vel ca 20% .... derimot tidsforbruket sejer få av fabrikantene nogot om og jeg vil påstå at det er vesenligt i og med at man kansje vil anvenda gressmattan. En slumpklippare måste kjøra ca 4 ganger over gressmattan før at klippa 100% sejes det.

Vad er diameteren på klipptallriken på Landroiden vs denna Clipper .... ?

LD hur mange timmar er den faktisk ute å klipper av dessa 27 timmar ?
 
rcjofo skrev:
Forskjellen på 1000 - 1200kvm er vel ca 20% .... derimot tidsforbruket sejer få av fabrikantene nogot om og jeg vil påstå at det er vesenligt i og med at man kansje vil anvenda gressmattan. En slumpklippare måste kjøra ca 4 ganger over gressmattan før at klippa 100% sejes det.

Vad er diameteren på klipptallriken på Landroiden vs denna Clipper .... ?

LD hur mange timmar er den faktisk ute å klipper av dessa 27 timmar ?
Ja just det, och 20% är inte mycket högre enligt min mening utan nära på felmarginal när det gäller robotklippare, tombeskaffenheten avgör mycket mer, t.ex. klarar Rustas 30% stigning medan LD klarar 35% i de flesta situationer.
Clipper har 22 cm diameter och LD har 18 cm diameter på tallrik inklusive knivar. LD klipper ungefär hälften av tiden men i praktiken visar det sig att den klipper bra mycket mer än hälften av tiden, kanske 15-16 timmar klippning och 11-12 timmars laddning per vecka då alltså vilket inte blir så mycket per dag.
 
Klippbred är på Clipper 22cm Landroid M 18cm Landroid L 22cm
 
MBygga skrev:
Ja just det, och 20% är inte mycket högre enligt min mening utan nära på felmarginal när det gäller robotklippare, tombeskaffenheten avgör mycket mer, t.ex. klarar Rustas 30% stigning medan LD klarar 35% i de flesta situationer.
Clipper har 22 cm diameter och LD har 18 cm diameter på tallrik inklusive knivar. LD klipper ungefär hälften av tiden men i praktiken visar det sig att den klipper bra mycket mer än hälften av tiden, kanske 15-16 timmar klippning och 11-12 timmars laddning per vecka då alltså vilket inte blir så mycket per dag.
Nå vet vi icke hastigheten på dom , men hvis den er den samma så har Clipper med sin større klippetallrik ca 30% større kapasitet ...

Hvis min rekning er riktig så sent på kvelden så måste din LD tilbakelegge ca 22 km før at klippa 1000m2 100% .... ock du skal ha et sakte voksende gress før å være nøyd med at klippa kun 1 gång pr vecka ...

jag klipper nu varje dag ...

Hvis LD laddar så fort vil det gå ut over levetiden på batteriene ...
 
Transporthastighet på Clipper 0.50 m/s vet ej vilken hastighet Worx har.
 
celica90 skrev:
Transporthastighet på Clipper 0.50 m/s vet ej vilken hastighet Worx har.
0,5 m/s vil seja at den vil bruke ca 10 timmer på å kjøre 18 km som trengs før at klippa 1000m2

Works som må tilbakelegge ca 22km ock ha en hastighet på 0,62m/s før at klippe samme areal på 10 timer.
Tiden det tar at ladda batterier tilkommer før båda. I regnestykket er det inte medtatt tiden det tar at venda om.Works som måste kjøra 4km lengre strekka vil få flere vendinger.

Hur fort kjør en Works LD ?
 
peternicklas
rcjofo skrev:
0,5 m/s vil seja at den vil bruke ca 10 timmer på å kjøre 18 km som trengs før at klippa 1000m2

Works som må tilbakelegge ca 22km ock ha en hastighet på 0,62m/s før at klippe samme areal på 10 timer.
Tiden det tar at ladda batterier tilkommer før båda. I regnestykket er det inte medtatt tiden det tar at venda om.Works som måste kjøra 4km lengre strekka vil få flere vendinger.

Hur fort kjør en Works LD ?
Fungerar inte att räkna så då båda är slumpklippare. Det är algoritmerna som styr hur mycket den klipper/h. Du kan lika gärna gissa om något värde för mer info om hur de klipper finns inte. Kanske Worx klipper det dubbelt så snabbt eller inte, vem vet? Och vem bryr sig? Vet bara det att vi på båda fabrikaten INTE behöver Armaflex=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.