peternicklas skrev:
Provade med Biltemas vikter men kan inte få på locket igen. Det blir 2 mm. för högt=((
Fila lite?:)
 
CAH skrev:
Utan att ha provat själv....hur reagerar klipparen, om den är på väg för att ladda sig, om det är stopp på slingan, dvs ett hinder i vägen?
Har ett par nyplanteringar utefter kabeln som jag tänkte att han INTE skulle köra sönder.
Frågar återigen hur djupt jag kan lägga kabeln om jag skall lägga den i marken? Kan tre cm vara ok?
Jag vill minnas att den stångar sig blodig och ger upp, icke optimalt. Detta är dock erfarenheter från förra året, och innan mjukvaruuppgraderingen.
 
R
Kantklippte igår och när den tillslut kom i laddaren hade den 0% kvar.

När jag tryckte hade den kanske 15-20

Så visst går de o kantklippa under 75
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
CAH skrev:
Det är nyplanterat gräs som jag inte vill att han skall köra över. Men iom att det sedan skall klippas även där så har jag lagt kabeln så att den skall klippa även den ytan vad det lider. Känns inte riktigt bra att göra en temporär ö av det hela då jag vill försöka skarva så lite som möjligt :(
Har själv en ny plantering. La en ö runt det och när gräset har kommit upp kommer jag att lägga ihop kabeln rätt ut i gräsmattan, så sslipper jag skarv.
 
Funkar det att dra kabeln rakt ut och tillbaka mitt i gräsmattan? Bra i så fall
 
Nicke Nyfiken
peter_sm skrev:
Funkar det att dra kabeln rakt ut och tillbaka mitt i gräsmattan? Bra i så fall
Funkar fint så länge man lägger slingan ihop. Precis som en avstickare till en ö, fast utan ö :)
 
Har själv en ny plantering. La en ö runt det och när gräset har kommit upp kommer jag att lägga ihop kabeln rätt ut i gräsmattan, så sslipper jag skarv.

Har redan lagt ut kabeln så det är ingen lösning för mig. Om jag inte klipper av kabeln, skarvar och gör en ö, för att sedan återigen klippa kabeln eller dra den ut i gräsmattan... Men då tänker jag lägga ner den i marken annars blir det problem vid vertikalskärning bland annat....
Som sagt, har inte nån större lust att göra för mycket skarvar på kabeln....
 
CAH skrev:
Som sagt, har inte nån större lust att göra för mycket skarvar på kabeln....
Håller med. Men behöver du göra en ö nu så kapa ett ställe och löd ihop skarvarna så ska det inte vara några problem. Fram till gräset vuxit upp har jag kabeln runt ön ovan jord. När jag lägger ihop den kommer den att grävas ner. I dagsläget är hela min tråd nergrävd med undantag av den här tillfälliga ön + 3m jämte carporten där jag fortfarande inte bestämt mig för hur vi ska göra med den ytan
 
  • Gilla
CAH
  • Laddar…
_dalkarl_ skrev:
Jag vill minnas att den stångar sig blodig och ger upp, icke optimalt. Detta är dock erfarenheter från förra året, och innan mjukvaruuppgraderingen.
Så gör den även med nya mjukvaran. Fick en säck jord (1 m3) som lämnades av rakt över kabeln, där krocka han sig trött vid hemgång.
 
milu02 skrev:
Håller med. Men behöver du göra en ö nu så kapa ett ställe och löd ihop skarvarna så ska det inte vara några problem. Fram till gräset vuxit upp har jag kabeln runt ön ovan jord. När jag lägger ihop den kommer den att grävas ner. I dagsläget är hela min tråd nergrävd med undantag av den här tillfälliga ön + 3m jämte carporten där jag fortfarande inte bestämt mig för hur vi ska göra med den ytan
Hur gjorde du när du la ner kabeln? Nåt bra tips på verktyg? Funderar på en "kantskärare" själv...
 
att det är storleken på gräsmattan förstår jag också men kapaciteten vill jag ha reda på. hur mycket den klarar av ca/timme. det står ju på alla andra maskiner hur mycket dom klipper/laddning osv.
eleson skrev:
Det är storleken på gräsmattan som den är lämpad för.
 
CAH skrev:
Hur gjorde du när du la ner kabeln? Nåt bra tips på verktyg? Funderar på en "kantskärare" själv...
Körde old fashion. Sonen gick före med spade, sen petade jag bara ner kabeln. Marken var torr som fnöske så tog vattenslangen och blötte upp spåret innan jag trampade till. 10 dagar senare syns det knappt var kabeln ligger. Men i dagsläget hade jag nog följt rådet som någon la ut. Spåra med vinkelslip, ta ett knivfodral och kapa ena hörnet. Trä kabeln genom fodralet och tryck ner det i spåret. Låter hur smidigt som helst :).
 
peternicklas skrev:
Provade med Biltemas vikter men kan inte få på locket igen. Det blir 2 mm. för högt=((
Attans, jag tänkte ju handla idag. Vilken storlek köpte du? Menar du att metallklämman sticker upp så mycket mer med Biltemas jämfört med bilden från _dalkarl_?
 
Raketn skrev:
att det är storleken på gräsmattan förstår jag också men kapaciteten vill jag ha reda på. hur mycket den klarar av ca/timme. det står ju på alla andra maskiner hur mycket dom klipper/laddning osv.
Det går ju inte att säga eftersom den går slumpvis. Du kan multiplicera klippbredd med förväntad körsträcka på ett batteri, men inget säger att den kan klippa ens 10m2 till 100% på en laddning.
 
KalleBerg skrev:
Så gör den även med nya mjukvaran. Fick en säck jord (1 m3) som lämnades av rakt över kabeln, där krocka han sig trött vid hemgång.

Kan den fånga en Ö på väg hem och fastna i en cirkel där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.