Masses skrev:
Nej jag är oxå rädd att krafterna blir för stora. Alternativt tänkte jag sätta en rail på ovansidan och en rail på sidan. Fick lite inspiration från Bob Lumberjocks. Han använder sig av en H-formad historia men jag kan inte hitta sådan i Europa tyvärr.
[länk]
Det är bara att bygga på, gör en instruktionsfilm för oss nybörjare när du endå håller på ;)
 
Masses skrev:
Hej!
I nuläget kommer jag inte att sälja mina 3D modeller digitalt... Jag vågar inte tänka på hur många timmar och hur mkt plast som gått åt till ta fram dessa. Själviskt kanske, men digitala saker har en förmåga att spridas fort på nätet.
Fullt förståeligt. Blir till att hämta inspiration från bilderna på dina alster istället.
 
phl skrev:
Förstår inte riktigt vad du skulle ha för nytta av Masses webshop om du har en egen plastskrivare. Det som säljs är utskrivna föremål, inte ritningar eller solider.
Jag läste lite slarvigt, trodde att det var modellerna som såldes i webshopen. Lite som Wandel säljer sina grejer.
 
Nej dags att få tråden på rätt bana igen... Plast i all ära :)
Har behov nu att få i ordning på alla mina systainers, det börjar bli ganska många och fler är på väg as I write :p
Min ursprungliga tanke var ju att få in alla systainers under arbetsbänken. Att sätta expansionsbeslag på dom tvärgående profilerna var tanken från början men jag insåg ganska snabbt att det skulle ju inte räcka på långa vägar. Dessutom är man ju oxå låst höjdledes då alla tvärgående profiler måste sitta på samma höjd om ni förstår vad jag menar... Se vänstra facket på bilden. Alternativet är att sätta fast en tunn MDF/Ply skiva och därmed kunna vara lite mer flexibel och oberoende av vad som finns på andra sidan så att säga, se mitten facket.

Kap12_1.png


Alternativ 3 är att smälla ihop några Sysports som man kan ha rullandes runt samt ha kanske ngn mer stationär verktyg ståendes ovanpå. Profilerna är inte lika kraftiga som dom andra byggena utan jag tog 30mm´s varianten. Det är ju den klart dyrare varianten men tänkte samtidigt kasta ut några köks skåp jag har som är fasta och i princip tomma så man kan få ett mer mobilt alternativ.

Kap12_2.png


Vad säger pöbeln, finns det andra roliga lösningar?

Kap12_0.png
 
  • Gilla
spånhyvel och 3 till
  • Laddar…
Om du letar efter annat än komplimanger är du nog på fel ställe. Vi är alla summa av beundran med en hint av avund.

PS kör på sysportvarianten om du har plats. Gör den inte dubbel om du inte måste av finansiella eller andra skäl.
 
Grymt projekt! Det här kan göra ont i plånboken, för jag tittar på att bygga lite nya bänkar i sommar...

En liten OT-fråga: Någon som har förslag på var man kan få en liten pryl 3D-scannad utan att ruinera sig?
 
Profil kostnad för en Dubbel Sysport är 61 euro och för Singel Sysport är 35 euro... Tillkommer ju kostnad för expansionsbeslag, hjul och MDF/Ply för utdragslådor och topp. Tål att funderas på det här
 
jonmo skrev:
Om du letar efter annat än komplimanger är du nog på fel ställe. Vi är alla summa av beundran med en hint av avund.

PS kör på sysportvarianten om du har plats. Gör den inte dubbel om du inte måste av finansiella eller andra skäl.
Hehe tack... Får kanske börja ta fram penna och papper istället ;)
 
agehall skrev:
Grymt projekt! Det här kan göra ont i plånboken, för jag tittar på att bygga lite nya bänkar i sommar...

En liten OT-fråga: Någon som har förslag på var man kan få en liten pryl 3D-scannad utan att ruinera sig?
Jag har kontakter med 3D Scanner, är det inget avancerat så går det oftast snabbare att modellera upp den i 3D. PMá så ska jag se om jag kan hjälpa dig
 
Är det våra vänner i tyskland som får leverera aluminium eller har du hittat ännu bättre priser? Jag tycker det låter billigt med 61€ för allt det där...

Jag funderar också på en systainerförvaring, för mindel blir det något långsmalt med en plats för gersåg bredvid...
 
Yepp, det är Motedis jag snackar om. Hrmm nu när du säger det så är det nog priser utan moms iom att jag är reggad som företagare.
 
Jag hade funderat över lösningen med låddor under arbetsbänken. Om det inte är så att lokalen som syns som miljö kring sista bilden finns till förfogande är det maximalt platsutnyttjande som gäller.

Kan du inte komplettera arbetsbänken med fyra vertikala tunna profiler vid varje "vägg" så att du kan fästa expansionsbeslagen i dessa profiler i stället. Med snajsiga muttrar kan man ju sätta varje Systainer på valfri höjd.
 
Masses skrev:
Hehe tack... Får kanske börja ta fram penna och papper istället ;)
Alltså för att förtydliga: Om du har råd och inte behöver en stor topplatta, gör flera smala stället för att göra en stor och klumpig.
 
Oavsett enkel, dubbel eller trippelbredd så kan de vara idé att ha en skiva på toppen i samma höjd som bordsågen, kap/ger och arbetsbänk. Framförallt vid hantering av skivor eller långt mtrl och speciellt när man har liten lokal. (kräver dock att det är tomt på dessa ytor :rolleyes: )

I ditt fall kan det väl även vara lämpligt att anordna någon form av dockningslösning mot övriga arbetsytor?
 
Hehe nej det är tyvärr inte mitt utrymme, I wish... Snajsiga muttrar klingar fint i mina öron, tål att tänkas vidare på!
Att ha dom under arbetbordet är ju bäst för då är dom nära tillhands när man behöver dom. Men jag borde ha lärt mig läxan från mitt förra MFT att iom att jag har en långsmal verkstad så står arbetbordet allit med ena långsidan upp mot något. Och enligt lagen om alltings jävlighet så är det ju alltid så att man behöver komma åt Systainer som är på andra sidan och då får man böka runt och flytta runt på bordet. Hade jag haft lite mer plats i bredd så är det bäst. Man skulle oxå kunna göra som Herr Henn och hans uberarbetsbord och placera skåp under/ i facken.

Kap12_4a.png

Kap12_5a.png

Här är förresten skåpen jag skrev om, 2 dubbelskåp som jag funderar på att ersätta med SysPorts.

Kap12_3.png
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.