verktygsgurun skrev:
Det är fräst i takstolen och kortlingen har motsvarande tapp. Sen är det skruvat på skrå uppifrån.
Jag ifrågasätter inte utan är bara nyfiken, varför skråskruva?
 
MUSS skrev:
Jag ifrågasätter inte utan är bara nyfiken, varför skråskruva?
Hur skall man annars skruva fast kortlingen? Ja ena skruven går ju att skruva i från sidan innan nästa kortling är på plats sen blir det svårt utan att skråa i skruven. Eller hur menar du ?
 
verktygsgurun skrev:
Hur skall man annars skruva fast kortlingen? Ja ena skruven går ju att skruva i från sidan innan nästa kortling är på plats sen blir det svårt utan att skråa i skruven. Eller hur menar du ?
Jag trodde det var en enda lång regel över på takstolarna. Eller pratar du om den som takstolarna vilar på...?
 
MUSS skrev:
Jag trodde det var en enda lång regel över på takstolarna. Eller pratar du om den som takstolarna vilar på...?
Kortlingarna är dom som sitter mellan takstolarna
 
Kortling:
ImageUploadedByByggahus.se1393465687.248005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MUSS skrev:
Jag trodde det var en enda lång regel över på takstolarna. Eller pratar du om den som takstolarna vilar på...?
Takstolarna är ej urhakade så det är ej någon lång regel som går tvärsöver takstolarna utan det är så kallade kortlingar dom sitter mellan takstolarna.
Kortlingarna är lite overzized pga glastaket.
 
verktygsgurun skrev:
Takstolarna är ej urhakade så det är ej någon lång regel som går tvärsöver takstolarna utan det är så kallade kortlingar dom sitter mellan takstolarna.
Kortlingarna är lite overzized pga glastaket.
Okej nu förstår jag. Trodde det var urtaget i och med att du skrev något om urfräst tidigare.

Trodde således att det var urfräst och kortlingen var en enda lång regel som skruvats med en skruv uppifrån i takstolarna.
 
20140421_160643.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kunde inte hålla mig, idag påbörjades rivningen!
Får mer hjälp i helgen som kommer och då hoppas jag även kunna påbörja stommen.

Har fått tips från en kunnig som har stuga i närheten att det är bäst att bygga altanen "flytande" eftersom det är gammal sjöbotten.
Trädgårsplattor har vi redan ligger där så det är bara ett lass med grus som saknas.
 
Idag tog jag tag i nåt jag har bävat för länge. Nämligen att få dit grus som behövs för lägga betongplattorna på.
Grusdepån stänger kl 16 och har inte öppet på helger så idag hyrde jag en kärra på lunchen, lastade på ett lass grus och åkte ut efter jobbet. Det tar 90 min tur och retur så det är inte så farligt.

Värre va det att skotta av 750kg grus för hand!

Har även fått dit ett lass med virke och en liten låda med diverse skruv, beslag, kilar och annat användbart.
nu blir det till att riva i helgen och förhoppningsvis börja bygga!
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En fråga förresten. Jag köpte frallor 10x120 och passande plugg för att fästa bärlinan i torpargrunden. Grunden är gjuten betong med en del sten i. Är frallor det mest passande då eller finns det bättre alternativ?
 
Efter en svettig helg med fantastiskt väder är altanen äntligen borta.



Mycket i den här stugan är byggt efter principen "man tar vad man har". Taket va ett hopplock av diverse virke, dörrkarmar m.m. Ett helvete att riva. Bara takpappen hade räckt till att bygga en atomsäker bunker av. Den va 10mm tjock på sina ställen och vägde som bly.

Betongtrapp, 20 grader, sol, ingen bilmaskin. Det tog ett tag.

Innan vi åkte hem för denna gång så hann vi iaf med att få upp bärlinan på fasaden. 45x120 skruvad med frallor 10x120, sitter som berget.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten uppdatering från helgen som gått.
Det blir mest bilder men även två frågor som jag hoppas att ni kan svara på.

När man läser andras trådar om altanbygge eller kollar på nåt byggprogram på TV så verkar det så enkelt. Ned med plintar, skruva bärlinor, skruva trall, pynta lite och sen är det klart.
Jag har kommit fram till att så är det inte i verkligheten. ;)

20140503_112933.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har hitintills grävt ur cirka 4 kubik jord. Tur att jorden är väldigt mjuk eftersom jag handgräver.
Och tur att jag har nåt roligt hjälpmedel i alla fall. Trädgårdstraktor med kärra är bra till mycket.
Men nästa gång jag ska bygga altan så hyr jag minigrävare :cool:

20140503_141202.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Altanen blir betydligt större än den gamla så vi har en hel del gräs att gräva upp. Cirka 25 m2.
Vi har ett bra ställe att lägga det på, där vi tidigare har tagit ner en stor gran.

20140503_144959.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här lägger vi ut gräsmattan vi gräver upp.

20140504_100304.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En del av stenen som gömde sig under den gamla plattläggningen.

20140504_100311.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag grävde ur ordentligt eftersom marken är så mjuk och jag vill ha mycket grus under plattorna.
Det är lika bra att gräva ordentligt i ett svep istället för att hålla på fram och tillbaka.

20140504_110659.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra bärlinan på plats. Den ligger löst på plattorna än så länge.
Det är ett jävla göra att få den i våg hela vägen och dessutom på samma höjd som den bärlinan som sitter i väggen.
Till min hjälp har jag en kort stump av bärlinan (170x45) och en kort stump av en golvregel (120x45) samt ett vattenpass.
Planen är att försöka få det i nivå så nära som på +/- 5mm och sen justera med kilar och mellanlägg när jag väl skruvar ihop allt.
Är detta rätt sätt eller finns det något smidigare?

20140504_113003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag bara lagt ut bärlinan på prov.
Är det nåt problem med att lägga den omlott när man skarvar?
Jag kan ju kapa på reglarna lite så blir det inte så mycket svinn.

När jag ska lägga plattorna för nästa bärlina så kan jag ju se till att plattan hamnar bättre så jag bara behöver kapa 1 av reglarna.

20140503_171959.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hann även med att prova nya grillen från Coop. Funkar mycket bra och känns rejäl!

Kom gärna med synpunkter och feedback! (y)
 
Inte fått så mycket gjort i helgen. Det är inte så roligt att hålla på när det regnar och det blir lera av allt.
Har i alla fall fått dit två bärlinor till och grävt ur för den sista. Alla är justerade i nivå och fixerade med några golvreglar.
Har lite huvudbry hur jag ska lösa det med trappsteget som ska vara längs med hela altanen. Men det löser jag när jag kommer dit.
Har även lite funderingar på hur jag ska använda golvreglarna för att få så lite spill som möjligt och sprida ut skarvarna jämnt.

20140511_174654.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140511_181634.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Jag har ungefär lika stort trädäck med ett trappsteg efter långsidan ner till gräsmattan. Byggde ett löst trappsteg som står på några plattor, gjorde den i två delar med en ram av 45x120 och ca 50 cm djup, skapligt tung och ligger stadigt. Har fungerat fint ett år nu.
 
Redigerat:
Det lutar åt det blir något sådant för mig med.
Det som kan ställa till det är att gräsmattan sluttar en del, det skiljer nog 10cm som mest.
Men då får jag väl ta fram spaden igen...:thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.