Nu är det dags att planera sommarens arbeten. Vi bor i ett tegelhus från 1920 och vi såg redan förra sommaren att vissa bitar av husets tegelfasad bör fogas om. Vi försökte lite förra sommaren men det var väldigt pilligt och svårt att få in bruket mellan stenarna.
Är det någon som har lite tips hur man lättast får in bruket? En tårtspritsare kanske?

Tacksam för hjälp!

Och god fortsättning förresten!

Ulla-Maija

K
Fogslev och fogplatta om du inte kör med fogspruta.

OBSERVERA att hus före 1950 har kalkbruk i fogarna och inte cement eller kc. Hydrauliskt kalkbruk kan köpas på lite bättre sorterade byggvaruhandelshus. Om du anväder cement eller kc riskerar du att tegelstenarna spicker när det är kallt, eftersom fuktvandringen inte längre kan ske i fogen och istället sker i teglet.

Det finns ju smala specialslevar som är lättare att få in bruket med.

Hej, jag har testat Hagilabs fogspruta, men den var ingen höjdare tyckte jag. Det var mycket enklare och gick fortare att pilla in bruket med fogslev och platta. Ändå är jag bara hobby-murare :)
Jag köpte några fogfräsar till vinkelslip, och fräste ur ca halva djupet på fogen, och fogade sedan om.
Glöm inte att vattna teglet om du gör jobbet när det är varmt ute

lordi skrev:
Hej, jag har testat Hagilabs fogspruta, men den var ingen höjdare tyckte jag. Det var mycket enklare och gick fortare att pilla in bruket med fogslev och platta. Ändå är jag bara hobby-murare :)
Jag köpte några fogfräsar till vinkelslip, och fräste ur ca halva djupet på fogen, och fogade sedan om.
Glöm inte att vattna teglet om du gör jobbet när det är varmt ute

Vad var det som var kasst med fogsprutan? Funderar själv på att köpa en sådan då jag måste laga lite fogar. Det ser ju onekligen grymt enkelt ut om man tittar på "reklamfilmen".

Jag köpte sprutan och gav det ett försök, den chokade sig hela tiden när jag började..... jag gav upp, och lade i med fogslev. Tog rätt lång tid för en balja med bruk. (även med smala sleven).

Dagen efter tänkte jag att jag ger sprutan en chans till... med lite tålamod hittde jag den "rätta" konsistensen för bruket, och lärde mig känna när "den börjar sätta igen sig" (då drämmer man den i backen så flyger pluggen ut), och sen gick det bra.
1 balja bruk lade jag i på ca 15min.

Med fogsleven tog det mig avsevärt längre tid.

Jag gjorde en kortsida på huset, 8x3m, fogsprutan sparade mig åtskilliga timmar !

Som tidigare nämnts så tänkt på urfräsnings (fog-)djupet, vattnandet (före & efter) och vilket bruk ni skall ha.

• Gilla
eefwah
  • Laddar…
Ursäkta min okunnighet men varför måste man fräsa ut en två centimeter av bruket..om det nu är starkt? Fäster inte fogbruket annars eller varför? Jag hade tänkt göra en reparation, där jag bara tar områden där fogen lossnat och helst skulle jag bara vilja ta en fogslev och foga om just här - inte fräsa bort. Antar att detta är fel - men varför?

M
Fel och fel, det är det inte. Det handlar om vilket resultat man vill ha vad gäller hållbarhet och utseende. Lappar man i bara där man tagit bort löst bruk får man gärna nyansskillnader i färgen jämfört med den gamla fogen. Djupet man fogar spelar även ganska stor roll för hållbarhet, det blir alltid en "skarv" mellan det gamla och det man fogar i som inte håller ihop lika bra som en homogen bruksfog. Om du gör som du skriver att du vill se då till att trycka hårt med fogsleven när du bottar med bruk, då blir det så bra det kan bli.

• Gilla
Knaggen
  • Laddar…
Vill föresten nämna att jag använt fogsprutan och gillade den. Som beskrivits ovan är det viktigt att bruket har rätt blandning och att man "knackar till den" när bruket förorsakar en propp. -- Att jag lånade ut sprutan till en som körde den med slagborrmaskin får ses som en olycklighet. Kommer dock att köpa en ny fogspruta när huset behöver fogas om!

Skriver i denna tråden då jag tog första bästa efter ett sök.
Min fasad börjar vittra sönder. Fogarna i mellan teglet börja släppa lite varstans och är mycket löst.
Jag tänkte ge mig på att foga om lite på vissa ställen tills jag har råd att hyra in ett proffs. Huset byggt -56. Troligtvis mycket kalk i bruket då det är helt vitt/grått med små sten. Men jag förstår inte vilket bruk jag ska ha? Har hittat ett bruk på bygghemma: http://www.bygghemma.se/utomhus/byg...campaign=pla&gclid=CMD-kPaT_MwCFcfbcgodc7wHvg
Är det rätt? Bruket måste vara sorten som andas. Vet ni om ett bruk dom finns på t ex Jem o fix, K-rauta så skulle kag vara vääääldigt tacksam!!

Ganescha skrev:
Jag tänkte ge mig på att foga om lite på vissa ställen tills jag har råd att hyra in ett proffs. Huset byggt -56. Troligtvis mycket kalk i bruket då det är helt vitt/grått med små sten.
Tänk bara på att det kan fördyra kostnaden att hyra in ett proffs senare, om du nu lagar det lite här och där.
Då är det svårare att fräsa ut senare pga av hårdheten på fogen på de lagade ställen.

För övrigt brukar det se ut som skit om man bara "lappar i" lite här och där.

Satsa på att foga om en hel yta åt gången typ en gavel, långsida eller var nu behovet är som störst.

Det brukar ju vara mest utsatt på södersidan, medans norrsidan i regel klarar sig längst. Väster- och öster sidan någonstans däremellan.

Således behöver man i regel inte foga om hela huset samtidigt.

M
Nej det är inte att rekommendera. Använd samma bruk som har använts tidigare.

Vet man inte så får man nog dels rådfråga en murare och dels gissa lite, vilket du redan gjort.

Angående bruket som du länkade till, så är det säkert helt OK iom att det verkar var frostbeständigt. Det är dock konstigt att det inte är klassat som hydrauliskt, vilket det brukar vara när det klarar frost.

Jag hade nog dels hört med en murare och om ingen kan ge en bra gissning så hade jag använt hydrauliskt kalkbruk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.