MBygga skrev:
Jag har läst minst 70% här på forat men min kantklipper med mycket lägre laddning än så, 35-40% fungerar åtminstone. Har någon annan kollat eller är min annorlunda.
Inte annorlunda dock REKOMMENDERAR Worx att man har minst 75% batteri för kantklippningen, gissningsvis för att det tar en del kraft om den ska köra hela varvet och dessutom har en del justeringar på vägen. Hos oss tar det ca. 20% av batteriet att kantklippa hem (på högsta läget 60mm) = better safe then sorry.
 
peternicklas skrev:
Okej... ofjädrad massa nej vi har ingen fjädring. MEN om man monterar en vikt som en del har gjort så kommer man att få ett moment runt bakaxeln. Detta moment tillsammans med att roboten rör sig över ojämn mark kan få den att rotera runt bakaxeln vilket KAN medföra att framhjulen får sämre grepp. Därför är det bättre att montera vikter i bakhjulen! Är väl ingen av oss som har en golfgreen?
Det borde snarare vara en fördel om den greppar mindre fram, så vida den inte stegrar sig det vill säga. Jag gillar dock också vikten i hjulen bättre än påhäng bak.
 
Vi kan nog enas om att man får göra som man vill och att fysikens lagar tillämpas automatiskt på den lösning man väljer.
 
  • Gilla
parrapyzz och 1 till
  • Laddar…
Kan man köpa de nya däcken ännu? jag skulle gärna modifiera dem jag har, men bara om man kan köpa nya om planerna går snett.
 
Utan att ha provat själv....hur reagerar klipparen, om den är på väg för att ladda sig, om det är stopp på slingan, dvs ett hinder i vägen?
Har ett par nyplanteringar utefter kabeln som jag tänkte att han INTE skulle köra sönder.
Frågar återigen hur djupt jag kan lägga kabeln om jag skall lägga den i marken? Kan tre cm vara ok?
 
CAH skrev:
Utan att ha provat själv....hur reagerar klipparen, om den är på väg för att ladda sig, om det är stopp på slingan, dvs ett hinder i vägen?
Har ett par nyplanteringar utefter kabeln som jag tänkte att han INTE skulle köra sönder.
Frågar återigen hur djupt jag kan lägga kabeln om jag skall lägga den i marken? Kan tre cm vara ok?
3cm fungerar säkert, vi har varierande djup själva men du får ju testa den efteråt så den fångar upp signalen hela vägen... Sen vad gäller rabatten/planteringen, antingen gör du en Ö eller drar sladden med marginal sidledes så inte hjulen hamnar i planteringen. Har du svängar vid planteringarna hade jag utökat utrymmet mellan sladden och planteringar vid dessa svängar, oavsett klipparmärke behöver robotorna utrymme vid svängar och/eller backning... Vad gäller hindret så försöker den komma förbi genom svängar m.m precis som i vanliga fall MEN den vet ju inte hur stort eller andra faktorer om hindret vilket kan göra att den hoppar på slingan igen längre tillbaks och alltså då kommer köra på samma hinder igen. Vad är det för hinder som skulle köras på = varför lägga slingkabeln där?
 
Redigerat:
Musto skrev:
3cm fungerar säkert, vi har varierande djup själva men du får ju testa den efteråt så den fångar upp signalen hela vägen... Sen vad gäller rabatten/planteringen, antingen gör du en Ö eller drar sladden med marginal sidledes så inte hjulen hamnar i planteringen. Har du svängar vid planteringarna hade jag utökat utrymmet mellan sladden och planteringar vid dessa svängar, oavsett klipparmärke behöver robotorna utrymme vid svängar och/eller backning... Vad gäller hindret så försöker den komma förbi genom svängar m.m precis som i vanliga fall MEN den vet ju inte hur stort eller andra faktorer om hindret vilket kan göra att den hoppar på slingan igen längre tillbaks och alltså då kommer köra på samma hinder igen. Vad är det för hinder som skulle köras på = varför lägga slingkabeln där?
Det är nyplanterat gräs som jag inte vill att han skall köra över. Men iom att det sedan skall klippas även där så har jag lagt kabeln så att den skall klippa även den ytan vad det lider. Känns inte riktigt bra att göra en temporär ö av det hela då jag vill försöka skarva så lite som möjligt. Tänkte jag bara skulle hindra den att köra där under en viss tid nu i början av tillväxten....Och såklart är det ett hörn just i planteringen så igår när jag kom hem hade den stått och sladdat/svängt och nött just där!! :(
 
Ok, då hade jag lagt extra sladd och dragit den så att klipparen inte kör in i detta område (som ett U) i väntan på att det vuxit sig starkt nog om några veckor sen flyttat ut sladden. Försök få in nån bild/skiss hur det ser ut hos just dig i dagsläget med nyplanteringen inritad här på forumet så kan man se det med andra ögon så att säga...
 
Musto skrev:
Inte annorlunda dock REKOMMENDERAR Worx att man har minst 75% batteri för kantklippningen, gissningsvis för att det tar en del kraft om den ska köra hela varvet och dessutom har en del justeringar på vägen. Hos oss tar det ca. 20% av batteriet att kantklippa hem (på högsta läget 60mm) = better safe then sorry.
Samtidigt är man ju alltid närvarande när man kör kantklippning, eller hur? Så skulle den ta slut är det ju bara att köra in den i laddaren manuellt så att man skall ha 70-75% batteri kvar är ju lite overdoing. Jag har som sagt släppt ut den på ett kantklippningsvarv med under 40% utan problem.
Grundfrågan kvarstår då kantklippning fungerar på min med så låg laddning, vilket tidigare påstås inte skulle fungera, så har någon annan provat?
 
det står kapacitet 1000kvm. är det på en vecka eller på en timme eller vad menas. mvh tobbe
 
Det är storleken på gräsmattan som den är lämpad för.
 
Ja jag har alltid irriterat mig på att bränslelampan alltid tänds när det faktiskt återstår 10mil av bränslet i bilens tank, hade ju räckt med ett par mil till godo för mig :rolleyes:
 
Jag har lagt en Ö runt vedboden(inklusive 2 rabatter)när han skall hem och hittar denna tråd så tar han ett varv runt vedboden för att sen gå ifrån den tråden och letar upp kanttråden, och då hittar han hem. Ska öar bete sig så?
 
peternicklas
_dalkarl_ skrev:
Tada! Enligt mig den optimala lösningen på att addera vikt på drivhjulen.
12x30g blyvikter på innervarvet+ 9x15g zinkvikter på yttervarvet. Alla balansvikter avsedda för plåtfälg med trängre "läpp". Vikter för alufälg funkar det med men då får man klämma ihop dem med en tång så de fäster på plastkanten.

Fick lov att lämna tre tomma för där sitter fästet för fälgsidan. Man lossar enkelt på "fälgsidan" via tre plastöron från baksidan av hjulet.

Totalvikt 2 x 495g perfekt centrerat över bakjulen, verkar lösa mina greppproblem på vissa ställen i trädgården och detta helt utan att synas utifrån!

Balanseringsvikter säljs på tex biltema, men kolla måtten så de får plats då de bara säljer Zinkvarianter. Mina hade jag liggande sen tidigare

:)
Provade med Biltemas vikter men kan inte få på locket igen. Det blir 2 mm. för högt=((
 
peternicklas
peter_sm skrev:
Jag har lagt en Ö runt vedboden(inklusive 2 rabatter)när han skall hem och hittar denna tråd så tar han ett varv runt vedboden för att sen gå ifrån den tråden och letar upp kanttråden, och då hittar han hem. Ska öar bete sig så?
Ja. det är helt rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.