Ofan, jag har inte kollat min hur den gör än. Får undersöka detta.
Däremot har andra bekräftat att deras klippare gör så.
 
En fråga:

De var någon ovan som nämnde att M skulle ha mer funktioner än L, vilka är de och vad grundar man de på?
Vad jag har förstått så är båda maskiner uppdaterade med samma programvara och att de mer eller mindre bara batterikapaciteten som skiljer dom åt.

Med tanke på 30% man kan nyttja så blir skillnaden marginell på en L och M. De kan aldrig skada med överkapacitet?
 
peternicklas
Nord64 skrev:
En fråga:

De var någon ovan som nämnde att M skulle ha mer funktioner än L, vilka är de och vad grundar man de på?
Vad jag har förstått så är båda maskiner uppdaterade med samma programvara och att de mer eller mindre bara batterikapaciteten som skiljer dom åt.

Med tanke på 30% man kan nyttja så blir skillnaden marginell på en L och M. De kan aldrig skada med överkapacitet?
Vet inget om att Madroid L skulle ha uppdaterats med ny programvara. Det som gjordes tidigare i år vara bara för 2.0 M.
 
Vad är de som skiljer dessa åt?
Tex om du köper en styck L, och en styck M idag. För läser man om dessa på Worx hemsida så står de lika info om dessa. Och beställer du en så står de så här: "Detta är 2:a generationens Landroid vilket innebär att det är förbättrad laddplatta samt förbättrad LCD display". Även utseendet har ju "förbättrats".

Så frågan är, har någon gemfört den nya L mot den nya L och vad är skillnaden?
 
Nord64 skrev:
Vad är de som skiljer dessa åt?
Tex om du köper en styck L, och en styck M idag. För läser man om dessa på Worx hemsida så står de lika info om dessa. Och beställer du en så står de så här: "Detta är 2:a generationens Landroid vilket innebär att det är förbättrad laddplatta samt förbättrad LCD display". Även utseendet har ju "förbättrats".

Så frågan är, har någon gemfört den nya L mot den nya L och vad är skillnaden?
Förra året när M kom och 1.0 blev L hade de i stort sett samma funktionalitet men som peternicklas skriver är det inte bekräftat att den mjukvaruuppdatering man gjort för M också är gjord för L. Om inte så har man nog ingen kantklippning på L t.ex. Mitt råd är att ringa supporten och fråga om det, delge sedan gärna svaret.
 
peternicklas
Det som jag fick info om idag är att det är endast M 2.0 som har uppdaterats enligt erbjudande samt alla nylevererade 2.0 har den nya uppdaterade preogramvaran. Finns ingen bekräftelse på hur det är med L versionen årsmodell 2014.
I grunden är det samma programvara men med olika anpassningar/Uppdateringar.För att säkerställa om L 2014 är uppdaterad så får vi nog få svar från en som köpt en.
Med andra versionen så menas nog L. Den första versionen hette bara Landroid.
 
Hej

Jag håller på att installera en Landroid M hos min far, i hans stuga och har några frågor. Bifogar en enkel ritning! Har kört maskinen i 2 dagar nu och hittils så verkar det som om den har svårt att klippa det stora området till vänster (1). Som synes på bilden är det lite grejer som står i det smala partiet mellan dom båda "områdena". Vad tror den samlade expertisen, kommer det att fungera trots relativt mycket hinder mellan område 1 och 2, eller måste vi riva undan landet mm? Det är fasta hinder, inga öar på tomten.

Nästa fråga, om jag såhär nu i början vill utnyttja maskinen maximalt, så är det automatiskt schema och välja 1000m2 samt knappa upp till 100% procent, har jag förstått den biten rätt? Totalt är det uppskattningsvis 800m2 gräs totalt 20140422_190008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand
 
MBygga skrev:
Står att det avser hur jämnt den klipper, dvs. att alla ytor skall var lika kortklippta. Förstår inte 3'an dock då jag tycker både min 1.0 och min M robot klipper alldeles utomordentligt jämnt hela tiden. Men grejen är ju att den får klippa ofta förstås för att få det jämnt hela tiden.
Den fick ju samtidigt högsta betyg för "utseende efter fyra veckor" så helt ojämnt kan inte resultatet vara?
 
