Turbo123 skrev:
Minsta bredd med pappersmallen för smal passage är 1,2m. Annars är gränsen 2m utan pappersmall.
Surt, men jag kan kanske trixa lite för att få till 1,2m. Behöver hela ytan vara gräs eller funkar det med stenplatta och jord?

Kanske ute och cyklar nu, men om man tänker sig 14cm mellan trådarna och att klipparen går så gott som mitt på tråden så borde man klara sig på under metern med tanke på maskinens bredd.

Får se om man kan mäta imorgon när det är ljust hur mycket klipparen härhemma behöver - dock behöver den förmodligen minst 1,2meter vid ingången för att känna av den annars kommer den att haka på den motsatta tråden.

Så var det här innan jag minskade den förinställda inställningen på 7 som avgör hur mycket den kan variera vilket spår den skall ta på ex hemvägen.

6
mmmmagnus skrev:
I det här testet, genomfört av Husqvarna, påstås det att bara deras 330 x klarar begränsningskabel i nedförsbacke och att Robomow RS 630 lämnar spår efter begränsningskabeln. Vad är era erfarenheter?

Test mellem Husqvarna Automower og andre konkurre…: [länk]
Din länk funkar inte.

Det är ju skillnad på en bredd där klipparen ska transportera sig mellan zoner och följa linan och smala passager där den klipper. Teoretisk så borde den minsta bredden vara klipparen bredd+14cm. Eller är jag ute och cyklar? Detta förutsätter att klipparen är inställd på att följa rakt över linan.

Jag skulle kunna stenlägga passagen, så länge klipparen kan ta sig fram.

mmmmagnus skrev:
Tack! Så här ska det vara: [länk]
Riktigt intressant test. Enligt den har jag valt den näst bästa. Men för mig den bästa då knivarna tuggar i sig småpinnar som träden släpper och höstens kastanjer och löv. Spåren kan jag hålla med om vid torrt väder. Men det varierar. Eftersom Robomowen är ganska tung så kan den slira till när den kör nerför en backe mot en tråd. De borde lägge in en mjukare broms i programvaran. Som det är nu fungerar det inte 100% med avgränsning i backe.

mmmmagnus skrev:
I det här testet, genomfört av Husqvarna, påstås det att bara deras 330 x klarar begränsningskabel i nedförsbacke och att Robomow RS 630 lämnar spår efter begränsningskabeln. Vad är era erfarenheter?

Test mellem Husqvarna Automower og andre konkurre…: [länk]
RS630 kan ställas in så att den går i flera olika spår längs begränsningskabeln från gång till gång, då ska det inte bli spår.

Dock har jag personligen problem med att den kör förbi mina smala passager (1.2m) då och då, men den inställningen på. Med inställningen av kör den dock alltid in i smala passager, men viss spårbildning kan då skymtas.

Angående begränsningskabel i backar är min erfarenhet den är rätt så tung och svårstoppad i branta nerförsbackar, så en begränsningkabel bör inte korsa rätt över en backe, utan bör istället gå ut med lutningens riktning.

Redigerat:
Minst sagt en mycket positiv recension ja. :) Men tycker den låter oroväckande mycket om man följer videolänken i recensionen. Låter den så på riktigt eller är det micen som förstärker ljudet?

Freddan101 skrev:
Minst sagt en mycket positiv recension ja. :) Men tycker den låter oroväckande mycket om man följer videolänken i recensionen. Låter den så på riktigt eller är det micen som förstärker ljudet?
Tror micen förstärker ljudet en del, men den låter mer första sekunderna när den startar upp. Jag stör mig inte alls på ljudet och på 10-15m avstånd får man anstränga sig om man ska höra den.

Freddan101 skrev:
Den har två lägen. När den klipper kant längs tråden låter den mer. Känns som om det är det läget de mätt upp. Normalläget upplever inte jag som störande. Men min klippare surrar inte runt alltför nära. Är ljudnivån viktig kanske HQ passar bättre. De är riktigt tysta.

Jag gillar att knaprar i sig smågrenar, kastanjer och löv. Det gör inte HQ lika bra...

Klippbredden är ju inte fy skam på RS630 heller. Och kantklippningen.

mattiaswahlberg skrev:
Den har två lägen. När den klipper kant längs tråden låter den mer. Känns som om det är det läget de mätt upp. Normalläget upplever inte jag som störande. Men min klippare surrar inte runt alltför nära. Är ljudnivån viktig kanske HQ passar bättre. De är riktigt tysta.

Jag gillar att knaprar i sig smågrenar, kastanjer och löv. Det gör inte HQ lika bra...
Grannen har den enklaste modellen från HQ, väldigt tyst. Men kanterna ser bedrövliga ut. Man får nog räkna med lite mer ljud när maskinen är kraftfullare.

Kommer ha en gräsmatta på knappt 300 kvm. Blir det overkill med denna modell?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.