Gjort klar rördragningen, han tyvärr inte spackla igen det pga gäster
DSC_0270.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Flytspacklat upp utrymmet för toafixturen till samma nivå som klinkern
DSC_0274.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spacklat rören för spegelbelysning och även tappvatten för tvättmaskin och lite andra ställen.
DSC_0275.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borde inte behöva spackla mer nu för att tätskiktet ska gå att få dit bra, så trött på gipsputs!
Kvar att göra är att fixa dit dörrkarmen, slipa och dona lite i vissa hörn så att tätskiktet får bra hörn att täta mot.
Köpa och montera armatur och galler för frånluftsventilation
 
Redigerat:
Det är ett heltidsprojekt att passa in dörrblad och karm. Nästan så man borde kasta orginaldörrbladet och sätta in nytt
DSC_0276.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Imponerande! Blir nog jätte bra det där! har nästan streck-läst alla sidor (fuskat lite då och då med att bara kolla bilderna) undrar lite vad du har för budget på badrummet? Gjorde ett badrum i min förra lägenhet med ungefär samma förutsättningar. Mycket tråkig gipsputs för att få det rakt. Jag spräckte den budgeten med lite mer än det dubbla (y) Men kul projekt är det, med badrum.
 
Tackar! :D Funderat över om jag kanske lägger upp för mycket bilder :D

Jag har faktiskt inte räknat på det, men så dyrt blir det ju inte då vi gör allt själv (Om man struntar i att räkna arbetstid). Men klart det springer ju iväg med materialet det gör det ju. Får kolla alla fakturor sedan (Dricka en stor whisky först). De största posterna är iallafall kakel, klinker, möbler, tätskikt och avjämning / eps.
 
AndersMalmgren skrev:
Tackar! :D Funderat över om jag kanske lägger upp för mycket bilder :D
Kan aldrig bli för mycket bilder! :) Kämpa på!
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Det kanske är läge att lägga i dragtråd till spegelbelysningen. Ser ut som det kan bli pilligt.
 
hehe, ja där kommer man få pilla lite, men är ju raka fina vprör utan böjar. Tänkte dra tråden så att det sticker ut öglor och sedan kapa den och sedan dra tåtarna genom hålet i armaturen.

astro.png

Jag har använt 32mm avloppsrör och armaturens överkant på hål stämmer överens med överkant på 32mm röret. Så det finns lite mån att hålen i spegel och spegeln själv inte hamnar exakt där vi tänkt (Det är ju det färdiga kaklet som får styra).

edit: Jävligt kass ritning enligt mig, man får anta att monteringshålen är centrerade på armaturen och sedan anta att hålet för tråd är ungefär centrerat mot hålen för montering. Hade jag gjort den ritningen hade jag självklart satt in de måtten med
 
Redigerat:
Precis täckt kragen på röret så nu går en manschett dit utan problem
DSC_0287.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har slipat och skrapat alla ytor så att de ska vara släta och jämna, tror det börjar bli färdigt för tätskikt!
DSC_0288.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något som är mer nattsvart är detta
DSC_0285.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På något jävla magiskt sett har dörrbladet från det att den togs ner före rivning och nu slagit sig. Och det är inte lite som ni ser. Säkert 20mm när dörren är i botten i nederkant ser det ut sådär i överkant. Hur fan kan det blivit såhär? Det enda jag gjort är att gjort den färgren och grundat den.

Hur fan ska jag lösa detta, lags massor med tid på karmen, men inte kan man hitta ett dörrblad som passar exakt i den karmen?

DSC_0286.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik777
  • Laddar…
Är du säker på att den verkligen slagit sig efter att du tog ner den? Nu vrider du ju karmen efter din putsade vägg och dörr/karm satt kanske något vriden i många år tidigare men där man putsat väggen mot karmen så att det inte syntes. Men det ser iofs mycket ut.

Hade liknande problem i huset i Skåne när jag gjorde en toalett men jag monterade karm och dörr så bra det gick först och putsade sen väggarna mot karmen för att få det snyggt.
 
jag har sett till att karmen är så pass lodrät det går. Det är kanske att den inte satt så lodrätt med den gamla karmen, sedan är det ju en helt ny karm med. Men det är ju som sagt 20mm fel. Kan inte varit så mycket med den gamla karmen för då hade ju det märkts med ögonmått. Kanske det torkat när vi värmt den med värmepistolen när vi gjorde den färgren. Men isåfall är det första gången det hänt mig att en dörr blir skev av det.

Ska fundera på mina options mer noggrant idag. Kanske även hittat ett ersättningsdörrblad på http://www.byggigen.se/
 
Det är inget konstigt att en gammal dörr inte passar i en ny karm. Man brukar ju eftersträva att alltid ha med karmen om man flyttar en dörr. Jag tror inte den slagit sig om du bara tagit ur den och haft den inomhus. Det hade varit skillnad om du haft den i spänn, typ i en karm som inte passar en längre period. Gamla dörrar kan ju vara hur krokiga som helst och flyttar man den får man vara beredd på att justera en hel del.

Din ny karm ser ut att vara väldigt precis. Inte mycket springa mellan dörr och karm. Inte så mycket mellan karm och dörrhål heller.

Om dörren inte passar som din brukar man väl justera karmen. Hugga ur karmen där det tar i, hyvla av dörrbladet om det tar i tröskeln etc. Kanske knäcka gångjärnen som dock kräver viss justermån mellan dörr och karm.

Någon expert är jag inte men varit med och flyttat ett handfull gamla spegeldörrar med en erfaren snickare. Omöjligt är det inte.

//Johan
 
  • Gilla
PannahoJ
  • Laddar…
Jo, så är det, men 20mm är mycket. Väldigt mycket.. Några millimeter kan man justera på det sett du beskriver. Jag förstår inte riktigt hur den kan slå sig så mycket pga ny karm. Men, men. Ska undersöka mer idag. Han bara konstatera igår hur överjävligt det var. Tex ska jag se hur skev den är när den ligger lös. (Vilket jag vet att jag gjort).

Vi behövde inte tvinga dit den på gångjärnen så den borde vara lika skev när den ligger lös
 
Bara en tanke, men man kanske kan ta bort dörrbladet, lägga det i spänn (ev. överkompensera lite), och skruva ditt ett plattjärn på ovankanten av dörrbladet?
 
Hmm, dörren har faktiskt en justering diagonalt från den tillverkats. Undrar om det är den som släppt.

Edit: der räcker nog inte med ett stål i överkant. Man får nog tillverka en ram som man fräser in i dörren :)

Edit: ni kan se justeringen om ni zoomar in bilden ovan. Den börjar vid övre gångjärnet
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.