Prisvärt med zipaboxen och som jag ser det hittar jag ingen KNX modul som kan så mycket som zipan kan. Jag är helt ny på KNX och delar gärna erfarenheter både här och via mail. Det jag saknar med zipaboxen som borde finnas är en rules där man pingar en tex server eller telefon. Idag gör jag det med eventghost på en pc men skulle vilja slippa pc. Har någon ett förslag hur ?
Jag undrar också om någon har lyckas bra med något snyggt program med möjlighet till planlösning tex irule eller openremot mot zipaboxen.
 
Sitter och bygger ett rules och skulle behöva hjälp.
Om jag har en givare och skulle vilja trigga en räknare när värdet från givaren passerar från 0 till 1 men jag vill inte trigga räknaren igen när värdet sjunker från 2 till 1.
Tacksam för hjälp och hoppas jag kan vara till hjälp en annan gång.
 
Tomas Andersson skrev:
Sitter och bygger ett rules och skulle behöva hjälp.
Om jag har en givare och skulle vilja trigga en räknare när värdet från givaren passerar från 0 till 1 men jag vill inte trigga räknaren igen när värdet sjunker från 2 till 1.
Tacksam för hjälp och hoppas jag kan vara till hjälp en annan gång.
Kommit på någon lösning?
Om du använder en variabel som sätts när den passerar 2 och nollställs på 0, så borde det gå att använda som trigger till en rules som du vill ha det.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Tomas Andersson skrev:
Sitter och bygger ett rules och skulle behöva hjälp.
Om jag har en givare och skulle vilja trigga en räknare när värdet från givaren passerar från 0 till 1 men jag vill inte trigga räknaren igen när värdet sjunker från 2 till 1.
Tacksam för hjälp och hoppas jag kan vara till hjälp en annan gång.
Jag snickrade ihop en rule som fungerar när jag prövar det. Har skapat HTTP meters för att testa och kontrollera funktionen.

raknare.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tomas Andersson och 1 till
  • Laddar…
Oj det var snabbt. Tack. Jag ska prova detta senare. Räknaren är hur många som är hemma (ping telefonerna) och jag vill trigga hemmaläge när nummer 1 kommer hem och borta vid 0 men inte förändra det som man gjort efter man kom hem när nummer 2 åker iväg. Oj det vart svårt att förklara med ord men så är det ju med tankar och rules.
 
Tomas Andersson skrev:
Oj det var snabbt. Tack. Jag ska prova detta senare. Räknaren är hur många som är hemma (ping telefonerna) och jag vill trigga hemmaläge när nummer 1 kommer hem och borta vid 0 men inte förändra det som man gjort efter man kom hem när nummer 2 åker iväg. Oj det vart svårt att förklara med ord men så är det ju med tankar och rules.
Jag trodde det var typ tempgivare, kommer med en ny rule om en stund
 
matsv skrev:
Jag trodde det var typ tempgivare, kommer med en ny rule om en stund
Här kommer en ny

raknare2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Någon som hade problem med schemaläggning igår söndag när det ställdes om till sommartid? För mig så tändes allt som det skulle men det släkte inte sen på kvällen. Utebelysningen var tänd i morse när jag kom upp och den skulle ha släckts 23:30 igår kväll samt några andra lampor som inte heller släcktes.
 
svestr skrev:
Tar tacksamt emot tipps och exempel från alla som gjort något bra i Zipato Rules creator.
Hur fungerar till exempel operator block och variabler ?
Här delar jag med mig av hur jag har larmat Friggeboden med hjälp av en magnetkontakt, och ringklocka. Larmet går sätta av och på via appen samt HTTP. Skickar mail, sms vid larm och är det nattetid så tänder det upp delar av huset samt ute.

larm.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här blev min rules för att kontrollera om någon kommer hem. Då kör jag två olika scenes beroende om det är ljust eller mörkt. När alla är borta så kör så kör jag två scenes beroende på om det är ljust eller mörkt. Räknaren får sin signal från eventghost som pingar våra telefoner. Har även knappar på väggen vid dörren som triggar räknaren till +1 hemma och 0 borta
Tack till er som hjälpte mig över ännu en tröskel med att förstå rulesbyggandet.
Skärmavbild 2014-04-01 kl. 23.23.14.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
matsv
  • Laddar…
Hej
är det någon som har fått in denna[h=1]Home Energy Meter 2nd Edition, Aeon Labs[/h]i zipaboxen. jag får bara värden från totalförbrukningen.
Jag tänkte så jag inte sitter och jobbar med den i onödan.
tomas
 
