Davve75 skrev:
Någon som kan komma med för och nackdelar på Fibaros nya multisensor (525:) vs Aeon Labs (479:).
Det är lite påskrabatt (8%) på m.nu
Visst fungerar Fibaros brandvarnare till Zipaboxen.
Brandvarnaren: har en som jag inte monterat upp än men allt funkar bra.
 
Aeon Labs multisensor kan man mata med 5V via USB. Det måste vara smidigt att slippa batterier.
Någon som vet om Fibaros endast går på batteri, och i så fall ungefärlig livslängd innan man måste byta.
 
Kan säga att Aeon verkar dra endel batteri, min ligger på 81% efter ca 6 veckor. Men det beror såklart hur ofta den skickar kommando till controllern.
 
Ja då lutar det åt ett par batteribyten per år. Det är nog lite för mycket. Kan du inte ställa den så du kan mata den via USB?
 
Aeon 4-in-1 gör sig bäst med USB ström matning ;)
 
Hej!

Jag har egentligen bara hamnat här av en anledning. Jag vill kunna tända och släcka ett antal lampor från flera olika ställen, där jag monterat Renova-switchar.

Kan jag sätta Nexas batteridrivna trådlösa sändare i dosorna på var och en av switcharna och använda Zipaboxen som trappkopplare? Jag vill alltså inte fräsa en massa tändkabelrör.

Det är denna jag menar:

http://www.kjell.com/sortiment/el/e...are/sjalvlarande/nexa-2-kanals-sandare-p50307

Sen lär det ju bli mer grejer efterhand, om jag har förstått tråden rätt. :)

/Bosse
 
bomellberg skrev:
Kan jag sätta Nexas batteridrivna trådlösa sändare i dosorna på var och en av switcharna och använda Zipaboxen som trappkopplare? Jag vill alltså inte fräsa en massa tändkabelrör.
För att få till "trappfunktion" så behöver du ju egentligen inte Zipaboxen om du kör med sändaren du länkade till (antar du skall koppla sändaren till befintliga brytare som du sätter fjäder i?).

Om du manuellt vill släcka och tända från olika brytare är det inget problem då brytarna i sig inte har koll på om ditt uttag är på eller ej, så trycker du på "stäng av" så gör de ju just det. Det du skulle kunna göra är att byta ut dina vanliga brytare mot Nexas med integrerad sändare, tex deras WT-2. http://www.nexa.se/Saendare-Fjaerrkontroller.htm

Men om det är en trapphusfunktion där belysningen automatiskt skall släckas efter xx sekunder så är ju Zipaboxen ett utmärkt alternativ och du kan fortfarande välja om du vill köra sändaren i ditt första inlägg eller en integrerad. Du kan då programmera så att brytarna/sändarna styr uttagen direkt (så att allt fungerar även om din Zipabox lägger av) och sedan använder du Zipaboxen bara för att lyssna av när "tändsignal" kommer och starta timer som räknar ner och därefter skickar en "släcksignal".

Ett annat tips är att fundera på rörelsedetektor om det är rum som man bara passerar igenom, de har oftast timer inbyggd och då slipper man ju även trycka på en knapp för att tända :)


PS. Skall tillägga att jag själv inte har någon Zipabox men använder Nexa och Tellstick med SwitchKing sedan flera år.
 
Redigerat:
Hej måste nu meddela att Aeon Home Energy Meter 2nd elmätaren fungerar med zipatoboxen hos mig och allt rullar in mycket bra. Måste även tillägga att mitt hus drar endast 90 w på belysning och då är 11 fönsterbelysningar tända = 22w totalt och nästan alla rum är belyst som lite dämpad mysbelysning. Otroligt med led belysning. Jag har endast glödtrådar i skåpen i köket men dom är nerdimmad lågt. huset är 150 kvadratmeter och nästan alla ledbelysningar är nerdimmad till bara någon procent. Ett tips angående elmätaren är att ändra uppdaterings frekvensen för den är satt på 4 minuter som default. Det tycker jag är för sällan.
 
Vad är det för led-fönsterbelysning du kör med? Uppe eller lampor på fönsterbrädan.
 
Jag har fält in 2st led modell spottar som är på 1w st i smygen på fönstera
 
Gillar inte att nya Control Center login sidan helt och hållet stänger ute/inte fungerar med Internet Explorer. På jobbet får vi inte använda annat än Internet Explorer och med Windows Phone som jag har finns inget annat än Internet Explorer som bas. Så som det är nu kan jag inte använda Control Center annat än hemma :( :(

Om det inte kommer en app för windows phone snart vet jag inte vad jag gör. Då blir jag tvungen att byta till annat fabrikat av box. :mad::mad::mad:
 
Svensk översättning.

Som ni säkert har sett så är ju den svenska översättningen rätt så obefintlig i Control Center. Vi kan själva påverka översättningen. Jag har skrivit in en del nu. Men alla kan ju bidra.

https://community.zipato.com/responses/translation-tool
 
matsv skrev:
Svensk översättning.

Som ni säkert har sett så är ju den svenska översättningen rätt så obefintlig i Control Center. Vi kan själva påverka översättningen. Jag har skrivit in en del nu. Men alla kan ju bidra.

[länk]
Det hade jag ingen koll på, får försöka bidra lite...
 
Någon som har problem med kommandot "string index out of range 0"?? Kommer upp hela jävla tiden på regler som har fungerat förut.. Nu så faller hela den funktionen för att hemsidan håller på att bråka. trött blir man.

EDIT: Löste sig. Fick bygga om hela regeln och spara som ny.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.