Ryssi skrev:
Min kantklippte inte när tidsfönstret va slut o batteri fanns. Prova igår
Inte min heller.
 
peternicklas
martin43 skrev:
Inte min heller.
Fick detta förklarat för mig innan idag. Då klipparen kan träffa på slingan lite var stans när den ska hem så har man instället gjort så att man får sätta klipparen framför laddstationen och trycka hem. Då klipper den över slingan hela vägen. MEN jag har för mig att min har klippt även vid vanlig hemgång, inte varje gång men 1 på 5. Ganska säker på detta men ska kolla igen.
 
peternicklas
Jonas Hedberg skrev:
Hej

Jag håller på att installera en Landroid M hos min far, i hans stuga och har några frågor. Bifogar en enkel ritning! Har kört maskinen i 2 dagar nu och hittils så verkar det som om den har svårt att klippa det stora området till vänster (1). Som synes på bilden är det lite grejer som står i det smala partiet mellan dom båda "områdena". Vad tror den samlade expertisen, kommer det att fungera trots relativt mycket hinder mellan område 1 och 2, eller måste vi riva undan landet mm? Det är fasta hinder, inga öar på tomten.

Nästa fråga, om jag såhär nu i början vill utnyttja maskinen maximalt, så är det automatiskt schema och välja 1000m2 samt knappa upp till 100% procent, har jag förstått den biten rätt? Totalt är det uppskattningsvis 800m2 gräs totalt

Tack på förhand
Du kan även ställa den manuellt och då köra den 24/7.
Den borde inte ha några problem att hitta igenom.
 
En fråga ang. schemat:
Idag stod det 16:00-18:42 på schemat (2,7h). Den klippte 16:00-16:5x, åka hem tog 3-4min, visade då 30% och laddade. Nån dryg timme senare (efter kl 18) såg jag den ute igen, och den åkte sen hem och laddade 18:42.
Det innebär ju inte alls några 2,7 h klipptid utan snarare ca 1:20.
=> Ok, då är programmet alltså "klipptid INKL laddningspaus och hemtransport".

I så fall blir ju den aktiva tiden endast grovt inställbar. Dvs:
Sätter man 1h i schemat kör den 1h och laddar sedan. Klipptid 1h.
Sätter man 1,5 h i schemat kör den 1h och laddar i 0,5h, är inte färdigladdad och kör inte mer. Klipptid 1h.
Sätter man 2h kör den 1h, laddar 1h, är inte färdigladdad. Klipptid 1h.
Sätter man 2,5h kör den 1h, laddar 1h, klipper kanske, kanske inte några minuter beroende på laddtid. Tot 1h-1:15.
Sätter man 3h kör den 1h, laddar 1h, klipper förmodligen 30-50 minuter till. Klipptid 1:30-1:50.

Detta tycker jag är osofistikerat då finjusteringar av progammet i tid eller procent inte har nån betydelse och definitivt inte görs i steg om 0,1h på klippresultatet, samt att när man råkar passera vissa gränser får man plötsligt mycket mera klipptid/resultat.
=> Den borde bara räkna aktiv klipptid, räkna bort laddtid och hemtransporttid.

Justerar jag +20% vill jag ha 20% mer klipptid, jag betalar den inte för att sitta och fika på arbetstid. :)
 
peternicklas skrev:
Du kan även ställa den manuellt och då köra den 24/7.
Den borde inte ha några problem att hitta igenom.
Tack, får hoppas att det går utan att göra om i trädgården. I värsta fall får vi flytta laddaren så den står i zon 1, då det är den del av gräsmattan som är prio i klippordningen.

Men när det gäller klipptiden, borde inte det som jag skrev ge absolut längst klipptid eller är det manuellt schema som gäller?

mvh
 
Men samtidigt verkar de som de har kommit en uppdatering till L som en funkar på 1.0. Om jag har förstått tråden rätt som gäller 1.0 här på forumet. Har skickat frågan till tillverkaren. Förmodligen får jag min L imorgon. Men har den inte kantklippning åker den förmodligen tillbax.
 
Nord64 skrev:
Men samtidigt verkar de som de har kommit en uppdatering till L som en funkar på 1.0. Om jag har förstått tråden rätt som gäller 1.0 här på forumet. Har skickat frågan till tillverkaren. Förmodligen får jag min L imorgon. Men har den inte kantklippning åker den förmodligen tillbax.
Ja, Thomas_2 verkar ha fått sin Landroid L uppdaterad när den var på service. Däremot fungerar det inte enligt supporten att uppdatera ursprungs Landroid (eller 1.0) tyvärr. När den förra året blev L fick den ny hårvara liknande M versionen och blev då också uppdateringsbar. Det verkar konstigt dock att L ägare inte fått erbjudande om uppdatering liksom M ägare fått utan bara får den om man lämnar den på service. Hade jag haft en L (har tyvärr en 1.0) hade jag ringt supporten om uppdateringen. Intressant att se om du får uppdateringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.