Någon som har försökt öppna strömkabelns kontakt?

Har inga inluftsventiler inom räckhåll och att borra kontaktens diameter genom grunden känns lite väl.
Man kan inte vädertäta trafon och ha den utomhus på något sätt?
 
peternicklas skrev:
Rörelseenergin är väl samma oavsett var vikterna är placerade, möjligtvis om du menas masströghet. Dock så är det bättre med vikter i hjulen då detta är en ofjädrad massa.
Jo, du har rätt i sak att det handlar om masströgheten, men min poäng var att det i princip blir jobbigare för hjulen att dra igång en större massa, dvs. att omsätta batteriernas energi till rörelseenergi. Inom bilindustrin där jag håller till strävar vi efter så låg ofjädrad vikt som möjligt för att främja kör- och vägegenskaperna, dvs. att minska accelerations- och retardationstiderna samt minska hoppighet och därmed slir risken. Så att det skulle det skulle vara bättre med högre ofjädrad massa var nytt för mig :rolleyes:
 
  • Gilla
KalleBerg
  • Laddar…
Stort tack till peternicklas och CAH m.fl för svar angående kantklippning. Gjorde som peternicklas skrev o det funkade galant!
 
MBygga skrev:
Jo, du har rätt i sak att det handlar om masströgheten, men min poäng var att det i princip blir jobbigare för hjulen att dra igång en större massa, dvs. att omsätta batteriernas energi till rörelseenergi. Inom bilindustrin där jag håller till strävar vi efter så låg ofjädrad vikt som möjligt för att främja kör- och vägegenskaperna, dvs. att minska accelerations- och retardationstiderna samt minska hoppighet och därmed slir risken. Så att det skulle det skulle vara bättre med högre ofjädrad massa var nytt för mig :rolleyes:
Vad är ofjädrad massa om fjädring saknas :wow: !
 
  • Gilla
Henke2 och 1 till
  • Laddar…
eleson skrev:
Vad är ofjädrad massa om fjädring saknas :wow: !
det var kanske inte jag som började nämna begreppet, eller ...:rolleyes:
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Dock så är det bättre med vikter i hjulen då detta är en ofjädrad massa.
Roboten har ju ingen fjädring... rör sig dessutom i ultra rapid så det kan nog kvitta var vikterna ligger i den bemärkelsen.

Värt att notera är dock att blymannen har gamla däcken.
 
peternicklas skrev:
Med tanke på densiteten borde man få c:a 620 gram med zinkvikter i stället för bly.
Gissar på att du driver med oss, om inte så räkna en gång till...
 
peternicklas skrev:
Jag hade ett problem med min efter att jag lyfte den från laddstationen för att kantklippa.
Frågan kvarstår hurvida du tryckte "stopp" för att avbryta laddningen innan du lyfte ut klipparen, eller om du bara drog ut den.
 
peternicklas
Henke2 skrev:
Frågan kvarstår hurvida du tryckte "stopp" för att avbryta laddningen innan du lyfte ut klipparen, eller om du bara drog ut den.
Då den måste ha minst 70% an batteriet för att kantklippningen ska funka så har jag alltid tryckt på start, d.v.s. den har varit färdigladdad.
 
peternicklas
Henke2 skrev:
Gissar på att du driver med oss, om inte så räkna en gång till...
Förstår inte vad du menar. Bly, 11300 kg/m3, Zink 7130 kg/m3 vid val av Zink istället för bly. 7130/11300 = 63%
63% gånger 990 g = 624 g eftersom utrymmet i hjulen är begränsad så har jag jämfört med samma storlek på vikterna. En motsvarande vikt i Zink är ju då 37% längre då balanseringsvikterna sitter i en fals på fälgen så kan bara längden ändras. Det finns inte mer utrymme i Landroidens hjul än vad blyvikterna är i längd.
Vad har jag missat??
 
peternicklas
MBygga skrev:
det var kanske inte jag som började nämna begreppet, eller ...:rolleyes:
Okej... ofjädrad massa nej vi har ingen fjädring. MEN om man monterar en vikt som en del har gjort så kommer man att få ett moment runt bakaxeln. Detta moment tillsammans med att roboten rör sig över ojämn mark kan få den att rotera runt bakaxeln vilket KAN medföra att framhjulen får sämre grepp. Därför är det bättre att montera vikter i bakhjulen! Är väl ingen av oss som har en golfgreen?
 
peternicklas skrev:
Okej... ofjädrad massa nej vi har ingen fjädring. MEN om man monterar en vikt som en del har gjort så kommer man att få ett moment runt bakaxeln. Detta moment tillsammans med att roboten rör sig över ojämn mark kan få den att rotera runt bakaxeln vilket KAN medföra att framhjulen får sämre grepp. Därför är det bättre att montera vikter i bakhjulen! Är väl ingen av oss som har en golfgreen?
Har inga problem med lyft i framvagnen, verkar snarare mer balanserad nu, dvs. rör sig smidigare över ojämnheter och går fint med bra grepp både uppför och nedför.
 
peternicklas skrev:
Då den måste ha minst 70% an batteriet för att kantklippningen ska funka så har jag alltid tryckt på start, d.v.s. den har varit färdigladdad.
Jag har läst minst 70% här på forat men min kantklipper med mycket lägre laddning än så, 35-40% fungerar åtminstone. Har någon annan kollat eller är min annorlunda.
 
peternicklas skrev:
Vad har jag missat??
Du missade att vi pratade per hjul i första exemplet och jag missade att du pratade total vikt.
 
peternicklas skrev:
Då den måste ha minst 70% an batteriet för att kantklippningen ska funka så har jag alltid tryckt på start, d.v.s. den har varit färdigladdad.
Men du sa att du hade problem när du tog den ur laddaren. Tryckte du på stopp först eller inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.