Hur kan man förvänta sig att klipparn ska gå rakt? Min trädgård har små gropar lite varstans som lätt kan få klipparn att ändra riktning, även fast min tomt är helt plan.
 
eran skrev:
Min drönare drar precis som andra skriver, åt vänster när den vad jag tror ska gå rakt. Är detta en funktion?

Tog en bild på meny 2, någon som kan förklara vad man ser?
Min drar nog inte konsekvent åt vänster utan det varierar med lutning ojämnheter mm. Däremot gör den, liksom Svärfars, som jag tidigare skrivit kursändringar på 20-45 grader då och då, vilket kanske är meningen för att täcka in hela ytan men det verkar ju inte vara så för så många av er andra.
 
gnuttisch skrev:
Hur kan man förvänta sig att klipparn ska gå rakt?
Heading hold gyro i den tex, kolla meny 2 och rotera hjulen samt vrid klipparen så ser du att den har koll på vad som händer. :)
 
MBygga skrev:
Däremot gör den, liksom Svärfars, som jag tidigare skrivit kursändringar på 20-45 grader då och då, vilket kanske är meningen för att täcka in hela ytan men det verkar ju inte vara så för så många av er andra.
Min verkar inte göra detta.
 
depalma skrev:
Misstänker att du menar den bilden jag lade ut på min altan. Klipparen står där under och tar sig ut utan några som helst problem. Se till så att laddstationen inte står för lång in i sitt "garage", de nbehöver ju komma ut en bit när den backar.

Tack, äntligen! Trodde ett tag att jag blivit hjärntvättad och drömt om den där bilden. Vilken sida var den på, kommer du ihåg det? Har letat som en tok men inte hittat!.

Tror jag kom på lösningen på mitt problem imorse. Den får helt enkelt stå diagonalt under verandan så att den efter sin backning och 45 graders-sväng står med nosen rakt ut mot gräsmattan...
Stationen flyttades kl 05 imorse, då sov klipparen fortfarande, inställd till att starta kl 16 i eftermiddag.
Är det av vikt att laddstationen står helt i våg när klipparen laddar? Något som kalibreras eller nåt under laddning?

Frågvis men glad

/Anders
 
Hej. En fråga gällande kantklippning. Testade att trycka på hemknappen när maskinen var ute o körde häromdagen. Inget hände överhuvudtaget, batteriprocent nära hundra. Gör jag fel som går efter den med krökt rygg och trycker på hemknappen under tiden som den klipper?
 
Tror du ska trycka på hemknappen när klipparen inte är igång. Jag lyfte ut min från laddaren häromdagen, ställde den precis efter laddaren och tryckte på hemknappen....den kantklippte hela vägen runt tomten.
 
  • Gilla
TomasK
  • Laddar…
Igår kväll hade gräsklipparen kört ett tag på tomten men beslutade sig för att "gå" till laddstationen. Den slutade då klippa, letade upp avgränsningskabeln och "gick" till laddaren. Då jag tittade på hur mycket batteri det var kvar så var det över 40%. Jag hade kört ut den genom att trycka på startknappen.
För att vara på säkra sidan att den inte gav sig ut idag medans jag är på jobbet, då inte allt är riktigt fixat med kabeln, så stängde jag av klipparen när den stod på laddning. Då slocknade den röda lampan och den lyste grön. Som jag förstår det laddar den inte då. Är det så att klipparen inte laddar när den är avstängd på ON/OFF-knappen?

/Anders....igen.... :confused:
 
Har ni tips på vart man billigaste köper begränsningskabel?
 
peternicklas
CAH skrev:
Tror du ska trycka på hemknappen när klipparen inte är igång. Jag lyfte ut min från laddaren häromdagen, ställde den precis efter laddaren och tryckte på hemknappen....den kantklippte hela vägen runt tomten.
Om den står i laddstationen så tryck först på start så att den lämnar stationen själv. När den har börjat att klippa tryck stopp, rikta in den mot slingan och tryck hem.
 
  • Gilla
TomasK
  • Laddar…
Duger det med "fulkabel" så köpte jag liksom nån annan här på forumet 200 meter telefon-kabel från arme'n (totalt 400 meter) för 200kr+frakt från nåt ÖB neråt Göteborg....funkar hos mig där jag skarvat på min 180-meterskabel med cirka 20 meter. Tror kabeln var från 1959!
 
  • Gilla
Börje 51
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
TomasK skrev:
Hej. En fråga gällande kantklippning. Testade att trycka på hemknappen när maskinen var ute o körde häromdagen. Inget hände överhuvudtaget, batteriprocent nära hundra. Gör jag fel som går efter den med krökt rygg och trycker på hemknappen under tiden som den klipper?
Är den ute och klipper så får du trycka på stora stopp-knappen, ställa den på kanttråden efter laddaren och sedan trycka på hem-knappen (huset). Då klipper den hela varvet om det finns tillräckligt med kraft kvar i batteriet. Står den i laddaren och är i väntläge så lyft ut den och ställ den på kanttråden efter laddaren och tryck sedan på Start-knappen och sedan direkt på hem-knappen innan den börjar köra.
 
peternicklas
Nicke Nyfiken skrev:
Är den ute och klipper så får du trycka på stora stopp-knappen, ställa den på kanttråden efter laddaren och sedan trycka på hem-knappen (huset). Då klipper den hela varvet om det finns tillräckligt med kraft kvar i batteriet. Står den i laddaren och är i väntläge så lyft ut den och ställ den på kanttråden efter laddaren och tryck sedan på Start-knappen och sedan direkt på hem-knappen innan den börjar köra.
Nej, lyft aldrig ur den från laddstationen.
 
Nicke Nyfiken
peternicklas skrev:
Nej, lyft aldrig ur den från laddstationen.
Varför inte? Jag lyfter bakhjulen 1-2 cm och drar den bakåt ur laddaren innan jag lyfter upp den. Är det ett problem att göra så?
 
peternicklas
Nicke Nyfiken skrev:
Varför inte? Jag lyfter bakhjulen 1-2 cm och drar den bakåt ur laddaren innan jag lyfter upp den. Är det ett problem att göra så?
Jag hade ett problem med min efter att jag lyfte den från laddstationen för att kantklippa. När den kom tillbaka till laddstationen så gick den in och sedan ut och sedan in..... den höll på att stånga sönder laddstationen. I och med att du lyfter ut den från laddstationen så kan det bli fel i programmeringen. Jag gör som jag skrev innan och har inte råkat ut för detta fler gånger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.