Denna fina antika koppling såg jag i Södertälje, lite tveksam om den var spänningssatt :)
2014-04-25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittade detta när en taklampa skulle upp idag.
takdosa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd skarvad mot gulgrön.
En annan röd mot brun.
Två röda ihop i en tredje plint.
Svart mot vit, mot fler vita.
Blå mot svart.
Inte lätt alla gånger...

Sedan denna fining:
ytterlampa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytterlampan skarvad med en bit plåtkulo med gamla sortens tomtemössor bakom en mönsterpressad masonitskiva. Jord? Finns i blomkrukor...
Med lite (mycke...) möda gick det att dra i en uppskalad EKK och jo, den röda i dosan var faktiskt jord. Bara en röd dessutom, nästan rekord:p
 
TechMark skrev:
Känns som ett bilbatteri var lite overkill för den aktiviteten, själv gjorde jag samma sak med både 9-volt och 4,5-volts batterier och Svinto.
Provade det av misstag en gång, när jag letade efter nått på stökiga arbetsbänken började det plöttsligt brinna på bänken, var ett litet 9v batteri som vält omkull på ett paket stålull, stod en lacknaftaflaska precis brevid så det kunde blivit ännu mer spännande men det gick bra. Har mycket mer respekt för små batterier efter den händelsen :eek:
 
T
På Korpstigen i Upplands-Bro i början av 90-talet så hyrde jag i en 3:a på bottenvåningen som hade grovkök.
I detta grovkök fanns en tvättho, ett torkskåp samt ett 3-fas-uttag för tvättmaskin av den gamla typen med skruvplint.
Döm om min förvåning när jag skruvar bort locket för att koppla in en tvättmaskin, samtliga kablar är av vit EKK enledare.
Eftersom jag redan från början fattade misstankar om att allt inte stod rätt till så åkte multimetern fram.
Plinten var kopplad som följer:
Jordplint - Fas
Nollplint - Fas
Fasplint1 - Nolla
Fasplint2 - Jord
Fasplint3 - Fas

Kuriosa är att i samma lägenhet var samtliga telejack dragna med samma vita EKK-ledare som alla eluttag.
Behöver jag nämna att jag inte bodde kvar särskilt länge i den lägenheten? :)
 
Det här med att det spisar skall anslutas med fast inkoppling för att det annars är så lätt att det blir varmgång i stickproppar/perilex
ImageUploadedByByggahus.se1399924848.288913.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5 månader gammal var installationen och "en riktig elektriker" hade gjort det.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Har han kopplat en RK med vanlig Wago????
 
Hmm, det verkar så...läser på en av mina Wagoförpackningar och de är godkända för en- och fåtrådiga ledare, för mångtrådiga ska det vara den öppningsbara varianten.
 
Med tanke på hur illa de kan va att få in en fåtrådig ledare i en Wago så känns det ganska uppenbart att man Inte kör mångtrådig ledare i en Wago 773
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Värt att notera att många av de tunnare " snabb kopplings modellerna" Bara få ta EK.
Jag har skrotat wago. De är ju tröga som fan att få i. Kardeler viker sig och så. Har börjat med hellerman istället. Klart mycket smidigare att koppla.

För er information så ska wago ha en ny wago 222 på G dvs knäpwago'n. En där man inte får ont i fingrarna efter att ha kopplat ett par stycken.

Vart är förresten dragavlastningen i denna dosa till den svarta kabel?

Den grå Pipelife (ser ut som det va?) slangen Här hade man satt en stuts så att man fått en anslutning som inte kan glida ur. Eller "snålvarianten" där man isf bemödar sig med att sätta två klammer precis innan dosan.
 
Jag använde 222 till hällen vilket faller sig naturligt eftersom den behöver kunna kopplas loss på ett någorlunda enkelt sätt vid service.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Jag stod med en wago222 i handen men installationen är inte mitt ansvar så jag sa till honom att ta dit en elektriker.
Han skulle skicka sin son, som är visst var elektriker.
Får hoppas att det blir bättre ...
Jag är alltså bara servicetekniker och ingen elektriker men dessa kopplingar är rätt vanliga, inte första som bränner av.
 
-=fullmoon=- skrev:
Värt att notera att många av de tunnare " snabb kopplings modellerna" Bara få ta EK.
Jag har skrotat wago. De är ju tröga som fan att få i. Kardeler viker sig och så. Har börjat med hellerman istället. Klart mycket smidigare att koppla.

För er information så ska wago ha en ny wago 222 på G dvs knäpwago'n. En där man inte får ont i fingrarna efter att ha kopplat ett par stycken.

Vart är förresten dragavlastningen i denna dosa till den svarta kabel?

Den grå Pipelife (ser ut som det va?) slangen Här hade man satt en stuts så att man fått en anslutning som inte kan glida ur. Eller "snålvarianten" där man isf bemödar sig med att sätta två klammer precis innan dosan.
Dragavlastning fanns det faktiskt. Syns kanske inte det tog stopp när jag drog i sladden.
 
torbeno skrev:
Det här med att det spisar skall anslutas med fast inkoppling för att det annars är så lätt att det blir varmgång i stickproppar/perilex
Med en korrekt monterad Torix hade detta aldrig hänt. ;):surprised:
 
  • Gilla
platon1980 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Med en korrekt monterad Torix hade detta aldrig hänt. ;):surprised:
Du har säkert rätt, absolut!
Det jag menar är samlingsbegreppet "fast inkoppling". Här tog väl elektrikern vad han hade i fickan och så gick det som det gick.
Det lilla jag gör i installationsväg så är det alltid wago222 som gäller.
 
Det är alltid skönt att hela ''branden'' höll sig i kopplingslådan och inte spred sig till köksskåpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.