Tomas Andersson skrev:
Hej
är det någon som har fått in dennaHome Energy Meter 2nd Edition, Aeon Labs

i zipaboxen. jag får bara värden från totalförbrukningen.
Jag tänkte så jag inte sitter och jobbar med den i onödan.
tomas
Jag började min Z-Wave-"karriär" med just försöken att mäta min hemförbrukning på alla tre faserna samt totalförbrukningen (jag har 3-fasversionen). Denna "2nd edition" är dessutom den varianten utan USB-port och utan batterier och istället drivs mätaren av nätspänningen.

Efter MYCKET strul med Zipaboxen och HEM3:an (samma problem som du beskriver) och kontakter med både Zipato samt Aeon Labs som hävdade att det INTE är något fel på HEM3:an och Aeon Labs skyllde på Zipato och Zipato skyllde på Aeon Labs... Jag gav helt upp och så testade jag med en mjukvarulösning istället för Zipabox. Testade med HS3 PRO (Homeseer) och kunde då så småningom konstatera att HEM3:an skickar TOTAL-värdena på samma nod som värdena för fasklämma nummer 1?! Helt galet!

Då kontaktade jag Homeseer-supporten som redan 2 dagar senare insåg samma sak som jag att HEM3:an skickar total-datat för hela mätningen till samma nod som fasklämma 1. Dom var dock j---kligt snabba och fixade en betaversion av deras Z-wave-plugin för HS3 PRO som helt enkelt inte rapporterar ut totalförbrukningen och nu har jag alla tre faserna fungerande som visar W, kWh, Volt samt Amps för alla 3 faserna individuellt. Coolt!

Det man får göra nu är att själv istället räkna ut totalförbrukningen genom ett script som summerar de tre faserna till ett totalvärde. Stökigt men tvunget tills Aeon Labs fixar denna firmware bugg i deras HEM 2nd edition.

Jag har varit i kontakt med Aeon Labs men nu efter att jag (och även Homeseer) har påtalat denna firmwarebugg så har det varit total radiotystnad från Aeon Labs... :mad:
Dessutom är det så att det INTE går att uppdatera firmware "remotely" i dessa HEM 2nd editions. Det betyder alltså att Aeon Labs skulle behöva återkalla en j---kla massa HEM 2nd editions-enheter eftersom dom egentligen är felaktiga.

Det jag inte fattar är hur denna kunde bli Z-wave-certifierad trots denna ganska uppenbara firmwarebugg?! :eek:
 
Tack för info. Detta var ju inte bra:thumbdown:
 
matsv skrev:
Någon som har provat Range Extender, Aeon Labs ? Eller bytt till bättre antenn ?

Har problem med räckvidden till en dörrkontakt och en rörelsedeckare som är ute.

Nu har jag köpt en Range Extender, Aeon Labs och bytt antenn på 433 MHz till http://www.lohelectronics.se/antenns...hz-p-1013.html

Range extendern fungerar bra. de z-wave prylar som har haft problem med räckvidden blev betydligt bättre.

433 MHz antennen fungerar också bättre. Svårt att säga hur mycket bättre. Men hade en plugg som var svår att nå tidigare, fick ofta tända/släcka flera gånger för att den skulle ta emot kommandon. Det fungerar betydligt bättre nu. Tänder/släcker på första.

Har ett gäng pluggar från nexa och de verkar inte ha så lång livslängd. Har läst nånstans att de vandrar i frekvensen och då blir svåra att styra. En har jag fått kasta som knappt lydde order längre fast den var i samma rum.
 
  • Gilla
Tomas Andersson och 1 till
  • Laddar…
Någon som kan komma med för och nackdelar på Fibaros nya multisensor (525:) vs Aeon Labs (479:).
Det är lite påskrabatt (8%) på m.nu
Visst fungerar Fibaros brandvarnare till Zipaboxen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.