Det verkar finnas en open source z-wave:
http://www.openzwave.com/

Kanske värt att undersöka - börjar bli lätt allergisk mot alla som skall ha betalat för att "jag" testar deras halvfärdiga, svindyra, produkter...
 
hek skrev:
Det har varit folk som kör andra (PC-baserade) controllers som hört av sig till mig på MySensors.org de senaste veckorna och vill göra plugin:er.

Jag vet inte så mycket om dessa men kanske värda att kolla upp:

Indigo, Ago Control och Domoticz

Bamsefar skrev:
Det verkar finnas en open source z-wave:
[länk]

Kanske värt att undersöka - börjar bli lätt allergisk mot alla som skall ha betalat för att "jag" testar deras halvfärdiga, svindyra, produkter...
Intressant! Får undersöka, helt enkelt! Kanske ändå slutar med en Box med inbyggt (snyggt och bra) GUI.
 
OpenHAB kan ju också vara ett alternativ. Där verkar finnas stöd för det mesta?

Någon gång när jag får tid ska jag göra ett seriöst försök att få det att lira på min Synology.
 
  • Gilla
Bamsefar
  • Laddar…
Ago Control - som hek nämnde, och är baserad på Open-Z-Wave för övrigt - kanske man kan få in i min R7000 router tillsammans med DD-WRT. Det vore ju grymt läckert, och otroligt känsligt...

Alltså, idag har jag en burk per funktion.
1. Netgear R7000 DD-WRT router, hemskt dålig firmware från Netgear, men med DD-WRT så fungerar det bra - men inte lika bra som native vad gäller hastigheter (det går inte med opensource då inte rätt drivrutiner är släppta, så h/w-accelerationen är inte tillgänglig).
2. Windows Home Server 2011 - som lagrar musik och film, plus lite annat - kalla det en feeeet NAS om man så vill.
3. Fibaro HC2 som AMH burk.

Rent tekniskt kan jag redan idag slå ihop 1+2 in i 1 - dvs allt från R7000. Och just-for-the-fun-of-it vore nice att få in Z-Wave också. Om inte annat så skulle jag spara elenergi... Och allt i ett, om det fungerar, är grymt nice. Så UPSen bara behöver hålla reda på en rätt strömsnål maskin.

Men allt-i-en innebär säkerhetsrisker, och stabilitetsproblem.

När jag körde Telldus och Tellstick, så var det just det jag fick en del problem med. Att NAS + Telldus var en och samma burk. Ändrade jag i den ena så vart tidvis den andra också drabbad av omstarter med mera...
 
+1 för openHAB ;)!
 
Oj. Ett av mina fibaro-reläer dog för 4 månader sen (rapporterade det här någonstans). Säkringen gick.
Fast den var bara *lite* smält (typ en bubbla i plasten). Inte så här illa...
Det konstiga var att ingen last ens var inkopplad vid tillfället.
 
Ajaj, kände lite värme från en av mina brytare med fibaro bakom igår, blir nog att ta en titt ikväll. Med tanke på deras priser hoppas jag de hanterar detta på ett bra sätt.
 
Ser inte bra ut... ngn som sett en kommentar från Fibaro?
 
Nu är det iofs bara deras wall plug som blivit kritiserad och stoppad (?!), vet inte hur det är med CE & deras puckar även om de får kritik.
 
Måste inte allt som CE-märks godkännas på något sätt först innan de får CE-märkningen?
 
CE märkningen är inte som den gamla goda S-märkningen... CE är sämre helt enkelt, och om jag minns rätt (men jag kan ha fel här) så får man märka en produkt med CE märkning i samband med att man ansökt om CE märkning eftersom man "anser" att produkten skall bli godkänd....

Är det någon som har erfarenhet av andra tillverkas puckar? Som "AEON Labs Micro Smart Energy Dimmer" eller "AEON Labs Micro Smart Energy Switch"?
 
Kör två Aeon switchar utan problem.

Är det wallplugg eller inbyggnadsreläet som Fibaro har problem med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.